כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

משי זהב: "ניצחנו בנוק אאוט" • וינברג: "הוכחנו כי התורה מעל הכל"

הפשרה שהביאה לסיום סאגת עמנואל, מתקבלת בבלבול מסויים בקרב הרבבות שרק בשבוע שעבר הפגינו נגד החלטת בג"ץ • האסיר המשוחרר, הרב יצחק וינברג מסםר על החוויות הקשות בכלא, אבל מרוצה: "העיקר שניצחנו" • ויהודה משי זהב מסביר מי ניצח פה בגדול • מיוחד

יצחק ויינברג ויהודה משי זהב
יצחק ויינברג ויהודה משי זהב



סאגת עמנואל שהסתיימה במפתיע הותירה את הציבור החרדי נבוך ומבולבל.

מי ניצח ומי הפסיד? האם בג"ץ הכריע את החלטת גדולי ישראל או להפך? האם ההורים קיבלו את החלטת הבג"ץ.

או בקיצור: מה, בעצם, קורה כאן?

בראיון מיוחד עם אתר 'בחדרי חרדים' פורש יהודה משי זהב את תובנותיו על המאורעות האחרונים, שטלטלו את הציבור החרדי. "ראשית, חייבים לאמר ברורות: הציבור החרדי ניצח - ובגדול".

• אתה אומר זאת בביטחון, אבל יש הרבה שמפקפקים.

"צריך לזכור את נקודות המוצא בהם פתחנו", מסביר משי זהב. "היו כמה נקודות עקרוניות, שבסופו של יום לא התפשרנו אפילו על אחת מהן".

• אתה יכול לתת דוגמאות?

"בהחלט. קח, לדוגמא, את נושא החתימה. בג"ץ דרש שכל הורה יחתום שהוא מקבל על עצמו את מה שבג"ץ הורה. זה לא קרה בסופו של דבר. אף הורה לא חתם נגד הוראת רבו. אפילו לא הורה אחד!

"דוגמא שניה: בג"ץ התעקש שהבנות ילמדו ביחד. בסופו של יום הוא לא יצא כשאפילו חצי מתאוותו בידו. הסיכום הסופי מדבר על משהו מעורפל שנקרא 'ימי עיון'.

"דוגמה שלישית: היה ויכוח בין בג"ץ לרבנים - ידו של מי על העליונה. אני חושב שהמאבק הזה הוכרע בנוק אאוט.

"והדוגמה החשובה ביותר: כל הוויכוח התנהל סביב השאלה אם יש אפליה עדתית או לא. מי שרואה את התמונות של האדמו"ר מסלונים יושב יחד עם הגר"ע יוסף, כשהם משוחחים ביחד בשלום וברעות, מבין שאין כל אפליה ואף לא רמז ממנה.

"בסופו של יום, אני חושב שהציבור החרדי שעמד על עקרונותיו, ניצח את המערכה בגדול, והכחנו כי מי שנשמע לדעת רבותיו אינו ניזוק".

הרב יצחק וינברג: לא חלמנו שיקבל הפשרה ונשוחרר היום

שעות ספורות לאחר שאישר בית המשפט העליון בירושלים את הצעת הפשרה בפרשת עמנואל, אומר 'המסבירן' העמנואלי, הרב יצחק ויינברג, בראיון מיוחד ל'בחדרי חרדים': "אני לא מעכל שאני משוחרר מהכלא, הוכחנו כי התורה וגדולי ישראל הם מעל הכל".

• כמה שעות אחרי, איך ההרגשה?

"אני לא מעכל את העובדה שאני משוחרר ממאסר, אני עוד מרגיש בין כותלי הכלא. עברה עלינו חוויה לא נעימה בכלל במהלך הימים הללו בתוך מעשיהו, אבל התרגלנו לתנאים והצלחנו לשרוד את זה, כשיצאנו ממעשיהו לפני כמה שעות, היה לנו קשה להיפרד במובן מסוים.

"בבית הכלא לא קל, אמנם היינו אסירים אזרחיים והיו לנו כל מיני מותרות שאין לאסירים אחרים, אבל ההרגשה הייתה קשה מאד.

