כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

מבג"ץ לבג"ץ: הח"כים החרדיים מתוסכלים

יום לאחר שצרת בג"ץ-עמנואל שככה בקול תרועה - נזכרו הנציגים החרדיים כי המצב רחוק מלהיות אוטופי • הם חזרו לעסוק בפסיקת בג"ץ בנושא הבטחת ההכנסה, הגוזלת את הלחם מפיהם של האברכים

 "אנו צריכים להתמודד עם פסיקת בג"ץ ונעשה זאת". ח"כ גפני
"אנו צריכים להתמודד עם פסיקת בג"ץ ונעשה זאת". ח"כ גפני

צרות אחרונות משכיחות את הראשונות: בדיון שקיימה אמש (ב') ועדת הכספים של הכנסת , סקר היו"ר ח"כ משה גפני את נושא הבטחת ההכנסה ואמר כי ההסדר קיים עוד משנת 1980. "עד אז לא היה הסדר נפרד לאברכים, אלא כל מי שהיה במצב כלכלי קשה קיבל תלושי מזון וסיוע. ב-1980 קבעו כי הדרך הזאת של תלושים איננה מכובדת והוחלט כי יפקידו כסף לחשבונות הזכאים לקבלת הסיוע".

כתוצאה מההסדר החדש, האברכים נגרעו מהסיוע ועל כן סוכם כי יהיה הסדר אחר שיכלול גם אותם. "בעוד הזכאים לקבל הבטחת הכנסה על פי חוק ביטוח לאומי מקבלים כארבעים אחוזים מהשכר הממוצע במשק, אותם אברכים שזכאים ועומדים בקריטריונים מחמירים מאד, מקבלים רק 18 אחוז מהשכר הממוצע במשק", אמר גפני.

גפני אמר עוד כי כעת לאחר עשר שנים, בג"ץ החליט בעתירה שהוגשה בנושא. "בפסק הדין בג"ץ לא אומר שההסדר איננו חוקי, ולכן הם גם לא עצרו אותו מיידית. נכתב כי הוא אינו עומד בשוויון ויש למצוא פיתרון עד 2011, אחרת לא ניתן יהיה להמשיך בהסדר הקיים".

עו"ד משה שחל אמר בדיון כי ניתן למצוא פיתרון לבעיית השוויון במתכונת הקיימת. "בג"ץ אומר שצריך שוויון. אם יש סטודנטים שעומדים בקריטריונים האלו בהם עומדים האברכים שיש להם שלושה ילדים, אין להם נכסים והאישה לא עובדת, שיקבלו גם הם. להסכמה הזו היה שותף גם השופט אהרן ברק בזמנו שהביע דעתו, שהצעה זו נראית לו".

החשב הכללי במשרד האוצר שוקי אורן אמר כי הם לומדים את הפסיקה ובוחנים אותה. "יש מספר דרכים אך לכל אחת מהן יש השפעות תקציביות". גם נציגת משרד המשפטים אמרה כי יש "כר נרחב של אפשרויות, כעת המצב הקיים לא עונה לעיקרון השוויון".

עמוס צייאדה ממשרד החינוך אמר כי מתוך 68 אלף אברכים הלומדים בכולל, יש רק 11 אלף שמקבלים מלגת הבטחת הכנסה העומדת על כאלף ₪ לחודש.

צייאדה סקר את הקריטריונים ואמר כי הם בביקורות מקיפות על אלו הזכאים לקבלת הבטחת ההכנסה.

ח"כ שלמה מולה אמר גם כי "צריך שוויון בחברה הישראלית בכל התחומים, לא יתכן שמספר האברכים הנתמכים עמד אז על 2000 וכיום הם 11,000 איש".

ח"כ אורי מקלב אמר כי המצב של אותם אברכים דומה לאדם שביקש להיכנס למקום כלשהו, "לפתע השומרים הכו אותו וחבלו בו ואז אמרו לו שמאחר והוא חבול, הוא לא יוכל להיכנס לאותו מקום. המדינה ב1980 הוציאה את האברכים ממעגל מקבלי התמיכה, לאחר מכן הכניסה אותם בתמיכה פחותה מהאחרים המקבלים מהביטוח הלאומי, וכעת גם טוענים שאין שוויון" .

לסיכום הדיון קרא יו"ר הוועדה ח"כ גפני למשרדי הממשלה להכין תכניות ופתרונות לסוגיה, אנו צריכים להתמודד עם פסיקת בג"ץ ונעשה זאת".

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}