כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

"אבא יישב בכלא עד גיל 80?!" • ראיון מטלטל

יהדות העולם המומה מהחלטת השופטת האמריקנית להשליך את ר' שלום רובשקין לכלא ל-27 שנים • בדמעות, אך בטון רווי אמונה, מדבר הבן, געצי, על הכל • "היא לא שופטת, היא רודפת • מסמך מצמרר

 "אבא יישב בכלא עד גיל 80?!" • ראיון מטלטל



הלם. זו ההגדרה היחידה שניתן להכתיר בה את גזר הדין המרשיע והמרושע, בעל הניחוחות האנטישמיים הבלתי ניתנים להתעלמות, שניתנו אמש בבית המשפט בארצות הברית, כנגד ר' שלום מרדכי רובשקין, לשעבר הבעלים של רשת הבשר הכשר הגדול ביבשת.

אסירי עמנואל והתנהלות הבג"ץ, אוהלי המחאה והתקוטטויות הצדדים - כל אלו נראים פתאום באור כל כך מגוחך ופתטי, אל נוכח הצרה והמצוקה שרובשקין נקלע אליה, כאשר זכה לגזר דין חסר כל פרופורציה, העולה אף על דרישותיה המוגזמות גם כך של הפרקליטות.

ר' שלום רובשקין, המואשם בשורת עבירות חמורות של הלבנת הון והעלמות מס, שהתרחשו בעת שניהל את מפעל הבשר הגדול בפוסטוויל, קיבל גזר דין של 27 שנים בכלא, למרות דרישת התביעה להושיבו ל-25 שנים. זהו עונש חמור וחסר פרופורציה, בהתחשב במקרים דומים שהתרחשו בארה"ב.

רובשקין, לשעבר בעל משחטת רובשקין בפוסטוויל שבמדינת איווה, מואשם בשורת משפטים, בעקבות מלחמה שהכריזו עליו ארגונים נגד צער בעלי חיים, הלוחמים בשחיטה הכשרה. במשפט שנערך לו על העסקת קטינים מהגרים, החליט חבר המושבעים כי הוא זכאי.

היהדות החרדית בארצות הברית בפרט ובתפוצות וארץ ישראל בכלל - הגיבה בהלם כבד. מה לא עשו למענו: תפילות, התרמות, שתדלנויות, נסיונות שכנוע נואשים, לחצים דיפלומטיים. כל קהילות החרדים בארה"ב התגייסו למענו, אולם כל אלו לא מנעו את גזר הדין הקשה שניתן אמש.

דווקא לפני שבועיים נראה היה שהנה נפתח פתח של תקווה. דיברו על כך שהתביעה תנקה אותו מאישומים על העסקת קטינים מהגרים. כלי התקשורת בכל רחבי העולם עקבו בדריכות אחרי המשפט המתוקשר, עד לסופו המחריד היום.

בן חמישים ואחד הוא ר' שלום רובשקין, ובית המשפט החליט להושיבו בכלא עד גיל 78, רח"ל. השופטת גילתה את גזר הדין הצפוי עוד לפני שניתן, בצעד נדיר וחריג. יתירה מזו: השופטת ככל הנראה תאשים אותו בשמונים ושש עבירות, ואף תחייב אותו בשלושים ואחת מליון דולר שיהיה עליו להחזיר לבנקים, בעקבות שורה של עבירות פיננסיות.

חסידות חב"ד, אליה משתייך רובשקין, הגיבה בהלם ובאלם. איש לא עיכל את רוע הגזירה.

• אנחנו אומרים שלום לגעצי רובשקין, בנו של ר' שלום רובשקין.

"ערב טוב".

• קשה לך לדבר הערב. אנחנו מדברים איתך שתים עשרה שעות לפני שהשופטת (שנהגה אגב שלא כראוי לפי מה שמציינים כלי התקשורת בארצות הברית) מטילה את העונש הכי כבד שציפיתם לו...

