כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

רבבות חסידי סאטמר ליוו את הרבנית, אם האדמו"רים, שהלכה לעולמה • תמונות

לאחר מחלה ממושכת שנמשכה 8 שנים, הלכה לעולמה הרבנית פעסל לאה טייטלבוים ע"ה מסאטמר, רעיית האדמו"ר הקודם, ה'ברך משה', ואמם של האדמו"רים הנוכחיים לבית סאטמר • בניה שהו לצד מיטתה עד שנפטרה • רבבות במסע הלוויה, בראשות האדמו"רים • תמונות ראשונות: הלוויה, ההספדים, כריית הקבר

בנה, מהר"א מסאטמר בעת ההלוויה
בנה, מהר"א מסאטמר בעת ההלוויה



אבל בחסידויות סאטמר: לאחר מחלה ממושכת שנמשכה על פני 8 שנים, הלכה לעולמה הרבנית פעסל לאה טייטלבוים מסאטמר, רעיית האדמו"ר הקודם, ה'ברך משה' זצ"ל, ואמם של האדמו"רים הנוכחיים לבית סאטמר.

פטירתה של הרבנית אירעה כאשר ליד מיטתה שוהים ילדיה, ביניהם שני בניה, האדמו"רים מסאטמר, מהר"א ומהרז"ל, שזעקו בצוותא 'שמע ישראל' ליד מיטת אימם הגוססת.

מחלתה של הרבנית הישישה, שגילה נע, על פי גרסאות שונות, בין 86 ל-88, נמשכה מזה שמונה שנים, שבמהלכן לקתה באירוע מוחי. היא היתה מעורה מעט במינויים של בניה האדמו"רים, בתקופה הראשונה שלאחר הסתלקות בעלה.

לפני כשבועיים אושפזה הרבנית במרכז הרפואי 'בית ישראל' במנהטן, עקב זיהום שהתגלה בגופה. היא היתה נתונה להנשמה מלאכותית, עד שאחר צהרי השבת האחרונה הוחמר מצבה, והיא לקתה בדלקת ריאות.

הרבנית פעסל לאה ע"ה, שעמדה לאורך עשרות שנים לצידו של בעלה שגידל דור שלם, של רבבות חסידים, היא בתו של הגאון רבי אהרן טייטלבוים זצ"ל, אב"ד נירבאטור הונגריה-ארה"ב.

לאחר מלחמת-העולם השנייה, נישאה הרבנית פעסל לאה טייטלבוים להרה"צ רבי משה טייטלבוים - אחיינו של האדמו"ר רבי יואל מסאטמר, שירש לימים את כסאו. זה היה זיווגו השני של ה'ברך משה' מסאטמר, שאיבד בשנות השואה את אשתו ושני בניו, שנטבחו על-ידי הנאצים הארורים.

לרבנית ובעלה האדמו"ר היו שבעה ילדים - ארבעה בנים ושלוש בנות. הבת הראשונה היא הרבנית חיה מייזליש ע"ה, שנפטרה בחיי הוריה לפני עשרים שנה, ונישאה לרבי בעריש מייזליש, רב בית הכנסת סאטמר בשדרה ה-53 של שכונת בורו-פארק. השני בסדר הילדים הוא האדמו"ר רבי אהרן מסאטמר - הגדול מבין הבנים.

האח האמצעי הוא רבי חנניה יום-טוב ליפא טייטלבוים, המסתפק בתואר רב בית הכנסת 'ברך משה' בניו-יורק. לאחריו בא האדמו"ר רבי יקותיאל-יהודה טייטלבוים, המוכר יותר בשמו רבי זלמן-לייב – שירש, יחד עם אחיו הגדול, קרוב למחצית מממלכת סאטמר.

לאחריהם נולד הבן הרביעי, רבי שלום אליעזר טייטלבוים, רב בית הכנסת סאטמר בשדרה ה-15 בבורו-פארק. שתי הבנות הנוספות, האחת היא רעייתו של רבי דוד מייזליש ממונטריאול, והשנייה נשואה לרבי חיים יהושע הלברשטם, אב"ד קהילת סאטמר במונסי שבניו-יורק.

