כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

חדש בירושלים: תערוכת חסידות עם גילויים מיוחדים

במסגרת תערוכה יוצאת דופן, שתיפתח ביום שני הקרוב בכניסה לספרייה הלאומית בירושלים, יתפרסם מכתב נדיר שכתב רבי נחמן מברסלב לבתו • התערוכה תעוצב כעיירה יהודית, עם פינות מיוחדות שיוקדשו לבעל שם טוב

המכתב, כפי שיוצג בתערוכה
המכתב, כפי שיוצג בתערוכה

במסגרת תערוכה יוצאת דופן, שתיפתח ביום שני הקרוב בכניסה לספרייה הלאומית בירושלים, יתפרסם מכתב נדיר שנכתב על ידי רבי נחמן מברסלב, לבתו אדל.

התערוכה תעוצב כעיירה יהודית, עם פינות מיוחדות שיוקדשו לבית המדרש של הבעל שם טוב, לשולחן הסעודה השלישית, למחקר החסידות ועוד.

התערוכה כוללת גם פריטים נדירים מחייו של רבי נחמן, שציונו מושך אליו מדי שנה רבבות. כמו כן יוצג בה כתב ידו של הבעל שם טוב על גבי מעטפה שנשלחה לר' משה מקוטוב, מחבורות החסידים הראשונות שלו.

כפי שנחשף בחדרי חרדים, מכתבו של רבי נחמן מברסלב, עוסק בחוב כספי שביקש מבתו הרבנית לגבות למענו. הוא התגלה על ידי הד"ר אסתר ליבס כאשר עבדה על התערוכה. למרות ששפתו הייתה אידיש, הוא כתב לבתו את המכתב בלשון הקודש.

"בעזרת השם יתברך, ראש חודש תמוז", פותח רבי נחמן את מכתבו שנכתב כשלושה חודשים לפני הסתלקותו, "לכבוד אהובתי, בתי הצנועה והחסודה החכמה, אשת החיל מרת אדל שתחיה. בעלך הוא חתני הרב המופלא, הנגיד מורנו הרב יוסף שיחיה".

"בעזרת השם אני בקו הבריאות, כה ייתן השם וכה יוסיף, אמן". בהמשך הוא מבקש מבתו לסייע לו בגביית חוב: "כאשר תראי כתב זה, סעי עם ידיד ר' משה בהרב אל הפריץ למפרסקי, לגבות את החוב המגיע לי, כי זמן הפירעון הוא ראש חודש.

"ואם ר' משה נמצא במחלוקת עם הפריץ הנ"ל, תבדקי את האפשרות לנסוע עם איש אחר ותגבי חובות נוספים, כלומר אצל ר' מרדכי בהרב ואצל ר' קלמן, גם בעד היין שרף בלשכת החשבונות וגם אצל ר' משה בן העני. תביאי הכל אלי לקהילה קדושה באומן, ותזדרזי עם הדבר הזה, וגם תשלחי אלי את חפצי".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}