כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

המחלוקת על אגרת הבעש"ט • מיוחד

מסמך שנשלח לתערוכה מיוחד על הבעש"ט בספריה הלאומית בירושלים הוצג כ"מזויף" על-ידי אוצרת התערוכה, למרות עדויות של אדמו"רי חב"ד למהימנותו • חוקרים: האוצרת נגועה באינטרס אישי

החוקר, הרב בלוי על רקע המסמך
החוקר, הרב בלוי על רקע המסמך

בתערוכת הבעל-שם-טוב המוצגת בימים אלה בספרייה הלאומית בירושלים, מככב מסמך ובו כתב יד קודש שתואר על-ידי בעל ה'צמח צדק' מליובאוויטש זי"ע, והריי"צ מליובאוויטש זי"ע ככתב-ידו של הבעל-שם-טוב.

האחראית על התערוכה פנתה לפני כמה חודשים לספריית ליובאוויטש, וביקשה עותק ממסמך נדיר שיוצג בתערוכה. בספריה נענו לבקשתה, ושיגרו את המסמך בסריקה צבעונית.

אלא שאוצרת התערוכה לקחה את המסמך, שמופיע בין היתר בגיליון הראשון של 'התמים' ומוצג שם ככתב ידו המקורי של הבעש"ט, ומתארת אותו כאילו הוא מזויף.

החוקר וההיסטוריון, הרב משה-אייזיק בלוי, סיפר בראיון וידאו מיוחד לאתר 'שטורעם' על הפרשה כולה. בראיון אומר הרב בלוי, כי הוא איננו מבין כיצד כתבה אוצרת התערוכה שמהימנותו של המסמך מוטלת בספק, לאחר עדותם המפורשת של אדמו"רי חב"ד על מהימנותו של המסמך.

החוקר החסידי הרב שניאור זלמן ברגר שופך אור על הפרשה: "עם כל הכבוד לאוצרת התערוכה, עלי להבהיר כמה פרטים: בכיתוב נאמר כי החוקר גרשום שולם טוען כי זו אינה אגרת של הבעל שם טוב. ולמה אוצרת התערוכה סומכת דווקא עליו ולא על אדמו"רים הטוענים לאמיתות האגרת?

"הנה התשובה הפשוטה: אסתר ליבס, אוצרת התערוכה, הינה מנהלת ספריית גרשום שולם בתוך הספריה הלאומית, והיא גם כתבה ספרים ומחקרים העוסקים בדמותו של גרשום שלום, בעוד בעלה פרופסור יהודה ליבס הוא מהתלמידים המובהקים ביותר של גרשום שלום. אז לא פלא שדעתו של גרשום שלום חשובה לה יותר".

בתגובה לדברים, אומרת אוצרת התערוכה, אסתר ליבס: "בקטלוג התערוכה הבאנו את דבריו של הרבי הקודם על האגרת הזו. לגבי הכיתוב המוצמד למוצג, לא נכנסתי להכריע האם האגרת מזויפת או לא, הבאתי רק את דבריו של החוקר גרשם שלום. בכל אופן, אין כאן עניין אישי.

"לא הצגנו את הדברים בצורה עוינת, ומאד נזהרתי בעניין זה. יש הטוענים כך ויש אחרת. אם הייתי מחליטה שהמסמך מזויף בוודאות לא הייתי מציגה אותו בתערוכה.

"אני מודה לספריית חב"ד שהעמידו לנו את הסידור של הבעל שם טוב והן את האגרת הזו. הם היו מאוד אדיבים והמציאו לנו כל דבר שביקשנו מהם".

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}