כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

בג"צ מסרב לפשרת הגישור: "שחרור - רק אם יצייתו" • בלעדי ל'בחדרי חרדים': כל המסמכים

עו"ד רם כספי ניסח הסכם שיביא לסיום פרשת עמנואל על דעת כל הצדדים • בשעות הצהריים: האדמו"ר מסלונים קיבל את ההצעה • ההצעה הוגשה לבג"ץ - אבל השופט אדמונד לוי עשה שריר ובצעד חסר-תקדים דחה את הצעת הגישור וכתב: "שיחתמו כי יצייתו לבג"צ" • כל הפרטים והמסמכים

אדמונד לוי וההחלטה
אדמונד לוי וההחלטה

האם יש סוף-סוף פשרה בפרשת עמנואל? כנראה שלא.

לאחר שהצדדים הגיעו לפשרה אודות הצעת הגישור, הוגשה היום (ו) בצהריים ההצעה לבג"ץ. אלא שבג"ץ החליט לעשות שריר, ודחה את הצעת הגישור.

השופט אדמונד לוי כתב בהחלטתו, כי "חובת הציות לבג"ץ אינה תלויה בגישור. אם ההורים רוצים להשתחרר - שיחתמו כי יצייתו לבג"צ".

כבר שלושה ימים מתנהלים דיונים אינטנסיביים, והתרוצצויות אין-ספור כדי להביא לסיום הפרשה העגומה: ממשרדו של אריה דרעי למשרדו של עו"ד רם כספי – מבכירי הפרקליטים בארץ, כשאליהם מצטרפים, לסירוגין, אי אלו אישים מהמערכת הפוליטית והרבנית.

ביום שני השבוע זה החל. בחסידות סלונים קלטו כי המאבק הוכרע. שופטי בג"ץ הבינו כי בסוגיות עקרוניות לא יוכלו להתערב בנעשה בציבור החרדי, וכי המלחמה המתשכת יכולה להוביל להפסד לציבור החרדי.

בשלב זה החלו הנסיונות להגיע לפשרה. החתימה בבוררות בבית דינו של הגרא"ד לוין, היתה הסנונית הראשונה, אך ריצת האמוק לתקשורת (של שני הצדדים), שנועדה להציג הישג - גדעה את הנסיונות באיבם.

מה שזירז את הליכי הפשרה הוא הדיון שאמור להתקיים ביום ראשון בבג"ץ. בסלונים יש חשש גדול מפני הדיון הזה. פרשנים משפטיים, איתם שוחחו עסקני החסידות, הבהירו כי על פי התנהלות בג"ץ, אי-אפשר לדעת מה יגזרו השופטים על האבות שזומנו לדיון. ההערכות נעו מקנסות כספיים מוגדלים, עד להמשך של עונש מאסר. בחסידות מזהים באופק את רפיון המאבק הציבורי, והם החליטו לתת 'אור ירוק' למאמצי הפשרה עליהם עמל יו"ר שס לשעבר, אריה דרעי.

על פי הפתרון שנחשף באתר 'בחדרי חרדים' על ידי יצחק נחשוני, ונדון ביתר שאת בימים אלו - וקיבל את אישורו של הבורר המוסכם, הדיין הרב יעקב אברהם כהן, רב שכונת רמת הצפון בירושלים - הבנות ישלחו ללימודים לשלושה ימים האחרונים, לא במתכונת של לימודים רגילה, ובשנה הבאה יקבלו היתר לפתוח מוסד פטור, שם יוכלו לקבוע בעצמם את מי להכניס, באמצעות שלושה דיינים ניטרלים, שיוסכמו על שני הצדדים.

נקודות המחלוקת שנותרו בין הצדדים הן בעיקר על הנקודות: מה יעשו הבנות בימים האחרונים לשנת הלימודים? האם ילמדו או שזו תהיה קייטנה משותפת?

חברי הכנסת של 'דגל התורה' שהגיעו אתמול (ה') לביתו של האדמו"ר מסלונים שמעו ממנו כי אינו מסכים שהבנות ילמדו אפילו יום אחד או שעה אחת יחד, מה שמצריך חשיבה יצירתית כיצד לפתור את הפלונטר. חברי הכנסת של דגל התורה אמרו לאדמו"ר, כי הגרי"ש אלישיב סמך ידו על ההסכם המתגבש, אך האדמו"ר אמר שאינו יכול להסכים למתווה במתכונתו הנוכחית.

רק היום בשעות הצהריים, הביע האדמו"ר מסלונים את נכונותו לקבל את ההצעה המדוברת.

בעקבותך כך, הגישו הורי התלמידות האשכנזיות והעותרים - עמותת נוער כהלכה - לבג"ץ בקשה מוסכמת לפתיחה בהליכי גישור. על פי הבקשה המוסכמת, ישוחררו מיידית - עוד לפני כניסת השבת - האבות שנכלאו, והצדדים יתחילו בהליכי גישור, וימונו שני מגשרים: הרב יעקב אברהם כהן והרב דוד יוסף, רב שכונת הר נוף בירושלים.

על המגשרים יהיה לדווח לבית המשפט עד ה-25 באוגוסט אם הגישור צלח והוא יובא לאישורו של בית המשפט העליון.

פרקליטות המדינה הסכימה לניסיון הגישור, אבל התנגדה לכרוך אותו בשחרור ההורים ממאסר.

הבקשה הדחופה הוגשה היום לבית המשפט, במטרה שהבג"ץ לא יחמיר את העונשים על האבות הכלואים.

אלא שבאופן תמוה וחסר תקדים, שלח אדמונד לוי מסמך אותו, כתב בבהילות בכתב ידו, בו הודיע כי אינו מקבל את הסדר הגשור, וכי ההורים לא ישתחררו עד שיחתמו על המסמך בו הם מתחייבים להיענות להחלטות הבג"ץ.

הבקשה עצמה תידון במסגרת הדיון שיתקיים בבג"צ ביום ראשון - דיון אליו יובאו האבות הכלואים בבית הכלא.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 64 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}