רובשקין: "אנחנו יהודים, ואנחנו לא כמוהם. אנחנו מאמינים בבורא עולם, ובעזרת ה' מחר, בהשגחה פרטית זה יום שלישי של פרשת בלק, ומדובר בפרשה איך שבלעם מגיע לבלק ואומר לו: הגעתי ואני איתך, אני רוצה גם לקלל את היהודים וגם לדבר נגד היהודים להזיק אותם בפי, אבל מה אני אעשה - מה שהקדוש ברוך הוא אומר ככה אני מוכרח לדבר.

"אז זה שהיא אומרת היום שהיא רוצה להזיק ליהודי - זו לא הפתעה. היא הרי שונאת ישראל מימי קדם. היא לא הייתה אוהבת ישראל אף פעם. הפסק הזה גם התגלה וזה דבר מפתיע. זה דבר שידענו כבר מזמן, אבל אנחנו גם מאמינים אפילו שמה שהיא אומרת ומפרסמת ומכריזה זה לא משנה שום דבר. אנחנו יהודים ואנחנו מעל הטבע, ובעזרת ה', כשיגיע מחר הפסק, אז ייהפך זממם, ואבא ייצא לחופשי".

• הופתעת לשמוע היום את השופטת לינדה מאשימה את אביך בשמונים ושש סעיפי עבירות?

"במה שהיא פירסמה היום, היא גילתה את חוסר הצדק של כל הפרשה הזאת. איך היא הגיעה לכאלה גוזמאות?, זה מעניין מאוד. היא חישבה גם דברים שכל אחד שעיין פה בבקשת המשפט, והכל יודעים שהיו תלונות בנושא הפועלים הלא חוקיים. הם בדקו את זה, והם לא התלוננו על זה. הם ריכזו את התלונות, אבל הפסק שלה מבוסס גם על כל הדברים שהם אמרו וכתבו. פעם שהיתה איזו תאונה, איזו עבירה. לא נתנו אפשרות לאבא שלי לתרץ ולהגן על עצמו. כל התלונות האלה גם כן בתוך החשבון הזה, ועדיין לא מובן איך היא הגיעה לעשרים ושבע שנים".

• מה שעוד מוזר ותמוה בפרשיה הזו, זה שהתביעה עצמה דרשה עשרים וחמש שנה, והשופטת לא רק שלא נתנה פחות כמקובל בדרך כלל - אלא שלחה לעשרים ושבע שנים

"נכון. אנחנו נערער על כל הפסיקה, כמובן מהתחלה. אחד הדברים היסודיים היה הנזק שהם טענו, שאבא שלי אחראי על נזק של עשרים ושש מליון דולר לבנק, ועוד כמה אלפים לחקלאי אחד. אנחנו גם טוענים שזה הרבה פחות מזה, ואני יכול אפילו לומר שהוא לא אחראי על שום הפסד שם, כי כשהוא עזב את המפעל היו נכסים וכסף די בכדי לגמור את כל החוב. אבל אפילו לשיטתם - ההפסד היה עשרים ושש מיליון. והיא מדברת על שלושים ואחד מיליון".

• הפרקליטות ביקשה עשרים וחמש שנים, והיא נתנה עשרים ושבע. ביקשו עשרים ושש וכמה אלפים דולרים - והיא נתנה שלושים ואחת. דיברו על פחות משבעים אישומים - והיא נתנה שמונים ושש. תגיד, אתם חשים איזו תחושות רדיפה? אתם חשים שהשופטת הזאת רודפת אתכם אישית?

"לי ידוע שגם במקרים אחרים היא מאוד קפדנית. קפדנית זו לא המילה הנכונה. היא מאוד מחמירה במשפט. אבל גם בנושא הזה אנחנו ראינו החלטות מאוד מוזרות. אני לא יודע, אני לא מכיר אותה לא מקודם ואני לא רוצה להכיר אותה. אני לא יכול להגיד אם זה ממש רדיפה אישית, אבל מה שכן – אלו דברים ממש מוגזמים.

