כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

ש"ס מציגה - כך נצא מהמלכוד: ועדות רבנים, סנקציות על מנהלים

כך מתכננת ש"ס לצאת מ'מלכוד עמנואל', להיאבק באפליה ולנטרל את העותרים: יוקמו ועדות רבנים בכל עיר, שיבחנו איזו בת ראויה להתקבל • לפי התוכנית, אותה חושף ישי ב'חדשות משפחה', מנהל שלא יקבל מרות, "עלול למצוא אותנו נחושים" • כל הפרטים

יש לו תוכנית. אלי ישי
יש לו תוכנית. אלי ישי

כך תצא ש"ס מהמלכוד הגדול אליו נקלעה בפרשת עמנואל: דרישה להקמת ועדות רבנים אזוריות שיבחנו כל תלמיד המבקש להתקבל, ואיום בסנקציות על מנהלי מוסדות סוררים שלא יקבלו את מרותה של ועדת הרבנים. בסוף השבוע נחשפה התוכנית המלאה של ש"ס למיגור האפליה מחד, ונטרול כוחם של ההולכים לבג"ץ - מאידך.

בראיון ל'חדשות משפחה', ששינה השבוע את פניו והחל לצאת לאור בפורמט נרחב ובעיצוב חדשני, פורס יו"ר ש"ס אלי ישי את מסמך העקרונות החדש שגובש בצמרת התנועה הספרדית, מתוך מטרה להילחם בגילויי האפליה הגזענית במוסדות הלימוד החרדיים, ולא לאפשר שוב מצב שבו גורמים זרים מטעם עצמם נכנסים לנעליה של התנועה הספרדית הגדולה והרשמית.

המתווה החדש של ש"ס, אותו חושף אלי ישי בפני 'משפחה', מדבר על הקמת ועדות רבנים אזוריות, בכל עיר ועיר. ועדות הרבנים תהיינה הסמכות היחידה שתוסמך לקבוע, במקרים של חילוקי דעות בין הנהלת מוסד כלשהו לבין משפחת התלמיד או התלמידה, האם דחיית הבקשה להתקבל מוצדקת, או שמא היא שרירותית או נגועה בשיקולים זרים של מכסות, אחוזי ספרדים ושיקולי יוקרה ומותג. במקרה שמנהל מוסד פלוני יקשיח את עורפו ולא יישמע לוועדת הרבנים שבעירו, "הוא ייאלץ לבחון את הנחישות שלנו", אומרים בש"ס, ומעבירים בכך איום מרומז ועבה.

ההחלטות נופלות בימים אלה בצמרת התנועה, ומדברות על השלטת סדר יום חינוכי חדש, פשוטו כמשמעו. עם או בלי קשר למאבק בעמנואל, שמסתבר שהוא היה מאבק נכון במקום הלא נכון, בש"ס נחושים להוציא את התוכנית אל הפועל כבר לקראת שנת הלימודים הקרובה. על פי המתווה, בכל עיר בארץ תשב ועדת רבנים שתורכב מנציגי כל הזרמים והעדות, והיא שתחליט על כל תלמיד ותלמידה. אבוי לו למנהל המוסד הסורר שימרה את פי הרבנים שיוסמכו על ידי גדולי ישראל מכל החוגים. אף קריטריון לא יגובש ללא הסכמת ועדות הרבנים שבכל עיר.

בש"ס מבקשים לקבל את הסכמתם של כל גדולי ישראל למהלך, ולא רק של מועצת חכמי התורה. "אנחנו רוצים את הסכמתם של מרנן הגרי"ש אלישיב, הגראי"ל שטיינמן, וגדולי האדמו"רים בעולם החסידות. שכולם יסכימו למהלך הזה, שנעשה לטובת כולם", אמר אלי ישי לכתב 'משפחה'.

"אני מציע למנהלי המוסדות שלא לבדוק את הנחישות שלנו מול תופעות של חוסר הישמעות לגדולי התורה בנושא ועדת הרבנים", אמר אלי ישי, ורמז בכך כי מי שלא יקבל את מרות הוועדה עליה תכריז ש"ס, עלול למצוא את עצמו מול שורה של סנקציות ממשלתיות.

