כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

האם יש לחרדים זכויות?

האשמת הורי התלמידות בהפרת פסק הדין נוגדת כל הגיון ואת עקרונות המשפט והפסיקה. יוצא שלחרדים במדינת ישראל אין זכויות בסיסיות ביותר • עורך דין זאב פרבר המום מהחלטת בג"צ

ההורים בבית המשפט. צילום: פלאש90
ההורים בבית המשפט. צילום: פלאש90



לכל אדם בישראל יש זכות שלא לעמוד לדין בלי משפט הוגן, מבלי שיוצגו לפניו אישומים בהם הוא מואשם, תוך פירוט סעיפי חוק שהוא מפר, ומבלי שתינתן לו הזדמנות להביא את הגנתו.

זכות יסודית זו עומדת לכל אדם בישראל. בתנאי, כמובן, שהוא איננו חרדי.

אני עוקב אחרי פרשת בית הספר בעמנואל, ומהחלטה להחלטה נדהם יותר ויותר. פרשת עמנואל קמה סביב הפרדת התלמידות האשכנזיות מהתלמידות הספרדיות. אין זה סוד שהמנהגים והדינים של אשכנזים שונים במקצת מהמנהגים ומהדינים של ספרדים. זה לא הפריע אף פעם לרבנים אשכנזים וספרדיים לנהוג כבוד זה בזה וללמוד אחד ממשנהו. רב-הגווניות שביהדות רק מוסיפה כוח ועוצמה ליהדות כולה. כפי שכותב מגיד ממעזריטש: 13 שערים היו בבית המקדש - שער אחד לכל שבט ועוד שער משותף (שער הכולל). לפי הזוהר 12 שערים בבית המקדש תואמים את 12 שערי שמיים, דרכם עולות תפילות עם ישראל, כאשר לכל שבט שער משלו. לכל אחד מהשבטים יש חלק משלו בעבודה הרוחנית. השלמת זכוכיות שונות וצבעוניות יוצרת תמונה יפה. כתישה וערבוב של הזכוכיות עד לקבלת גוון אחיד יוצרים אפרוריות אחידה בלבד.

הקשר של כל אחד מאתנו לאברהם, יצחק ויעקב, איננה במישרין, אלא דרך הוריו, הורי-הוריו והמסורת המשפחתית. קשר זה כולל בתוכו מסורת שלמה ומגוונת. רק טבעי שהורי ילדים מעמנואל רצו לחנך את ילדיהם במסורת ובתרבות שקיבלו מאבותיהם. מסורת זו כוללת תפילה בנוסח חסידי בהברה אשכנזית.

הורי ילדים ספרדיים הגרים בעמנואל, לא התנגדו להפרדה. איש מהם לא הצטרף לעתירה, אשר הוגשה על-ידי עמותה אלמונית. כנראה שגם הורי התלמידות הספרדיות לא רצו שבנותיהם ילמדו תפילות בהברה אשכנזית. כפי שאמר השופט אדמונד לוי באחד מהדיונים בבת המשפט העליון: "אפילו אם ילקו אותי מאה מלקות לא אצליח לדבר בהברה אשכנזית". מעניין שדווקא הציבור האשכנזי מדבר בהברה ספרדית, מבלי שילקו אותם. גם חרדים-אשכנזים, תושבי עמנואל, אשר מתפללים בהברה אשכנזית, מדברים בעברית בהברה ספרדית, ללא קושי הנראה לעין.

בסופו של דבר הם רק רצו שילדיהם ילמדו להתפלל כמוהן. איש לא רצה לאכוף את תלמידות ספרדיות לדבר בהברה אשכנזית. גם הן רצו לשמור על זהותם, על תרבותן ועל מנהגיהן. אז מדוע הבג"ץ מתערב?

בעתירה אשר הוגשה על-ידי עמותת 'נוער כהלכה' ביקשו העותרים לבטל את חלוקת בית הספר לשני אגפים, ולקבוע שכל התלמידות שלמדו בבית הספר 'בית יעקב' יהיו זכאיות ללמוד בבית ספר המאוחד, ללא הפרדה. הם לא ביקשו לקבוע שכל התלמידות יהיו חייבות להמשיך ללמוד בבית הספר 'המאוחד'. אולם בג"צ מחייב את כל התלמידות האשכנזיות, להמשיך ללמוד באותו בית הספר.

הורי התלמידות האשכנזיות לא היו צד לעתירה, הם לא היו צד לדיונים והם אינם צד לפסק הדין. פסק הדין שהורי התלמידות האשכנזיות מואשמים בהפרתו כלל לא הטיל עליהם שוב חיוב. האשמתם בהפרת פסק הדין נוגדת כל הגיון ונוגד את העקרונות המשפט והפסיקה הקיימת. יוצא שלחרדים במדינת ישראל אין זכויות בסיסיות ביותר! כאשר העותרים הגישו בקשה בטענה שפסק הדין מופר, הם כלל לא ציינו את הורי התלמידות כמשיבות. בית המשפט העליון צירף אותם מיוזמתו! לא ניתנה להורים אלה אפשרות לטעון נגד פסק הדין, להביא את טיעוניהם. נשללה מהם זכות בסיסית של כל הורה להעביר את ילדו לבית ספר אחר.

מה שקורה היום סביב בית הספר בעמנואל, זו לא רק פגיעה בזכות המיעוט לשמור על ייחודו התרבותית. זו גם הפרת החוק בשם החוק. כל-כך קל ומפתה לפגוע במיעוט שנוא כמו חרדים ובדרך גם לנקום על פגיעה במזרחים בשנות ה-50.

בית המשפט העליון בישראל איננו לבד במערכה. לפני מספר חודשים אישר בית המשפט העליון באנגליה את הפסיקה של בית המשפט לערעורים, בה נקבע שבית ספר יהודי אשר מקבל לשורותיו רק יהודים לפי הלכה, דהיינו ילד שנולד מאם יהודיה או התגייר פועל מתוך הפליה גזעית אסורה.

לכך בית המשפט בישראל עוד לא הגיע. אך הוא עוד לא סיים את מלאכתו.

עוד בנושא:

חסידי סלונים ילכו לכלא עם שטרימל'ך
האדמו"ר מסלונים: אלך לכלא עם החסידים
ללום: "אני מצטער שהורים ילכו לכלא"
כך פרצה השירה • תיעוד בלעדי
הסכמה? ועדת רבנים עליונה • חשיפה
"שמע ישראל", החרידה הזעקה את ההיכל • וידאו ותמונות
הגרי"ש אלישיב במכתב של הרגע האחרון אל הגר"י יוסף
קול שונה: "החלטת הבג"צ פסולה"
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}