כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

האם ניתנה הבטחה בנושא ההבטחה • כל הפרטים

מה קרה בפגישת ראש הממשלה עם בכירי ש"ס ברביעי האחרון? • 'בחדרי חרדים' עושה סדר בפרשת הבטחת ההכנסה • למה שכנע ביבי את ש"ס שלא להציע חוק עוקף בג"ץ? ומה יהיה עם הבטחת ההכנסה בשנה הבאה?

אברכים בדרך לכולל. צילום: מנח זרקא
אברכים בדרך לכולל. צילום: מנח זרקא



לפני כשלושה שבועות הכריע בג"ץ בעתירה על הבטחת הכנסה, אותה מקבלים אברכים, על פי קריטריונים שנקבעו - כי יש לבטלה, בשל היותה מפלה.

העתירה הייתה מונחת על שולחן בג"ץ למעלה מעשר שנים. דיוני בג"ץ אינם סודיים. כל החפץ בכך, יכול להיכנס ולצפות בהתקדמות הדיון. אלא שהנציגים החרדים בחרו שלא לעשות זאת. העתירה שהוגשה נגד הבטחת ההכנסה המשולמת ל-11,000 אברכים, לא עמדה בראש סדר העדיפויות של הנציגות החרדית.

מסדרת האירועים שהתרחשו לאחרונה, עולה התחושה כי יש מי מבין נציגינו שמעדיף לרוץ ולצעוק 'גיוועלד', לאחר מעשה. זה מצטייר טוב בתקשורת. גוזל פחות מאמץ. והעיקר - לא מחייב לדון דיון עומק בנושא העומד על הפרק.

פסיקת בג"ץ השוללת מתן הבטחת הכנסה לאברכים, נפלה כרעם ביום בהיר על אברכי הכוללים. שלא תתבלבלו, מדובר בסכום זעום המספיק, במקרה הטוב, לכסות את טיפול השיניים של אחד מעשרת הילדים. אך במשפחות שחרתו על דגלן את ההסתפקות במועט, לא ניתן לזלזל גם באלף ומשהו שקל שנכנסים לחשבון מידי חודש.

עם פירסום פסק הדין, החלו הנציגים החרדיים בריצת אמוק אל עבר המשפט המנצח - זה שייקלט היטב בתקשורת ויוכיח כי הם פועלים למען האברכים הנאנקים. לו רבע מהמאמצים המושקעים בהודעות לתקשורת היו מופנים כלפי נסיונות למציאת פתרונות אמיתיים לסוגיות העומדות על הפרק, הרי שמצבו של הציבור החרדי היה טוב בהרבה.

העתירה, למי שהספיק לשכוח, הונחה על שולחן בג"ץ לפני יותר מעשר שנים, על ידי ג'ני ברוכי, שגילתה כי הביטוח הלאומי שלל ממנה גמלת הבטחת הכנסה שהיתה זכאית לה לפני שהחלה את לימודיה באוניברסיטה. ברוכי טענה, כי אברכים נהנים מקצבה הנשללת מסטודנטים. היא עתרה בדרישה להשוות את תנאי האברכים לאלה של הסטודנטים. אך בג"ץ, בהחלטתו, קבע כי הגמלה תבוטל, לאלה וגם לאלה.

בפסק הדין קבעה נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש, כי "אין מקום להבחין בין אברכים ובין סטודנטים הלומדים במוסדות שונים". השופטת איילה פרוקצ'ה הוסיפה: "מדובר ב'מקרה פרטי' של שאלה כללית ורחבה יותר הנוגעת ליישוב הדילמה שבין החובה של חברה רב-תרבותית לכבד את אופיים הייחודי של מגזרי אוכלוסייה, ובין עקרון היסוד המחייב את כל האזרחים לקבל את ערכי היסוד של המשטר ולשאת באחריות ובחובות של כל אזרח".

בג"ץ קבע כי הגמלה תשולם עד סוף 2010, ותימחק מחוק התקציב לקראת השנה הבאה. ביניש ציינה שהממשלה רשאית לתמוך באוכלוסיות מסוימות, אך תחת הגבלות: "היה ויבחר המחוקק לתמוך באברכי כוללים יהא עליו לעשות כן בשים לב למכלול ההסדרים החוקיים הקיימים כיום ובהתחשב בהנמקות המובאות בפסק הדין", כתבה. השופט אדמונד לוי, בדעת יחיד, סבר שיש לדחות את העתירה.

העיתונים החרדים מיהרו לכתוב על מלחמה שהוכרזה מצד בג"ץ על הציבור החרדי, והבהירו כי המלחמה תזכה למענה הולם מהצד החרדי.

איזה מענה יכול להעניק הציבור החרדי? תשאלו את עורכי היומונים החרדים שיצאו במהדורת מלחמה ביום שאחרי.

אז יש התחייבות או לא?

סיעת ש"ס הבטיחה ביום בו התקבלה הכרעת בג"ץ, כי תניח על שולחן הכנסת 'חוק עוקף בגץ', שיאפשר את תשלום הבטחת ההכנסה לאברכים.

ואכן, ביום רביעי שעבר ישבו ראשי ש"ס בפגישה מיוחדת עם ראש הממשלה, בה השתתפו שר האוצר יובל שטייניץ, סגן שר האוצר יצחק כהן, השר בלי תיק משולם נהרי, הרב רפאל פנחסי מזכיר מועצת חכמי התורה, ויו"ר התנועה אלי ישי עם ראש הממשלה. במהלך הפגישה הבהירו לו ראשי ש"ס, כי נושא הבטחת הכנסה לאברכים עומד בראש מעיניהם, וכי אין להם כל אפשרות להתגמש בנושא כה עקרוני.

לטענת אחד ממשתתפי הפגישה, ששוחח הבוקר עם אתר 'בחדרי חרדים', ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הבטיח לדאוג להמשך תשלום גמלת הבטחת ההכנסה לאברכים. לדברי הבכיר הש"סי, ראש הממשלה הבטיח לש"ס לתמוך בהסדר שיאפשר את המשך התשלום, שמסתכם בכ-120 מיליוני שקלים בשנה, באמצעות סעיף בחוק ההסדרים.

לדברי אותו גורם, נתניהו נתן הבטחה ואמר שיעשה הכל בכדי למנוע את ביטול הגמלה. במהלך הפגישה נשאו בכירי ש"ס נאומים כואבים, והסבירו לראש הממשלה כי מדובר באברכים שזהו מטה לחמם היחיד. "יש משפחות עם שמונה ילדים שזוהי מחצית מהכנסתם", אמר לו יצחק כהן בכאב.

ראש הממשלה ביקש מש"ס שלא להניח על שולחן הכנסת חוק עוקף בגץ, אלא לפעול באמצעות חוק ההסדרים לתיקון העוולה.

"ניתן גם לסטודנטים", אמר ביבי.

כוונתו מובנת. אין אף סטודנט שיכול לעמוד בתנאים אותם מציבה המדינה בדרך לקבלת המלגה. כמה סטודנטים אתם מכירים עם שלושה ילדים ללא שום הכנסה וללא רכב? לטענת ש"ס, המספר לא עולה על עשרות בודדות. אם בכלל.

אלא שבלשכת נתניהו קראו על ההדלפות מהפגישה, שנחשפו לראשונה בעיתון 'בקהילה', ומיהרו להוציא הודעה לפיה לא ניתנה שום התחייבות לש"ס.

מלשכת נתניהו נמסר בתגובה: "לא ניתנה התחייבות על ידי ראש הממשלה".

עם מי הצדק? תשפטו אתם.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}