"כבר לפני שבוע, באחת השיחות השוטפות שלי עם סגן שר החינוך מאיר פרוש סביב סאגת עמנואל, אמרתי לו שבדעתי לגבש תוכנית להקמת ועדות רבנים אזוריות לבחינת הקריטריונים לקבלה. הקבלה תתבצע על פי קריטריונים מוסכמים, ולא על פי מכסות. זה בטווח הקצר.

"בטווח הארוך יותר", פורס ישי את תוכניתו, "נקים עוד סמינרים ספרדיים לבנות ספרדיות, ונדרוש מכל מנהלי הסמינרים האשכנזיים: אל תקבלו אף ספרדיה!"

ישי האשים בראיון: "הרי יש אפליה בכל הארץ, הן עדתית והן דתית. הרבה יהודים שומרי מצוות לא מתקבלים למקומות עבודה, בגלל שמירת השבת שלהם. אני כבר לא מדבר על האפליה העדתית, החוגגת בארץ בכל פינה. ואני מביא נתונים: כמה שופטים מזרחיים יש בבג"ץ? אחד. כמה ראשי מפלגות מזרחיים ישנם כיום בכנסת? אחד, אני. כמה ראשי ממשלות ספרדיים כיהנו כאן? אפס. כמה נשיאים? הרבה פחות מיוצאי אשכנז. כמה ספרדים נמצאים באקדמיה? אחוזים נמוכים מאוד. ועוד לא דיברתי על הייצוג הספרדי בתקשורת. רק בבתי הסוהר יש יותר ספרדים, וזו תמונת האפליה האמיתית".

"את החרפה הזאת חייבים למחוק", אמר ישי. "הבעיה היא, ואמרתי את זה בכלי התקשורת, שבכל פעם שאני מוציא את השד העדתי מן הבקבוק, מייד תוקפים אותי בכלי התקשורת, ומתאמצים להחזיר מייד את כל השדים אל הבקבוק, תוך סגירתו ההרמטית. ומשום מה, דווקא כן, כשמישהו זיהה פוטנציאל להכות בנו, פתחו כולם את הבקבוק כמו בקבוק שמפניה", אומר ישי בטון שלמרות הבדיחה - הלוואי והיה בו קצת צחוק. זה עגום הרבה יותר מכפי שזה נשמע.

היה חשוב לו, ליו"ר ש"ס, להאשים את אותם "גורמים חרדיים עשו כאן משגים נוראים, שגרמו חילול ה' רב". לא נאפשר שזה יקרה שוב, הוא הודיע. "מזיקים כאלה היו תמיד, ולא הועילו כלום. מי שבנה את עולם התורה הספרדי, אלו יהודים עקשנים שלא נכנעו משום מהמורה, ובאף שלב לא ראו את בג"ץ כמי שיעזור להם. הם אנשים גיבורים, שפעלו במסירות נפש וקיבלו את גיבוייה המלא של מועצת חכמי התורה בראשות מרן הגר"ע יוסף, שהקימה את מעיין החינוך התורני, שתחתיו יש מעל חמש-מאות מוסדות.

"מה שדרוש לנו כעת, אלו גיבורים נוספים מהזן הזה. האפליה לא תיגמר בהשמצות, חילול ה' והליכה לבג"ץ. זה רק יחריף את המצב, ואני חושב שזה כבר החריף.

כשבאו אנשים, במיוחד מבחוץ, ואמרו: ש"ס היתה צריכה להיות מנגד ולהיאבק במה שהוצג כאפליה, אמרנו שאנו לא יכולים להיות בצד שהולך לבג"ץ. לכן, פעלנו בפרשה כפי שפעלנו. את חרפת החומה דאגנו להסיר, ועכשיו התחלנו להגות את רעיון ועדת הרבנים".

מרן בכה הרבה בגלל הסיפור הזה", גילה אלי ישי. "הוא כאב את האפליה, ובכה על ההורים המסכנים, היושבים בכלא ומנותקים ממשפחותיהם. ניתן היה למנוע את זה".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}