כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

גדולי ישראל נגד 'אלקטרה' • חשיפה

התפתחות בפרשת חפירות יפו: גדולי ישראל חתמו על חרם נגד 'אלקטרה' • ישיבת תפרח הודיעה: ביטול עסקה בסך חצי מיליון ש"ח • בפנים: משאו המצמרר של הראב"ד שנפצע בהפגנות, בווידאו ובתמליל

חברי הבד''ץ ביפו צילום: אלי קובין
חברי הבד''ץ ביפו צילום: אלי קובין



התפתחות מפתיעה בפרשת חפירת הקברים ביפו: בימים האחרונים החריפו ב'עדה החרדית' את המאבקים כנגד החפירות הנערכות במתחם אנדרומדה ביפו. לראשונה, השתתף, ראב"ד העדה, הגר"מ שטרנבוך, בהפגנות, ואף נפצע בעיניו, לאחר שגז פלפל הותז עליו ברוע בלתי נתפס.

הצעדים המעשיים אותם נקטו ב'עדה החרדית' לצד העצמת ההפגנות, היה החרמת חברת אלקטרה, השותפה, לדבריהם, לחפירות במתחם. יום לאחר פרסום החרם, הפכו קנאים בבית שמש את רכבו של טכנאי החברה, ואילו החברה מצידה הודיעה כי אין לה שום קשר לחפירות.

אלא שהיום (ג') ארע מפנה דרמטי. למכתב החרם שהוציאו חברי הבד"ץ, מצטרפים מספר גדולי ישראל, המורים לציבור להחרים את החברה ולא לרכוש ממוצריה. בין החותמים: הגר"ח קנייבסקי, הגר"ש וואזנר, הגר"ש אוירבעך והגר"נ קרליץ.

במכתב שיפורסם עד סוף השבוע, מורים הרבנים לצאן מרעיתם שאין לקנות מוצרים מחברת אלקטרה, הרומסת את קברי ישראל, בצורה שאינה זכורה ב-50 שנה האחרונות. הרבנים הוסיפו כי הם סומכים את ידיהם על חקירת הבד"ץ שהוכיחה מעל לכל ספק כי החברה קשורה באופן ישיר לחפירות במקום.
במכתב יש גם קרן אור לחברה: ברגע שייפסקו החפירות, יוסר החרם לאלתר.

בתוך כך, הודיעה ישיבת תפרח על ביטול עסקה בסך חצי מליון ש"ח עם חברת אלקטרה, לאור החרם של בד"ץ 'העדה החרדית'.

מחר (ד') בשעות הבוקר, אמור גאב"ד 'העדה החרדית', הגרי"ט וויס, להגיע, יחד עם קהל המונים, למחות על חילול הקברים ביפו.






משא הגאב"ד באתר החפירות ביפו - התמלול המלא

מזכיר הבד''ץ הרב בלוי בנוכחות הראב''ד וחברי הבד''ץ: "אנו צריכים לדעת שהמערכה היא היום על יפו ומחר על כל קברי קדמונינו בארץ הקודש. יצאה הוראה שכל הציבור ייצא למחות .אם נשתוק כאן - מי יודע מה יקרה לנו.

"רבותיי, זו שעת השמד ושעת הגזירה. בית הדין יצא ליפו לבוא ולחזק, ומאידך - להטיל קללה נמרצת על המקום. אותה היד לא תינקה"...

המפגינים: "גיוועלד! "גיוועלד!"

המזכיר: "ולאנשי התקשורת נגיד את מה שרבותינו הבד''ץ כתבו: 'לכן הבד''ץ מזהירים את היזמים הבונים וכל מי שיעזור בידם כולל השוטרים - שלא ינקו מעוונם ויד ה' תהיה בהם, בגופם, בנפשם ובממנום. מרה תהיה אחריתם.

"וכבר נוכחנו שעל זה יש גילויים נוראים של האנשים שפגעו בקברים ונפגעו מידית. ראו הוזהרתם!"

