כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

שבעה תקדימים ומסקנא אחת • דעה

זכו אותם הורים מעמנואל להיות אלו שיכריזו על פתיחת מלחמת התרבות: גישה אחת האומרת כי בכל הקשור לחינוך הילדים לא נקבל התערבות חיצונית • שי הורוויץ על אירועי היום

צועדים לכלא, היום. צילום: יעקב נחומי
צועדים לכלא, היום. צילום: יעקב נחומי

ההיסטוריה שלנו רצופה במאבקים על החינוך הטהור. על אותו פך שמן חתום בחותמו של כהן גדול. מזה 3321 שנה. הבבלים, הפרסים, היוונים, הרוסים. ראינו את כולם. חלקם היום בצל. חלקם אינם קיימים עוד. היהודי הנצחי ראה את כולם.

בנרטיב שלנו קיימות תמונות שבו ילדים והורים לומדים תחת עול הגזירה, במערות, תחת חרב איום המעצר, העינוי. בנרטיב שלנו קיימות עלילות שונות ומרושעות. בגלות היינו, וכנראה גם בגלות אנחנו נמצאים.

מה אמרו ההורים בעמנואל (אשכנזים וספרדים כאחד)? אנחנו כפופים להוראת התורה, לצו האלוקים "לא תסור ממנו ימין או שמאל". תמיד, אבל תמיד, בהיסטוריה, בעבר בהווה ובעתיד כשעמדו זה מול זה איום המאסר, הקנס, הגזירה ורח"ל איום השמד, ידעו היהודים לעמוד בגאון לזעוק שמע ישראל ולהמשיך בדרך הסלולה להם מימים ימימה.

כמה שזה נשמע בנאלי ומוזר, זכו אותם עשרות הורים מעמנו-אל להיות אלו שיכריזו על פתיחת מלחמת התרבות בישראל: גישה אחת האומרת כי בכל הקשור לחינוך הילדים לא נקבל התערבות חיצונית של עסקנים פוליטיים, גם אם יש להם תחפושת של שופט בית המשפט העליון (הסבר בהמשך) לבין גישה שנייה שתשמר את החינוך על פי התורה ונושאיה, גדולי התורה. אלו שלא נבחרו בעסקאות פוליטיות, אלו שגדולתם באה מתוך שמסרו נפשם על עסק התורה.

בוא נדבר רגע על השופט אדמונד לוי. מרתק לבדוק איך נבחר לוי לבית המשפט העליון. גלישה קצרה באינטרנט מגלה כי על קידומו של לוי תמיד ריחפה עננה כבד של מעורבות פוליטית. הוא החל את דרכו בתור פוליטיקאי יו"ר סיעת הליכוד ברמלה וסגן ראש עיריית רמלה (אגב, שופט הבג"ץ היחיד שהיה בעברו יושב ראש סיעה פוליטית). כאשר מונה לבית המשפט השלום נשמעו טענות כי בוועדה למינוי שופטים ישבו נציגים מהמפד"ל ומהליכוד שתמכו בו מטעמים פוליטיים. גם לבית המשפט העליון נכנס לתפקידו באמצעות דיל שרקם אהרן ברק (נשיא בית המשפט העליון בזמנו) יחד עם שר המשפטים מהליכוד מאיר שטרית. מהתנהלותו של אדמונד לוי בפסיקה האחרונה של עמנואל ובפסיקות נוספות עולה עד כמה המינוי של לוי היה שגוי. להלן סדרת תקדימית מרתקת שקבע לוי בשבתו על הכסא הספרדי של בית המשפט העליון:

1. תקדים: מעולם בית המשפט העליון לא שילש עונש של ערכאה נמוכה יותר בעבירה שוחד. אך במקרה בודד החמיר בית המשפט העליון בעונשו של ח"כ חרדי (שלמה בניזרי שבערכאה הנמוכה נידון לשנה ו-6 חודשים) ל-4 שנות מאסר - העונש הגבוה ביותר שנגזר מעולם על עבירה זו. מי אחראי על התקדים: אדמונד לוי

2. תקדים: בית המשפט העליון נמנע מלבטל פסקי דין של ערכאות נמוכות. אך היה מקרה נדיר שבו בית המשפט העליון ביטל את הזיכוי שהעניק השופט המחוזי משה דרורי לאברך בפרשת הקופאית. מי אחראי על התקדים: אדמונד לוי

3. תקדים: לראשונה נאסר מימון בתי ספר חרדים ביחס לתכני הלימודים. לא נעשה אצל ערבים, דרוזים או צ'רקסים. מי אחראי על התקדים: אדמונד לוי.

4. תקדים לראשונה בית המשפט העליון משליך לכלא ספרדים בגין אפליה מוסד שאין בו אפליה. הרי אין חולק על כך כי במגמה החסידית, יש 30% ספרדיות ועל כן היא הוכחה כי מדובר בעניין של אדיקות דתית, ולא עדתית.

5. תקדים לראשונה בית משפט גזעני (שיש בו ספרדי אחד מתוך 15 שופטים) קובע כי בית ספר ששליש מילדיו ספרדים הוא גזעני. מי אחראי על התקדים: אדמונד לוי

6. תקדים: לראשונה בג"ץ שולח למאסר קבוצת אנשים שכלל אינם צד בעתירה, ושופט הורים, בניגוד לסמכות שניתנה לבג"ץ על ידי המחוקק

7. תקדים: לראשונה בג"ץ מחייב הורים לשלוח את ילדיהם לחינוך מסוג מסוים הנוגד את אמונתם, בניגוד לחוק כבוד יסוד האדם וחירותו ושולח אותם באופן קיבוצי (גם את הספרדים מתוכם) לבית הכלא.

תמיד תבעו מאיתנו, היכנע לשלטון. לתרבות הנאורה. היעלם. היהודים סירבו ובחרו לחיות. אנחנו תמיד ידענו שלהם, לתרבויות העולם אומנם העוצמה, השלטון והכוח. אבל אלו שדבקו בתורה, לקבוצה הקטנה הזו הוענק אוצר אחר מיוחד במינו: המרחבים של אוצרות הרוח והנצח. בהם נדבק. גם במחיר של ישיבה בכלא. לשבועיים או לשנתיים. מה היא היהדות, אם לא לשמור על המסורת האדוקה מבית אבא. על מירוץ הלפיד, שבו הסב מעביר לאב, האב לבן, והבן לנכד כך דור אחר דור. תוך שמירה בקפדנות על הקיום היהודי.

אז יש לומר ביום זה למדינת ישראל כולה, איננו בעלי כוח כמו מחבלי המרמרה המשוחררים תוך דקות, או מחבלי החמאס שמשוחררים לרגל הרמאדן. אנחנו מיעוט שנרדף על ידי בית המשפט העליון בעקביות ראויה לגנאי. אך לא ניכנע. בזכות הדבקות הזו במסורת, יכול היום אדמונד לוי לשבת על מרום כסאו בגבעת רם ולהשליך הורים חרדים למעצר. מלחמת התרבות נפתחה, אנחנו יודעים מי ינצח בה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}