"למשל, לאחר הפסק, אחרי שחייבו את אבא שלי, (כמובן שאנחנו הולכים לערער על זה), אחרי פסקו שהוא חייב, ביקשנו שהוא ייצא לבית, ואנחנו נשלם משכון. מה שהצענו היה ממש מוגזם: הצענו ערבות של חצי מליון דולר מזומן ועוד שמונה מליון דולר מאנשים פשוטים, שהיו מוכנים לתת את הבית שלהם למשכון ואפילו ספרי תורה. זה כסף מוגזם מאוד. הסכמנו גם שישימו ג'י.פי.אס על הרגל, וגם שומר שיעמוד לידו כל הזמן. והיא לא נתנה. היא אומרת שעם כל זה, יש עדיין סיכוי שיברח. אז כמובן, זה לא בדיוק עובד בבן אדם שבא לפי אמות מידה של צדק ויושר. מדובר פה ברודפת".

• רשעות לשמה

"אני אמרתי לאבא שלי אחרי הפסק הראשון, שאנחנו רואים בפסוק הזה 'עוצו עיצה ותופר'. שעוצו עיצה ותופר במחשבה, גם אם חושבים במחשבות להזיק ליהודי וגם אם 'דברו דבר ולא יקום', גם אם גומלים בדיבור כפסק ומפרסמים ואומרים שהם מכוונים להזיק – זה לא יקום בעזרת ה'".

• עכשיו ברשותך געצי, דיברנו על כך שהשופטת הזאת נגועה. אם נגיד את זה במילים עדינות, מדובר ברשעות ללא ספק. תגיד, הדבר הזה, ששופטת מוציאה הודעה לעיתונות על חומרת העונש יום לפני שהיא מקריאה את גזר הדין הרשמי, היה פעם דבר כזה?

"זה גם הפתיע אותי. אני לא מומחה בדברים האלה, ואני לא יכול להגיד לך".

• ממתי שופטת מוציאה הודעה לעיתונות על גזר הדין לפני שהיא מקריאה אותו?

"אני מסכים. גם על פי שכל זה דבר לא נורמלי".

• מה אמרו העיתונאים בארצות הברית?

"הרי את אותו הדבר הם עשו בהתחלה. מהתחלה הם עשו את זה. כשהם הגיעו למפעל, הם פירסמו באותו יום כמעט ספר שלם של תלונות ושטויות וגוזמאות ושקרים. הם כתבו שהיו שם סמים - דברים שהם שקר גלוי לעין כל, וגם הם לא האמינו לזה. הם לא הביאו אנשים מומחים לטפל בסמים ודברים כאלה. הם כתבו שמה שקרים על בניינים במפעל שלא קיימים בכלל, בצד המפעל, בדרום, שאין שום דבר שם. היה ברור שזה שטויות ושקרים. אבל פירסמו את זה ממש מיד כשהם התנפלו על המקום, וככה היה לעיתונים מה לכתוב".

• סביר להניח שחומרת העונש ופרסומו המוקדם, מגיעים ממקום של תאוות פרסום של השופטת. פרשיית שלום רובשקין הגיעה לפרסום כל כך גדול בכל העיתונים בארצות הברית, שדשו וטחנו את הפרשיה הזו עד דק - שכנראה היא הייתה מוכרחה ללכת ולהחמיר שם יותר מכל. אבל למה באמת השופטת לינדה הלכה והוציאה את זה יום קודם? אולי הם פחדו מתגובתה של משפחת רובשקין וחסידות חב"ד מחר עם הקראת גזר הדין?

"אני בדרך כעת, אני נוסע לאסיפה גדולה שתהיה בעזרת ה' היום בערב בברוקלין. לא היתה לי אפשרות לקרוא ולראות מה כולם אומרים ומה קרה. אז אני לא יודע, אבל זה ממש מוזר שבן אדם שיודע שכולם מסתכלים, כולם יודעים כל הפרטים של הפרשה, כולם יודעים שהכל היה גוזמא מהתחלה.

