כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

השופטת מרוצה: הצדדים הגיעו לפשרה • סיקור מיוחד

אולמה של השופטת נאווה בן אור בבית המשפט המחוזי בתל אביב, אינו זוכה לארח בין כותליו אנשים הדורי פנים, כמו אלו שהגיעו הבוקר בכדי לבקש מהשופטת: תני לנו הארכה. אנחנו לקראת הסכם • 'בחדרי חרדים' בסיקור מיוחד מהיום הדרמטי בו נחתם הסכם בפרשת 'החינוך העצמאי'

כינוס המועצות בירושלים, על החינוך העצמאי
כינוס המועצות בירושלים, על החינוך העצמאי



היום (א), בשעת בוקר מוקדמת, התכנסו באולמה של נאווה בן אור, שופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, עשרות חרדים, רובם בגילאי העמידה. ההצגה המבישה, שהייתה ממיטה קלון על הציבור החרדי כולו, נמנעה ברגע האחרון. היו מבין הבאים לאולם שחשבו שהפשרה הגיעה ברגע שאחרי האחרון, וכי אין כל ערובה כי בית המשפט יאות לקבל את הצעת הפשרה.

מדובר, כמובן, במשפט שאמור היה להתנהל בנושא החינוך העצמאי. שתי עתירות הונחו על שולחן השופטת. עתירה אחת מצד יו"ר החינוך העצמאי, הרב אברהם יוסף ליזרזון, שתבע במפגיע לצרף אותו כחבר לעמותה החדשה, אותה הקימו אנשי דגל התורה בשיתוף עם אנשי סיעת שלומי אמונים, מתחת לאפה של 'הסיעה המרכזית'. ליזרזון טען, כי אין כל הגיון לסלק אותו מהנהלת החינוך העצמאי, זאת למרות שמוקמת עמותה חדשה.

עתירה שניה, בה הייתה אמורה השופטת לעסוק, עסקה בעתירת חבר ההנהלה האחרון שנותר בחינוך העצמאי- הרב יצחק מאיר, שטען כי אין כל סמכות או תוקף להחלטה שהתקבלה במועצות גדולי התורה שהתקיימה במלון 'נובוטל' בירושלים. "מכיוון שאני החבר האחרון, אני מקבל החלטה בפה אחד כי להחלטה אין כל תוקף", קבע הרב מאיר.

אלא שיומיים לפני ניהול קרבות התרנגולים בבית המשפט, הצליחו הצדדים להגיע לפשרה.

הפשרה המלאה, שפורסמה לראשונה באתר 'בחדרי חרדים', קובעת את הרכב חברי ההנהלה בעמותה החדשה, לפי הסדר הזה:

עקרון ההסכם מדבר על חלוקה שווה ל'אגודת ישראל' ו'דגל התורה' בהנהלת החינוך העצמאי, שתורכב מעתה מ-14 חברים.

החלוקה הפנימית בתוך 'אגודת ישראל', תתבצע לפי הסדר הבא: שלושה נציגים לחסידות גור; נציג אחד לחסידות ויז'ניץ; נציג אחד לחסידות סלונים; ושני נציגים ל'שלומי אמונים'. שאר החברים יבואו משורות 'דגל התורה'.

מי ששוב נעלמת מהמפה, היא חסידות בעלזא. מי שמכיר את הפוליטיקה הפנימית בסיעות החרדיות יודע, כי חסידות בעלזא נמצאת שנים ארוכות בין הפטיש לסדן. מאז שנת תשמ"ט, אז צעדה בעלזא שלובת זרוע עם 'דגל התורה', לא נמצא מיקומה המדויק בתוככי הסיעות החרדיות, ונראה כי הסיפור חוזר על עצמו גם בפרשת החינוך העצמאי.

אמנם, יש מי שטוען שדווקא בעלזא, מהיותה מעין סניף או"ם מקומי, הובילה את הפשרה לכל אורך הדרך, ואף הסכימה להקריב את נציגה למען השלום. אך העובדות ההיסטוריות מוכיחות כי בעלזא סובלת תמיד מהיותה רודפת שלום. או אולי יש לומר, נרדפת בשל כך.

לאחר שההסכם קיבל את אישורם העקרוני של גדולי ישראל, שעברו על הפשרה, הגיעו הבוקר הצדדים לבית המשפט, בכדי להכריז שהגיעו להבנות ראשוניות, וכי הם מבקשים מבית המשפט להעניק להם זמן נוסף להליך גישור.

לבית המשפט הגיעו מטעם הצדדים אברהם ליזרזון, מרדכי קרליץ, והרב אריה דביר (כשאליהם מצטרפים סקרנים). כמו כן היו שם עורכי הדין של הסיעה המרכזית שעמלו עד הרגע האחרון על הכנת התביעות: יצחק מירון ואודי אדלשטיין.

השופטת קיבלה את בקשת הצדדים, והעניקה להם כחודש וחצי בכדי להביא הסכם חתום לבית המשפט.

מי שמחפש סמליות בסיפור הנוגה, יכול למצוא את התאריך בו קבע בית המשפט לפגוש בשנית את הצדדים: 25 לאוגוסט.

כן, היום בו תתקבל ההכרעה הסופית בפרשת בית הספר בעמנואל.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 31 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}