כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

הסאגה מאחורינו: הסכם בפרשת החינוך העצמאי • הפרטים והמסמך המלא

לאחר שנים ארוכות של שסע עמוק בציבוריות החרדית בעקבות הפילוג בהנהגת החינוך העצמאי, הושג הסכם שיביא לסיום הפרשה הכאובה • אתר 'בחדרי חרדים' חושף: כך הושג ההסכם • וגם: כמה נציגים יהיו ל'דגל התורה'? ולמה בעלזא נדחקה מרשימת ההנהלה?

ישיבת מועצת גדולי התורה על החינוך העצמאי. צילום: ארכיון באדיבות לדעת
ישיבת מועצת גדולי התורה על החינוך העצמאי. צילום: ארכיון באדיבות לדעת



ההכרעה הסופית הגיעה: הסאגה שמלווה את הציבור החרדי בשנים האחרונות, והקרעים העמוקים שהתהוו בהנהגה הפוליטית, יתאחו ככל הנראה עוד לפני ששבת המלכה תפרוש את כנפיה על הערים החרדיות.

מדובר, כמובן, בפרשת החינוך העצמאי, שנדמה שהציבור מאס מהעיסוק האובססיבי במריבות הבלתי פוסקות בהנהגתה. כזכור, הקרע בהנהלת המוסד עתיק-היומין, הביא לפילוג חסר-תקדים בין 'הסיעה המרכזית' לבין סיעת 'שלומי אמונים' ו'דגל התורה'. ב'סיעה המרכזית' שבשליטת חסידי גור טענו, כי 'שלומי אמונים' עשתה יד אחת עם 'דגל התורה' בכדי לגנוב את הסוסים מהאורווה, ולהעביר את השליטה ב'חינוך העצמאי' לידיים ליטאיות.

הזעם על הגניבה לא עבר בשקט. חודשים לא רבים לאחר חשיפת הכוונות, התמודד מאיר פרוש על ראשות עיריית ירושלים, וההפסד הצורב שלו, שנחרת באותיות של כאב בדפי ההיסטוריה של הציבוריות החרדית, נרשם לחובת 'הסיעה המרכזית', שראתה בפרוש אויב מר, בו יש להילחם בכל דרך וצורה שהיא. שאר פרטי הפרשה פורסמו בזמנו בהרחבה באתר 'בחדרי חרדים', ובעזרת חיפוש קל במנועי החיפוש יוכל המעיין למצוא את הפרטים הרלוונטיים.

אלא שבימים האחרונים, ככל הנראה בצל פרשת עמנואל, שהביאה את הקודקודים להבין כי מוטב שלא לגשת לבית המשפט בסוגיות עקרוניות הנוגעות לכלל הציבור החרדי, התגבש לו הסכם מהיר, שיביא - כך מקווים הכל - את הקץ לפלגנות וליריבות.

במהלך הימים האחרונים התכנסו מספר ישיבות, שהביאו לגיבוש הסכם פשרה, שעיקריו נחשפו לראשונה בעיתון 'בקהילה' על-ידי הפרשן הפוליטי יעקב ריבלין, והוא מובא לראשונה, במלואו, באתר 'בחדרי חרדים', וככל הנראה כבר מחר (ו') יבוא לכלל חתימה שתייתר את הליך המשפט שנועד ליום ראשון הקרוב.

ומי יהיה המנכ"ל?

עקרון ההסכם מדבר על חלוקה שווה ל'אגודת ישראל' ו'דגל התורה' בהנהלת החינוך העצמאי, שתורכב מעתה מ-14 חברים.

החלוקה הפנימית בתוך 'אגודת ישראל', תתבצע לפי הסדר הבא: שלושה נציגים לחסידות גור; נציג אחד לחסידות ויז'ניץ; נציג אחד לחסידות סלונים; ושני נציגים ל'שלומי אמונים'. שאר החברים יבואו משורות 'דגל התורה'.

מי ששוב נעלמת מהמפה, היא חסידות בעלזא. מי שמכיר את הפוליטיקה הפנימית בסיעות החרדיות יודע, כי חסידות בעלזא נמצאת שנים ארוכות בין הפטיש לסדן. מאז שנת תשמ"ט, אז צעדה בעלזא שלובת זרוע עם 'דגל התורה', לא נמצא מיקומה המדויק בתוככי הסיעות החרדיות, ונראה כי הסיפור חוזר על עצמו גם בפרשת החינוך העצמאי.

אמנם, יש מי שטוען שדווקא בעלזא, מהיותה מעין סניף או"ם מקומי, הובילה את הפשרה לכל אורך הדרך, ואף הסכימה להקריב את נציגה למען השלום. אך העובדות ההיסטוריות מוכיחות כי בעלזא סובלת תמיד מהיותה רודפת שלום. או אולי יש לומר, נרדפת בשל כך.

ההסכם המתגבש קיבל את אישורם העקרוני של גדולי ישראל, שעברו בשעות הערב על הפשרה, ונראה כי הכל מוכן לחתימה ההיסטורית. גם בשעת ליל מאוחרת, יושבים הנציגים מרדכי בריסק, הרב אריה דביר, מרדכי קרליץ, מאיר פרוש, הרב יוסף קופרברג וחנוך זייברט בבני-ברק, ומנסחים את ההצעה האחרונה, לפני החתימה.

מי שבמשך השנים חלם על תפקיד המנכ"ל – מרדכי קרליץ, ייאלץ להמתין עוד חודשים ארוכים עד למימוש חלומו. בהסכם המתגבש נכתב כי 14 החברים, יהיו כפופים לארבעה חברים, שיהוו את ההנהלה המצומצמת המנהלת את החינוך העצמאי.

ארבעת השמות ייבחרו בטווח של חצי שנה, כשעל תפקיד המנכ"ל צפויים הקבוצות השונות בחינוך העצמאי להתקוטט עוד זמן רב.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 44 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}