בעלה, האדמוצילום: בעלה, האדמו
בעלה, האדמו''ר בעל הברך משה, זצ''ל


הלוויה וה'שבעה': קם דור חדש

גורם בכיר בחסידות סאטמר מוסר לכתב 'בחדרי חרדים', כי הלווייתה של הרבנית תהיה מאוזנת, ותיתן ביטוי לשני הזרמים, בראשותם של שני בניה. ההלוויה תצא ממרכז חסידי סאטמר בוויליאמסבורג, בראשותו של האדמו"ר מוהרז"ל, ומשם תמשיך לשכונת קריית יואל, המהווה את מרכזם של חסידי האדמו"ר מהר"א.

האחים האדמו"רים יספידו את אימם, כל אחד במקומו.

לאחר מסע הלוויה בו ישתתפו רבבות חסידים משני זרמי סאטמר, תיקבר הרבנית הישישה באוהל הגדול של אדמו"רי סאטמר, לצד בעלה, האדמו"ר ה'ברך משה' זצ"ל.

לאחר ההלוויה, יישבו האחים 'שבעה' באופן נפרד. בעוד שהאדמו"ר מהר"א יישב בביתו שבקרית יואל שבעיר מונורו, האדמו"ר מהרז"ל יישב בבית הוריו, בוויליאמסבורג, ב-550 בטפורד אווניו.

כך או כך, בשני הצדדים אומרים כי נחתם פרק בסאטמר. "היום, כאשר הרבנית נפטרה, קם רשמית דור חדש, בלי האמא של האדמו"רים, שהיוותה מעין קשר לדור הקודם בחסידות", אומר גורם בסאטמר ל'בחדרי חרדים', דקות לאחר היוודע הבשורה.

"למרות שבפועל לא היתה הרבנית מעורבת בשמונה השנים האחרונות, נוכחותה היוותה קשר לדור הקודם. פטירתה גודעת את הקשר הזה".

הרבנית שנפטרה היום, באה, כבעלה, מבית קנאי. בצעירותה הרבתה לשהות עם בעלה במשחטות בשר ברחבי ארה"ב, והיה לה יד וחלק במערכת כשרות הבשר המהודר בארה"ב, עליה ניצח בעלה בצעירותו.

היא היתה מעורבת בגיוס הכספים למוסדות 'ייטב לב' בארץ-ישראל, וסייעה להם באמצעות מגביות שנתיות שעליהן היתה מנצחת. לצד זאת, היא עמדה בראש ארגון ביקור חולים דסאטמר, וסייעה בגיוס הכספים.

לאחר פטירת בתה הגדולה, הקימה הרבנית פעסיל לאה מסאטמר את 'קרן נפש חיה', לעילוי נשמתה. הקרן מחלקת לנושאי תפקידים תורניים בסאטמר תמיכות משמעותיות לנישואי הצאצאים.

ברגעים האחרונים לחייה, שהו שני בניה לצד מיטתה. האדמו"ר רבי אהרן, ששהה בחמשת הימים האחרונים במעון הנופש ניו-המפשיר, חזר בכדי לבקר אותה, והספיק לשהות לצידה ברגעים האחרונים לחייה.

• מסע הלוויה יחל בשעה 18:00 מבית המדרש סאטמר ברחוב ראדני בשכונת ויליאמסבוג שבברוקלין, ובשעה 21:00 בבית המדרש הגדול סאטמר בקרית יואל שבעיר מונרו.







בנה האדמוצילום: בנה האדמו
בנה האדמו''ר רבי אהרן בעת ההספד. התמונות מפורום: אידישע געדאנק





בנה האדמוצילום: בנה האדמו
בנה האדמו''ר רבי זלמן לייב מספיד





חתנה הרב מייזליש מספידצילום: חתנה הרב מייזליש מספיד
חתנה הרב מייזליש מספיד





חתנה הרב הלברשטאם מספידצילום: חתנה הרב הלברשטאם מספיד
חתנה הרב הלברשטאם מספיד





אנשי החברא קדישא דסאטמר כורים את קברה של הרבנית, לצד קבר בעלהצילום: אנשי החברא קדישא דסאטמר כורים את קברה של הרבנית, לצד קבר בעלה
אנשי החברא קדישא דסאטמר כורים את קברה של הרבנית, לצד קבר בעלה





הקבר שנכרה לרבנית מסאטמרצילום: הקבר שנכרה לרבנית מסאטמר
הקבר שנכרה לרבנית מסאטמר





תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 30 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}