כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

בג"צ, איפה השכל?

תפקידו של שופט ומקצועיותו נמדדים בבינתו, בחמלתו, באנושיותו, ובמקרה הנוכחי - בדיוק אלה הדברים שחסרים בפסיקה של השופט אדמונד לוי • חיים קליגר סבור שמרוב רדיפת צדק, הפך בג"צ לרודף חרדים

בית המשפט העליון. צילום: יצחק לב ארי
בית המשפט העליון. צילום: יצחק לב ארי

אינני נכנס לטיעונים המשפטיים בפרשת בית הספר בעמנואל. גם לא נועצתי עם עורכי דין או מומחים לדיני המשפט בטרם כתבתי שורות אלה, כי לדעתי לא כאן אנו נמצאים. חז"ל אמרו: "אין גוזרים גזירה שאין הציבור יכול לעמוד בה". זוהי לא הלכה, זו תובנה חכמה. לא נכניס אדם לחדר עגול ונבקש ממנו שיחפש בו את הפינה - כי היא פשוט איננה.

האדם החרדי פועל מתוך אמונה. זה מה שמחזיק אותו, זה מה שמניע אותו. בימים של שמחה וגם בימים של עצב וקושי, האמונה היא נר לרגליו.

מה רוצה בית המשפט לבדוק בפסיקתו - עד כמה החרדי הגר בעמנואל נטוע עמוק באמונתו? אם כך, חובתו של היהודי מעמנואל להוכיח לשופט אדמונד לוי, לבית המשפט העליון, ובעצם לעולם כולו, כי אמונתו איתנה וחזקה היא עד מאוד.

וכן, הוא מוכן לשלם עבור זה בכך שיישב בכלא שבועיים. זה לא מרתיע אותו. ההיפך הוא הנכון. הוא רואה בכך המשך של אותם אנשים שנחרטו בדפי ההיסטוריה של היהדות, כמי שקידשו שם שמיים ברבים. הוא רק מתגאה בכך שגם בדרכו נקרתה ההזדמנות להיות חוליה באותה שרשרת הזהב של מקדשי שם שמיים.

פסיקתו של השופט לוקה בראש ובראשונה באותה תובנה בסיסית, באותה תובנה שהליכה לכלא על כך שאדם שמע בקול רבותיו היא עבורו סוג של התגשמות של שליחות שמימית. התורה מצווה עליו "ועשית ככל אשר יורוך", והתורה מבחינתו הינה הסמכות העליונה.

בינתו של שופט איננה נמדדת אך ורק בידיעותיו את ספר החוקים. כי לו כך היו פני הדברים, אין לי ספק כי בטכנולוגיה המתקדמת כבר היו יוצרים תוכנה שניתן היה להכניס לתוכה נתונים של עבירה על החוק, והיא הייתה מעבדת תוך מספר שניות את חומרת הדברים ומנפיקה את העונש המוטל על הנאשם. תפקידו של השופט ומקצועיותו נמדדים בבינתו, בהבנתו, בחמלתו, באנושיותו, ובמקרה הנוכחי - בדיוק אלה הדברים שחסרים בפסיקה של השופט לוי.

מה היה קורה, למשל, לו השופט היה דוחה את פסיקתו בשבועיים? או, למשל, מנחה את הצדדים להגיע להסכמות על שנת הלימודים הבאה, מתוך אי אלו כללים שהוא יקבע? האם לא היינו מגיעים לתוצאה המיוחלת? האם הישיבה בכלא היא התוצאה אותה רצה להשיג השופט המלומד? האם לראות מאות אלפי חרדים מלווים את אותה קבוצת הורים לכלא ומזדהים איתם תהיה הוכחה לעוצמתו של בית המשפט העליון, או ההיפך? האם השופט לוי יראה בצעדת החיזוק והמחאה הזו את קרנו של בית המשפט העליון עולה? או שבכך הוא, נשיאת בית המשפט העליון, והעולם כולו, יראו שיש במדינת ישראל ציבור עצום הקורא תיגר על בית המשפט העליון? היכן החכמה? איה הבינה?

אני בטוח שלא בית המשפט העליון הזמין את העתירה הנידונה בפניו. אך אני בטוח שמשהיא הגיע לשולחנו חייב היה בית המשפט העליון לנהוג בתבונה, ולא לאלץ מליון איש להכריז בקול כי אין להם אמון במערכת המשפט בישראל.

מרוב רדיפת צדק, הפך בית המשפט לרודף חרדים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}