"הלא לא מדובר פה בפושע, בגזלן, במישהו שלקח כסף והחביא את זה באיזה שהוא מקום. מדברים פה, אפילו לשיטתם - בעזרת ה' שאנחנו נערער על זה - אבל אפילו לשיטתם, מדברים פה בבן אדם שהגזים קצת בכמה כדי ללוות קצת יותר. וכל הלוואה הם שילמו, והכל היה טוב אפילו לשיטתם. זה לא דבר שזה בסדר, אבל לא כזה פשע גדול שעל זה קוברים בן אדם בחיים. לפני שהם חושדים שכל העולם שמסתכל שלא יגיבו טוב, הם מחמירים עוד יותר, ועוד מפרסמים זאת יום קודם".

• במידה וזממה של השופטת ייצא לפועל מחר חלילה, מה אתם מחליטים לעשות?

"בעזרת ה', אני גם לא מעורב בכל הפרטים, אבל כמובן גם היום יהיו הכרזות ופרסומים של עורכי הדין על הפרסומת שבית המשפט עשה. הם יגיבו לזה. גם אחרי הפסק מחר, כל העיתונות תראיין את עורכי הדין, שיסבירו את חומרת הצעדים של בית המשפט".

• תגישו ערעור?

"בעזרת ה', אנחנו נערער. יש כל כך הרבה סיבות לערעור. הגוזמה פה, מחזקת את הערעור".

• עשרים ושבע שנה ושלושים ואחד מליון. אין כבר מה להפסיד, לכן ניגשים לערעור...

"לא. גם קודם, לפני ההכרזה הזאת, היתה תוכנית לערער. כל ההנהגה שלה עכשיו זו לא הנהגה שונה מאיך שהיא התנהגה כל זמן המשפט. על סמך זה היתה תוכנית לערער גם מקודם. זה גם מחזק את הטענה שיש לנו, שזה פשוט מובן ובולט. כל אחד שמסתכל מבין שמדובר פה ברדיפות. זו לא שופטת, זו סתם רודפת".

• געצי, אביך ר' שולם מודע להתפתחויות האחרונות? יודע מה קורה?

"כן. אמא שלי בקשר איתו בטלפון, והוא מתקשר אליה ואלינו. אני אישית לא דיברתי איתו על זה, ולא שמעתי איך שהוא נשמע. אבל אני יודע שהם דיברו איתו על זה, ואני בטוח שהוא חזק והוא בוטח בקדוש ברוך הוא שיהיה טוב בעזרת ה'".

• מתי דיברת איתו לאחרונה?

דיברתי איתו בשבוע שעבר".

• איך הוא נשמע?

"ברוך ה', הוא זה שמחזק אותנו. בדרך כלל הנאשם צריכים לחזק אותו. אבל הוא כזה איתן באמונתו, שהוא מחזק אותנו. היה אחד מההנהלה של הישיבה בפסטוויל, שהיה מבקר את אבא בכלא שמה, בתור רב בכלא. הוא נכנס אליו לבקר אותו, ואחר כך היה דיון מיוחד לקראת גזר הדין. כל צד הגיש את הטענות שלו בקשר לעונש. ישבנו ושמענו את כל השנאה שלהם והשטויות שלהם, וכל הכוונה שלהם, מה שהם רצו לעשות. זה היה מאוד קשה לשמוע.

"אחרי שזה נגמר, הבחור הזה שהיה מבקר את אבא שלי, אמר לי: געצי, תשמע. אני חייב לנסוע לאבא שלך. אני צריך את החיזוק. אתה מבין? הוא צריך לנסוע לאבא שלי להתחזק"...

• עוצו עצה ותופר, דברו דבר ולא יקום. העולם היהודי כולו יעקוב בדריכות מחר אחרי גזר דינו של אביך, ר' שלום רובשקין. למרות שהעתיד לא נראה טוב כמו שאתה אומר געצי, ייתכן ובערעור העניינים ישתנו. אנחנו מודים לך מאוד על השיחה הזו, געצי...

"ערב טוב, ובשורות טובות בקרוב".



להאזנה לראיון המלא חייגו: 052-999-66-00. "הכל בקול" – קו המידע הפופולארי


תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}