הראב''ד הרה''ג רבי משה שטרנבוך:

"אין לנו מושג איזה נזק נגרם לכלל ישראל. יש כאו כזה חילול ה'. ידועים דברי הגמרא שמבטלים תלמוד תורה בשביל כבוד המת. זה לא סתם בזיון היות שלא מביאים לקבורה את הנפטרים.

"החזון איש כותב שעל פינוי מתים, חוץ מהאיסור עוברים על כל רגע ורגע על איסור 'קבור תקברנו' - שצריך לקבור את המתים.

"זה תשעה ימים שאנו מבקשים ברחמים לפחות תנו לנו לקבור את מתינו. אבל אנו רואים כאן 'רצחת וגם ירשת'. ואפילו לא נותנים לנו להיכנס. זו גזירה נוראה, שלא היתה אף פעם.

"אוי אוי! אפילו אצל הגויים הורשינו. מי יודע סבא של מי קבור כאן? ואנו עומדים כאן וגם מעבר לים וצועקים: תנו לנו להביא את העצמות לקבורה. ולא רק שלא מכבדים - אלא מבזים אותם ממש. אוי אוי...

"אנו לא יודעים כמה גדול עומק הדין. אין לנו שמץ של מושג מה גדול הוא. הגמרא מביאה ש'בשעת חיטוטי שכבי מידת הדין גוברת והולכת'. הגענו לדרגה שאם לא נמחה, אז אנו שותפים חס ושלום.

"כשהם רואים שמצליח להם כאן ההרס - אז הם ממשיכים במלאכתם בכמה וכמה מקומות, והם אומרים
שליהדות החרדית אין כח. וכאן מונחת החובה על כל יהודי ויהודי בארץ ישראל ובחוץ לארץ.

"מתי ישראל שקבורים במדינת ישראל הם מתי ישראל וחלק בלתי נפרד מכלל ישראל, ובשביל בצע כסף הם נמסרי לזריקה ולבזיון. אשמנו מכל עם, בושנו מכל דור, אוי אוי...

"אנו לא יודעים איזו צרה מחרידה זו שמידת הדין גואה חס ושלום. שלא נרגיש במידת הדין - אנחנו צריכים למחות כעת בכל תוקף ולעורר רחמי שמים.

"ומהמתים אנו מבקשים שימחלו ושיהיו מליצי טוב עלינו. ואלה שמציקים למנוחתם - אין להם שייכות עם כלל ישראל, וכלל ישראל מתאבל ומצטער על אותם צדיקים המתים והנפטרים. אוי...

"ואנו שוב מבקשים מהנפטרים שיילכו לצדיקי עולם, לאברהם יצחק ויעקב, שיראו שאנחנו עשינו מחאה ושאנו שלוחים של כל עם ישראל, ואנחנו מוכנים להיות שליחים של היהודים בארץ ובגולה.

"מאידך - המפלגות הדתיות שאנשיהם ממלאים את פיהם מים, ועל שטויות הם ניגשים תמיד לעשות משברים ממשלתיים. כאן, המתים לא באים בטענות אליהם, אז הם לא צועקים. וכן אנו רואים שאין קורא ואין עונה.

"קשה עלי הדיבור. כואב, כואב, וכואב לכל יהודי.

"בכל יום מתשעת הימים האחרונים, אני מתקשר לכל מיני גורמים ומתחנן, אולי יוכלו לסייע לקבורת העצמות המונחות בבזיון כאן, אבל ברשעות הם לא רוצים לתת. הם שפכו את העצמות עם עפר ולכלוך, ואנו שואלים אותם היכן זה? ואפילו את זה הם לא מוכנים להגיד לנו. אפילו לא אומרים לנו זה כאן או כאן...

"וכעת אנו מתפללים לה' יתברך שיעורר רחמים, ושיהפוך מרוגז לרחמים, ושנזכה להתגלות כבוד ה' לעיני כל חי במהרה בימינו בקרוב, אמן אמן"...



תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}