כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

''שאגת עמנואל' של רבני אירופה

רבנים מאירופה השתתפו בוועידת רבנים יוקרתית במץ שבצרפת >> אב"ד אירופה, הגר"ח ארנטרוי: "על הפרלמנט האירופי לבטל החוק לסימון בשר שנשחט כהלכה" >> תימשך הפעילות לפתרון בעיית הקברים בטורקיה

מפגשי חיזוק. משתתפי הועדה ליד כולל האברכים של הקהילה במץ
מפגשי חיזוק. משתתפי הועדה ליד כולל האברכים של הקהילה במץ

,

"עם המשבר הכלכלי העולמי שלא פסח על אירופה בא גם לדעתי משבר מוראלי גדול. לכם הרבנים תפקיד חשוב מאוד בהעלאת המורל הלאומי ביבשת אירופה. אנו מצידנו; בנציבות האירופית. בפרלמנט ובכל מדינות האיחוד האירופי נהדק את שיתוף הפעולה בינינו ונפעל ככל יכולתנו לשמור על האינטרסים היהודיים כפי שאתם מבינים – כך אמר נשיא הנציבות האירופית, רומנו ברוסו.

את הדברים העביר ברוסו לרבנים משתתפי הועדה המתמדת של 'ועידת רבני אירופה' שנועדו השבוע במץ שבצרפת באמצעות שליחו לועדה, מר גורג' ססר דס נווס. המשמש ביועץ הנשיא האחראי על הקשר בין הפרלמנט לנציגי הדתות.

השבוע ננעלה במץ שבצרפת כינוס הוועדה המתמדת של "ועידת רבני אירופה". הרבנים המתכנסים במסגרת דו שנתית באחת ממדינות אירופה בחרו להתכנס במץ כדי להביע את הערכתם לקהילה היהודית ולמוסדותיה המפוארים ולעומדים בראשם; אב"ד מץ, רבי משה אריה במברגר, ורבה של העיר, רבי פנחס ישראל פיזון. הרבנים מכל מדינות אירופה ובהם; מצרפת, גרמניה, איטליה, פולין, הולנד, שוויץ, בלגיה, אוסטריה, לוקסמבורג. אנגליה, אוקראינה ורוסיה עסקו במגוון נושאים העומדים על סדר יומה של יהדות אירופה ויצאו לסיורים ולמפגשי חיזוק של הקהילה היהודית ומוסדותיה.

הרבנים ביקרו במוסדות התורה והחסד של הקהילה היהודית ובהם; בתי הכנסת העתיקים המפוארים, כולל האברכים. ומוסדות החינוך התורניים. המשתתפים בירכו את הרבנים; רבי אוריאל אברהם מאיר ברנהיים, רבה הראשי של צרפת. רבי אליעזר וולף, רב ודיין באמסטרדם ורבי יעקב פחימה, רבה של קולמר על הצטרפותם לועדה המתמדת. הרב ברנהיים והרבנים; רבי שמואל די סיניי, רבה של רומא ורבי מנחם גאליי, אב"ד לונדון הוכתרו כסגני נשיא הועידה.

במהלך הכינוס ערכה המועצה האזורית לרבנים קבלת פנים מרשימה בהשתתפות מנהל מחוז לוטרינגה וחברי המועצה שהציגו בגאווה את העובדה כי המוסד המפואר 'הסמינר לרבנים של צרפת' הוקם בתחילה במץ ורק כעבור שנים רבות רבות הועבר לפאריס. מנהל המחוז, מר ג'ון פייר מאסרה אף הקריא את שמותיהם של גדולי ישראל זיע"א שקבעו את מקום מושבם בעיר מץ במאות השנים האחרונות ואת חיבוריהם התורניים שהפכו ללחם חוקם של לומדי התורה והיושבים על מדין בכל תפוצות ישראל. 'בחודש הבא נקיים כאן במץ שבוע הצדעה לתרבות היהודית' – הבטיח. הכינוס נחתם בעליה לציונו של מרן בעל ה'שאגת אריה' זיע"א שהיה מבין רבניה של מץ.

בין הנושאים שנדונו בשלושת ימי הדיונים; הרחבת פעילות בית הדין המיוחד דאירופה בראשות, אב"ד דאירופה, הגאון רבי חנוך הכהן ארנטרוי שליט"א ודרכי המימון לפעילותו. היחסים עם הרבנות הראשית לישראל. עריכת סמינרים למשגיחי כשרות וקירוב, שתוף פעולה בסמינר מיוחד למחנכים שעורך נשיא הועידה, הגר"י שתרוק בהרי האלפים. הקמת ארגון גג למתן תעודות הסמכה אקוולנטיות לרבנים באיטליה, אנגליה והולנד. ועוד. הועידה חתמה הסכם לשיתוף פעולה אסטרטגי לפיתוח קהילות הקודש ביבשת אירופה עם ראשי ארגון 'מתנאל' מלוקסמבורג; ה"ה ר' גד בוכובזה והגב' ז'ואל ממן שאף פרסו את חסותם על הועדה המתמדת שנערכה במץ.