"מה שהחזיק אותנו בפנים, זה הרוח ולא הגוף, נתנו לנו יחס של בני אדם, אבל התנאים היו מחפירים. רצו מקקים בחדרים, לא היו שם אסלות, וכל מה שאתה לא עושה, אף אחד לא עושה בשבילך כולל את הכביסות, הבישולים והניקיון בתאים עצמם".

• מה דעתך על הפשרה שהתקבלה הבוקר בבית המשפט?

"הפשרה היא טובה, עונה על כל הבעיות של כולם עד עכשיו, ובית המשפט קיבל את העובדה שגדולי ישראל הם אלו שקובעים לנו את החינוך ומדריכים אותנו.

"היום הוכח למדינה ולבית המשפט שבאמת זאת המציאות בשטח, עשינו קידוש ה' ענק.

"כל הבעיה הייתה שאנחנו רצינו חינוך אחד והקבוצה השנייה רצו חינוך בדרך אחרת, למרות ששנינו חרדים לכל דבר, אבל הדרכים לא יכלו להסתדר יחד, לכן אנחנו נפתור את הבעיה בפתיחת מוסד חינוכי חדש, החל משנה הבאה, כשבימים הקרובים ילמדו יחד כמו שסוכם בפשרה".

• בג"ץ פסק בשבוע האחרון פסיקות שקבעו את גורלכם. לדעתכם הוא הלך בדרך הנכונה?

לא. בית המשפט עלה על עץ מאד גבוה והלך רחוק מידי, הוא ניסה לכפות עלינו את הערכים המוסריים של חינוך ילדינו, בסיס של בג"ץ הוא היוקרה שלו, אדם שצועק 'תכבדו אותי' לא מכבדים אותו. לכן אני חושב שהיוקרה הזאת נרמסה בשבועות האחרונים, לאור פסיקותיו של בג"ץ.

"על הפשרה עצמה שמעתי כבר אתמול, פשוט לא ידעתי שהרב עובדיה יוסף יחתום עליה. זה כל ההבדל., כבר הנחו אותי אתמול איך לפעול בכל מקרה שרק יהיה.

"יצאנו היום מבית הכלא בתחושה שאנחנו לא יודעים אם בג"ץ יפסוק לנו שבוע נוסף או חודשיים נוספים בכלא, לא חלמנו שהוא יקבל את הפשרה ונשוחרר היום לבתים.

"דבר אחד ברור, במסגרת הפשרה שהתקבלה הבוקר: אילולא הרב עובדיה לא היה חותם על ההסכם, הוא לא היה מתקבל בבית המשפט".

• איך הילדים והמשפחה שלך מקבלים את בשורת השחרור?

"לא ראיתי את ילדיי מאז כניסתי לכלא ביום חמישי לפני 10 ימים. פחדתי להביא אותם לביקור המשפחות שנערך בסוף השבוע שעבר, כי לא ידעתי איך הם יגיבו למראות הקשים הללו. מספיק הם קיבלו קשה את טקס הפרידה במגרש הרוסים בירושלים.

"אני בטוח כי הם שמחים מאד על בשורת השחרור, בנוסף לכך נצטרך לעבוד על כל מיני דברים כדי שלא יישארו להם משקעים לחיים בעקבות הסיפור הזה.

"ביום שלישי אני כבר חוזר לעבוד בצורה רגילה, בתור מפקח ארצי בכשרות של הרב רובין, חוזרים למסלול החיים הרגיל והמלא".

• אתם בטוחים שמשרד החינוך ייתן לכם אישור למוסד פטור בשנה הבאה?

"אני לא ידוע מה יקרה מחר, אז כל שכן לא מה יהיה בעוד חודשיים. בכל מקרה אין כל סיבה שהמשרד לא יאשר את המוסד, בגלל שכעת אין שום ביזיון בית המשפט כמו שהיה לפני כמה ימים, אבל בוא נהיה חכמים ונחכה עד לתחילת שנת הלימודים הבאה אז נראה".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 29 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}