כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

הסיקריק שמוליק ויספיש הורשע בבית משפט

בית המשפט הרשיע את שמוליק וויספיש, אחד מפעילי הפלג הקיצוני 'אוהל שרה' באלימות, איומים ועוד • האם ירושלים עומדת לבעור? תסמכו על חבריו של וייספיש • כל הפרטים

כתב אישום חמור. וייספיש עם שחרורו ממעצרו. צילום: פיני רוזן
כתב אישום חמור. וייספיש עם שחרורו ממעצרו. צילום: פיני רוזן

בית המשפט בירושלים הרשיע אתמול (ה) את אחד ממעורבי 'פרשת ספייס', הסיקריק שמוליק וייספיש, איש הפלג הקיצוני של 'נטורי קרתא', באישום שהוגשו נגדו.

בעבר, בשיאה של הפרשה, נעצר וייספיש ושהה זמן רב במעצר. הוא היה נתון לחקירות ממושכות, עקב חשדות למעורבותו במהומות שהסעירו באותה העת את שכונת גאולה וגלילותיה.

'פרשת ספייס' היתה אחת הפרשיות שהבעירו את גאולה למשך חודשים ארוכים. קצפם של אנשי נטורי קרתא יצא על חנות למוצרי מחשב שנפתחה בכיכר השבת, והביאה אל האזור החוץ-ציוויליזציוני מושגים של מחשבים, כרטיסי רשת, מכשירי MP, DVD, מצלמות וכיוצא באלו.

הדבר עורר את חמתם של קיצוני הקנאים, שהחליטו לפתוח במלחמת חורמה של ממש כנגד בעלי החנות. אם בשלב הראשון התבטאו המהומות בעיקר בפשקווילים – הרי שעם התקדמות המערכה עברו ההתנכלויות לפסים מעשיים, שכללו הפרעה לחנות, מכות שהתחוללו בפתחה ואף בתוכה, ומהומות גדולות שנערכו בה מדי יום.

לא אחת התערבה המשטרה, וניסתה להשליט סדר. בעלי החנות, שהרגישו מאוימים, אף הגיבו לא אחת. המשטרה נכחה במקום מדי יום, והפרשה היתה שם בכדי להישאר - עד שהקנאים מצאו פרצה אחרת להילחם בה.

שמוליק ווייספיש, אברך בן 23, היה אחד העצורים המרכזיים בפרשה. הוא נחשד כמי שעומד מאחורי המהומות שהתרחשו בחנות.

השבוע, מספר חודשים לאחר ששוחרר והספיק להשתתף בהרבה הפגנות נוספות, כשהוא מתאמץ להתרחק מקו האש ולא להיעצר שוב – הוא הורשע.

כך מצא את עצמו ווייספיש מורשע באישומים ועבירות, שדי בכל אחת מהן בכדי לגרום לשופטת להשית עליו עונשי מאסר רבים.

וכך כתבה השופטת נאווה בן-אור, בגזר הדין:

"הנאשם השתייך לארגון "ועד גאולה" או "אוהל שרה" המהווה חלק ממשמרות הצניעות של העדה החרדית. הנאשם נהג להזדהות, בין היתר, בשם "נחמן גולד".

על רקע התנגדותו של הנאשם לפעילות החנות בשכונת גאולה, נהג הנאשם להגיע עשרות פעמים לחנות, יחד עם 15-20 אחרים, ולהפגין נגד פעילותה. במהלך ההפגנות נהג הנאשם לגרש ולדחוף לקוחות שהיו אותה שעה בחנות ולאיים עליהם שלא יקנו בה. כמו כן, דחף הנאשם את עובדי החנות והפך סחורה. בנוסף, נהג הנאשם להתקבץ עם אחרים בכניסה לחנות ולחסום אותה, ולערוך תפילות המוניות בתוך החנות על מנת להפריע לפעילותה.

במהלך ההפגנות כמתואר לעיל, צעק הנאשם ואיים על עובדיה כי ישרוף את החנות וירצח אותם אם ימשיכו לעבוד בה. כן איים כי "לא ינוח עד שהחנות תיסגר" וקרא להם בכינויי גנאי כגון: "נאצים", "שורפי נשמות" ו"חזירים".

בתחילת חודש אוגוסט 2008, במהלך אחת ההפגנות, זרק הנאשם אבן יחד עם אחר, על יהושע ציטונה, מחסנאי החנות. האבן פגעה בגבו של ציטונה וכתוצאה מכך נגרמו לו כאבים. עוד איים הנאשם על ציטונה כי יפגע בו אישית, ישרוף אותו ולא תהיה לו מנוחה.

במהלך התפרעות נגד פעילות החנות, כיבה אפרים גרינפלד (להלן: "גרינפלד"), אחד מהמפגינים, את מתג החשמל בחנות, וצעק, בין היתר: "כאן לא תהיה חנות, לא יהיו סרטים". הנאשם והמפגינים קראו לעבר בנימין פרדמן, מנהל החנות (להלן: "המתלונן"): "רוצח".

בשלב מסוים, לאחר שמתג החשמל הודלק על-ידי המתלונן וכובה שוב על ידי גרינפלד, התגברו הקריאות כלפי המתלונן. הנאשם וגרינפלד גררו את המתלונן אל מחוץ לחנות, תוך שהנאשם אוחז בו מאחור על מנת שגרינפלד יוכל להכותו. גרינפלד היכה את המתלונן באמצעות אגרוף באפו, וכן בעט בידו.

כתוצאה ממעשי הנאשם וגרינפלד, נגרמו למתלונן חתך בשפה, שבר באף, וכן שבר ספירלי באצבע יד שמאל. המתלונן נאלץ לעבור ניתוחים לקיבוע השברים באצבעו ובאפו.

על פי עובדות האישום השלישי, ביום 17.8.2008 בשעה 21:30 או בסמוך לכך, עוכב הנאשם לחקירה במשטרה. במהלך העיכוב שיקר הנאשם והזדהה כ"מנחם כהן" וטען כי שמות הוריו הינם בתיה ויוסף כהן וכי הוא מתגורר בסנהדריה 102 עם משפחתו.

בגין אישום זה יוחסה לנאשם עבירה של הפרעה לשוטר בשעת מילוי תפקידו.

"ניתן, איפוא, לראות, כי הנאשם מכחיש את העבירות המיוחסות לו הכחשה גורפת, ומלבד הודאתו כי נכח במקום האירועים, יריעת המחלוקת היא רחבה ביותר".

השופטת נסמכת גם על תמונות רבות וסרטוני וידאו, המתעדים את ההפגנות האלימות. כנראה שמזלו הרע של וויספיש הוא, שהוא לא מצא מקום אחר להפגין בו, חוץ מחנות לממכר מצלמות – הזרועה אביזרי צילום ותיעוד מכל כיוון.

עוד מציינת השופטת בהרשעתה, כי כאשר התבקש וייספיש לראות את הסרטים בהם תועד כשהוא מתפרע - הוא סירב בתאונה: "הרבנים אינם מרשים לצפות בסרטים".

"על יסוד האמור לעיל", כותבת השופטת, "אני מוצאת כי המאשימה הוכיחה מעל לכל ספק סביר את העבירות המיוחסות לנאשם בכל שלושת האישומים, ולפיכך החלטתי להרשיעו בכל העבירות שיוחסו לו".

איזה עונש תוליד ההרשעה? זאת מוקדם לדעת.

מה שבטוח הוא, שירושלים עומדת לבעור שוב. תסמכו על חבריו של וויספיש.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 26 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}