מנכ"ל הועידה, הרב אבא דונר סקר בסיפוק את הצלחתו של 'פרויקט המקוואות' במהלכו הוקמו עשרות מקוואות ברחבי אירופה ועתה נבנה מקוה טהרה באודסה. הרב דונר סקר בהרחבה את פעילות הועדה בשיתוף פעולה עם ארגון רבני גרמניה ה- O.R.D ועל פעילותו במהלך חגיגות 100 שנה לקהילה היהודית בבולגריה בנוכחות נשיא בולגריה. "העברתי ביקורת נוקבת על פיטוריו של רבה של בולגריה והובטח לי כי מינוי מחדש של רב ראשי למדינה יתקיים בשיתוף ובהכוונת 'ועידת רבני אירופה'". הרב דונר סקר את פעילותו למען העצורים היהודיים ביפן ועל המפגשים שערך עם שר המשפטים ואישי ממשל בטוקיו למענם. כמו כן העביר מנכ"ל הועידה את התרשמותו מכנס 'אתיקה רפואה והלכה' שהתקיים באחרונה בשוויץ ועל הרצאתו בעניין 'דרכי ההודעה לחולה על מצבו'.

הרב דונר סיפר למשתתפים על השתתפותו בכינוס ה'מועצה האירופית למנהיגים יהודים' שהתקיים באיסטנבול. במסגרת זו הוסכם על הצהרה משותפת לכל הדתות על שמירה והגנה על אתרים חשובים ועל בתי העלמין של מיעוטים ביבשת. במסגרת דיווחו סיפר המנכ"ל על המגעים עם הקהילה היהודית בספרד שביקשו את סיוע הועידה להבאת בית הדין ד'אירופה לקיום מעשה בית דין ועל צירוף נציג הקהילה לועדה המתמדת.

הרבנים קבלו סקירה על היקף הפעילות התורנית ברחבי רוסיה מפי יו"ר הועדה המתמדת, הגר"פ גולדשמידט ועל הקמת כוללי אברכים בפראג ברומא ובוורשא. כך גם קבלו הרבנים סקירה על פעילות הועידה בהגנה והצלת בתי העלמין ברחבי אירופה ושדרוג מערכת הכשרות האירופית ה- ECK,פעילות אותה מוביל המנהל הרבני של הועידה וראש ישיבת 'תורת חיים' במוסקבה, הגר"מ לבל. בפני הרבנים הוצגה תמונה קשה של גופי כשרות הבאים מחוץ לאירופה ו'המדלגים' על הרבנויות המקומיות ובתי דין צדק חשובים ומפורסמים במתן הכשרים למפעלים ברחבי אירופה.

יו"ר הועדה, הגר"פ גולדשמידט הביא בפני המשתתפים את מכתביהם של ראשי הקהילות היהודיות בדרום אפריקה ואוסטרליה הקובלים על בעיה דומה. "נפתח במגעים עם ראשי האיחוד האירופי לעגן בחוק חובה לקבלת הכשר מהרבנות המקומית בכל תוספת של כשרות מחוץ לאירופה בכל מדינות האיחוד כפי שהוא מעוגן בחקיקה בישראל".

הרבנים קבלו סקירה מקפת על פעילות הועידה מפי הממונה על קשרי החוץ של הועידה, הר"ר פיליפ כרמל ובהם ה'קרב' להדיפת המתקפה על השחיטה הכשרה באירופה והמאבק לחקיקה המיוחדת של הפרלמנט האירופי להגנה על הזכויות היהודיות ביבשת. הגר"ח ארנטרוי הפועל רבות בנושא אמר כי עלינו לפעול לביטול החוק לסימון בשר שנשחט כהלכה שנתקבל באחרונה בפרלמנט האירופי.

חברי הוועדה קיימו דיון ארוך על בתי העלמין בטורקיה, בין השאר במסגרת התביעה שהוגשה בעניין זה לביה"ד ד'אירופה על ידי אישים מישראל. הרבנים שמעו את עדותיהם של הגר"י שתרוק שנועד בביתו שבצרפת עם ראשי הקהילה היהודית של טורקיה. הגר"פ גולדשמידט. הרב אבא דונר. רב ואב"ד ליאון, הגר"י טובול ורבה של ז'נבה, הגר"י דיין, שליחי הועידה וביה"ד ד'אירופה שביקרו באיסטנבול. בפני הרבנים הוצגו תמונות קשות של בתי העלמין וגילוי הדעת של גדולי ישראל שליט"א בעניין. חברי הועדה החליטו כי עדויות אלו יובאו, כמובן, בפני ביה"ד ועד לפסיקתו לא תתאפשר כל פעולה בבתי העלמין.

הרבנים דחו בתוקף את הניסיונות של גופים זרים לערוך גיורים וסמינרים מעורבים למיועדים לגיור באירופה. הרבנים החליטו כי לא ישתפו פעולה עם אותם גופים בכל בתי הדין באירופה. בפני הרבנים הופיעה משלחת חשובה של ראשי ארגון 'תפארת בית ישראל' ובהם; הרב יוסף ווינר והרב דוב סגל שהציעו שיתוף פעולה עם בתי הדין באירופה לסיוע לעיבוי והצלחת פעילות בתי הדין החשובים באירופה.,

מפגשי חיזוק. משתתפי הועדה ליד כולל האברכים של הקהילה במץצילום: מפגשי חיזוק. משתתפי הועדה ליד כולל האברכים של הקהילה במץ
מפגשי חיזוק. משתתפי הועדה ליד כולל האברכים של הקהילה במץ


,

,

על סדר יומה של יהדות אירופה. הרבנים באחד ממושבי הועדה צילום: על סדר יומה של יהדות אירופה. הרבנים באחד ממושבי הועדה
על סדר יומה של יהדות אירופה. הרבנים באחד ממושבי הועדה


,

,
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}