כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

דו"ח חמור: המגורשים הפכו לפליטים

ועדת החקירה הממלכתית, בראשות השופט בדימוס אליהו מצא, שחקרה את הטיפול במגורשי גוש קטיף, מפרסמת דו"ח חמור: הממשלה כשלה. יש לשכן את המגורשים בבתי קבע עד 2011

חיל בגירוש. צילום: ישראל ברדוגו
חיל בגירוש. צילום: ישראל ברדוגו צילום: ישראל ברדוגו

כשלים ביורוקרטיים, חילופי ממשלות וחוסר תשומת לב, אלו רק חלק מהגורמים לטיפול הכושל במגורשי גוש קטיף. כך עולה מהדו"ח שהגישה ועדת החקירה הממלכתית, בראשות שופט בית המשפט העליון בדימוס אליהו מצא, שבחנה את מצבם. הוועדה גם מתחה ביקורת על חוסר שיתוף פעולה מצד המפונים עצמם, והמליצה שמעברם לבתי קבע יושלם עד סוף 2011.

ועדת החקירה הממלכתית בנושא הטיפול במגורשי גוש קטיף וצפון השומרון פרסמה היום (ג) בצהרים את מסקנותיה הסופיות. המסקנה העיקרית שעולה מדו"ח הוועדה: ממשלות ישראל כשלו בטיפול במגורשים.

עם זאת, האחריות למצבם העגום רובצת גם על חלק מהמגורשים, שהערימו קשיים על הרשויות בשיקומם.

נכון להיום, חמש שנים מאז ביצוע תוכנית הגירוש, שיקום מרבית המפונים טרם הסתיים, וקיים מצב של "אזרחים שהמדינה עצמה הפכה אותם לפליטים במולדתם".

הוועדה, שהחלה בעבודתה לפני למעלה משנה, קיימה עשרות דיונים וחקרה עשרות עדים, בהם את ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, שרים, מנכ"לי משרדים, נציגי התושבים וראשי מנהלת סל"ע.

חברי הוועדה, השופט בדימוס אליהו מצא, פרופ' ידידיה שטרן וד"ר שמעון רביד, גם סיירו בשטחים בהם מתגוררים המגורשים בקרוואנים, ובאזורים בהם אמורים לקום עבורם היישובים החדשים.

בנוסף לכך שאחת הבעיות החמורות היתה, לדברי הוועדה, שרשויות המדינה לא ראו בשיקום משימה לאומית דחופה, עולה מהדו"ח כי המדינה נכשלה בהפעלת האמצעים שעמדו לרשותה לצורך שיקום המגורשים. כך למשל, מתוך העלות הכוללת לשיקום מפוני ההתנתקות שנאמדה על ידי משרד האוצר בכ-7 מיליארד שקלים, רק 3.8 מיליארד שקלים ניתנו מתוקף חוקי, והיתרה הוצאה מכוח החלטות מנהליות והסכמים. המדינה נאלצה לבחור בנתיבים "עוקפי חקיקה" במטרה להשלים את המשימה שהיא עצמה הגדירה.

בדו"ח נקבע עוד, כי הקמת מנהלת סל"ע היתה צעד חיובי, אולם היא חסרה סמכות שלטונית וניסיון בהתיישבות.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}