כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

"שיקרו על אבא. פגעו בבנות. איימו על חיי" • ראיון

למעלה משלוש שנים מנהל יואב ללום מאבק בחינוך העצמאי בשליחות רבו, הגר"י יוסף • הגר"י דיבר היום לראשונה: "נעשה פשרה אבל לא על חשבון הבנות המסכנות שהוציאו עליהן שם רע" • "כל הסיפור הזה נובע ממחלות נפש"

הרב יעקב יוסף. צילום: פלאש 90
הרב יעקב יוסף. צילום: פלאש 90

היום (ו) בשעות הצהרים, במסגרת המהדורה השבועית ברדיו 'קול חי' שמגיש העיתונאי מרדכי לביא העניק הגר"י יוסף ראיון מיוחד. הגר"י הוא מי שעומד מאחורי העותר, יואב ללום, והעניק לו את התמיכה והגיבוי הרוחני למהלך בו הגיש בג"ץ נגד בית הספר בית יעקב בעמנואל.

במהלך השיחה תקף הגר"י יוסף בצורה חריפה וחסרת תקדים את מנהלי בית הספר, וטען כי מדובר באפליה עדתית ולא בשום דבר אחר.

"רק יום אחד לפני הקמת הגדר היו הבנות הספרדיות יושבות יחד, היו מתארחות בבית אחת של השניה. יום אחרי שהקימו את הגדר, הספרדיה אמרה שלום לאשכנזיה, וחברתה סובבה את הגב ולא ענתה לי".

• דיברתי הרבה עם חסידות סלונים, אתה אומר להם שיש אפליה, הם זועמים ומכחישים לחלוטין. הם טוענים שמדובר בחוסר תאימות מבחינה דתית?

"זה שקר. מדובר באפליה, לחלוטין, על רקע עדתי. אני בטוח בכך במאה אחוז. מי שאמר כפי שציטטת או שאינו יודע, או שיודע ומשקר. אלה שחיים את המציאות שם, מספרים לנו".

• למה אותם אברכים ספרדים שבנותיהן סבלו מאפלייה לא מדברים?

"הם אנשים צנועים ורחוקים מאוד ממושגים שנקראים תקשורת. בשבילנו תקשורת זה חלק מהחיים. הם מנותקים מזה. הם נמצאים בקצה השומרון, משפחות אברכים שיושבות ועוסקות בתורה. איך עומד אדם וצועק מעבר לגדר יש מחללי שבת וצופים בטלויזיה. איך אפשר לשתוק על כך? אני ועוד 33 רבנים יצאנו להגן על כבודם. התחלנו בכל מיני דברים, בבחינת הליכה לקראתם לשלום. עד שהגענו לתוצאה הסופית שהגענו לצערנו".

• אריאל אטיאס סיפר שהגיעו אנשים מעמנואל לסיעת ש"ס, אני יודע לזהות איזה סוג מדובר. רואים אברכים ושאלו: איך אתם מביישים אותנו, ש"ס? אתם מפקירים את דמנו, אומרים שאנחנו צופים בטלויזיה? אולי סלונים לא יודעים שמדובר באברכים, הרי סלונים מקרבים יהודים והאדמו"ר הוא איש קדוש...

"כנראה שהשטן לא מסתפק בלשלוח שליח אלא עומד בכבודו ובעצמו כחומה בצורה. ביקשנו עשרות פעמים להקדש אל הקודש פנימה אצל האדמו"ר מסלונים. קבעו לנו כמה פעמים פגישה וברגע האחרונה היא בוטלה. אף פעם לא נתנו לנו להיכנס. כנראה שהם פוחדים שנפגש ונבהיר לו במה מדובר, יכול להיות שיפקח את העיניים וידע מי הסובבים אותו וכנראה שמזה הם פוחדים מאוד מאוד".

• סלונים טוענים שמי שביטל את הפגישות זה הצד של הרב?

"חס ושלום. אנחנו רדפנו אחריהם. לי אין אינטרס בעניין. אני לא מתכוון להיות הרב הראשי לעמנואל, אין לי תוכניות לפתוח כולל במקום. חוץ מזה שמסרתי כמה פעמים שיעורים או ביקרתי במסגרת שמחות. רבותינו לימדונו שאין אדם חוטא ולא לו. האם ליואב ללום יש אינטרס בנושא? לא ולא. ברגע שזה עובר על איסורי דאורייתא, באים ומבזים ציבור שלם, מכתימים ציבור שלם, זה מקומם. אסור לחכמי ישראל לשתוק.

"במשך שלוש השנים הללו ביקשתי מספר פעמים, בואו ונקים בית דין, לא רק לעמנואל, אלא בהיקף ארצי, וכך יהיה קל לנווט גם בעמנואל, ולא יהיו הזרקורים עליהם. כך אפשר יהיה לפתור את הבעיה בצורה שקטה. הרי גם לאשכנזיות יש טענות לא פעם שלא התקבלו לסמינרים. רציתי שהוועדה תהיה מעל המנהלות ותבקר את שיקול דעתן, וברגע שיוקם בית דין כזה אמשוך את העתירה. יש כלל, שמוע בין אחיכם, שצריך לשמוע את שני הצדדים כדי לפסוק. אני שומע כל מיני רבנים, אומרים כך וכך. האם הם שמעו את יואב ללום? אולי מה שכתוב בעיתון איננו נכון?

"הטילו אימה ופחד, אני הראשון שנכוותי מהסיפור הזה. החלטתי שאני פורש כי החיים של הנכדים והילדים שלי חשובים לי יותר. התקשרתי לקול ישראל והשארתי בתא קולי הודעה שאני פורש בעקבות האיומים על חיי. יש לנו עסק עם אנשים שמתנהגים כמו העולם התחתון".

• איך יכול להיות שבצד אחד יש את גדולי ישראל ומצד שני הרב מתעקש שהכל מתנהל לפי ההלכה. איך יש כזה פער?

"זה הכח של השטן, שהצליח לצערנו. כל הרבנים שהנהיגו את הצד השני לא פנה אלי או ליואב. שיקראו ליואב, הוא גר לא רחוק מכאן. אין לו קרניים, הוא יהודי כמוני וכמוך. הוא היה מנהל הלשכה של הראשון לציון, הרב בקשי דורון. למה שלא יקראו לו ויקיימו שמוע בין אחיכם? אין לי תירוץ לזה. או שהחתימות הן שקר, או שהיצר הרע בעצמו, הוא ולא שליח, היה מעורב כאן.

"אנחנו נעשה פשרה אבל לא על חשבון הבנות המסכנות שהוציאו עליהן שם רע. מה שנעשה תקדים, הפרידו ספרדיות ואשכנזיות, היה יכול להמשיך בכל הארץ. עשינו את המלחמה הזו כדי שלא תמשיך ההפרדה הזו".


תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 60 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}