כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

הפוליטיקאים החרדים: בג"ץ ספוג שנאה!

בג"ץ בפס"ד תקדימי: אין לשלם הבטחת הכנסה לאברכים! • גפני: "מעולם לא פסקו לטובת החרדים" • ישי: "נכין חוק נגדי" • מקלב: "בג"ץ חיכה לאווירה האנטי-חרדית" • מוזס: "מדינת בג"צ"

אברכים בכולל. צילום: מנח זרקא
אברכים בכולל. צילום: מנח זרקא

בית המשפט העליון דן היום (ב') בעתירה, שנידונה במשך 10 שנים, על תשלום הבטחת הכנסה לאברכים. בפסק דין תקדימי, קבע הבג"ץ, אולי כצפוי, כי בתקציב המדינה הבא יש לבטל את הסעיף המאשר גמלת הבטחת הכנסת מינימום לאברכי כוללים.

פסק הדין, שניתן בהרכב של ששה שופטים, בראשות נשיאת בית המשפט העליון דורית ביניש, קבע כי הסעיף התקציבי ממנו משולמת הבטחת ההכנסה לאברכים, אינו חוקי, וכי יש לבטלו החל מספר התקציב הבא.

העתירה, אותה הגישו הרפורמים, טענה כי אברכים הלומדים בכולל זכאים לגמלה שתאפשר להם לקבל הכנסת מינימום - אינו שוויוני. בעתירה נטען, כי סטודנטים הלומדים במוסדות להשכלה גבוהה אינם זכאים לאותו תקציב, שיאפשר להם ליהנות מהכנסה בגובה שכר המינימום.

בייניש קבעה בהחלטתה, כי ביסוד אותו סעיף בחוק עומדת תכלית כלכלית וכי "אין להבחין בין אברכים לבין סטודנטים הלומדים במוסדות השונים".

אלא שדווקא השופט אדמונד לוי, מי שכתב כמה פסקי דין נגד הציבור החרדי, נעמד כחומה בצורה נגד החלטת הבג"ץ. בדעת המיעוט הוא כתב כי לימוד התורה הוא ציווי מדאורייתא, שהכנסת והממשלה סברו שיש מקום לממן אותו. "אין להשוות בין סטודנטים לאברכי כוללים, כי השוני מבוסס על שונות רלוונטית".

האם גישה חיובית זו של השופט לוי, בעד הציבור החרדי, תפציע מחר גם בהחלטה על עמנואל?

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני אמר בתגובה לפסיקת בג"ץ, כי מדובר במשפחות הכי חלשות מבחינה כלכלית בחברה הישראלית. גפני מציין, כי מעולם לא הייתה ולו פסיקה אחת בבג"ץ לטובת הציבור החרדי. "אנו נבחן את הפסיקה ונראה כיצד להתמודד איתה לקראת שנת התקציב הבאה".

ח"כ אורי מקלב, המשמש כיו"ר הוועדה לפניות הציבור, מסר בתגובה להחלטת הבג"ץ: "בג"ץ מנצל את המומנט של ההתקפות האחרונות וחוסר הלגיטימיות כלפי הציבור החרדי, ולאווירה האנטי-חרדית שנוצרה המתינו אנשי 'הצדק והיושר' במשך עשור. החלטה כזו יכולה להתקבל רק על ידי שופטים ששבויים בדעות קדומות ובסביבתם הם סופגים שנאה וחוסר לגיטימציה לציבור רחב ושורשי.

"מדובר בהחלטה המנותקת מצרכי הציבור ומוּנעת מחוסר הכרה והבנת הערכים החרדים. נפעל יחד עם חברי בסיעות החרדיות במאוחד על מנת למצוא את הדרכים להתמודד מול ההחלטה הדרקונית והאומללה".

יו"ר ש"ס, השר אלי ישי, אמר כי בכוונת ש"ס להגיש הצעת חוק שתותיר את המצב על כנו טרם פסיקת בג"ץ, או, לחילופין, שהנושא יוסדר במסגרת חוק ההסדרים.

"אמנם נשמע בביהמ"ש קול בודד שדיבר בחשיבות לימוד התורה והיות התורה ליבת העם היהודי. לאור העובדה שמדובר היה בדעת מיעוט, תתקן הכנסת תפיסה זו. פסיקת בג"ץ היא פגיעה קשה בסטטוס קוו הרוחני של עם ישראל".

יו"ר סיעת יהדות התורה ח"כ מנחם-לייזר מוזס מסר בתגובה:

1. שוב הוכח כי ישראל מדינה "בג"צית". מצער, שבית המשפט נגרר אחר עתירה קנטרנית של אחד שניהל זה שנים מאבקים מרים נגד הציבור החרדי.

2. מדובר בהסדר המעוגן בחוק התקציב ובתקנות, עשרות שנים, שהתקבל בהסכמה. מעולם לא ערערו על חוקיותו. התערבות בג"ץ מרחיקת לכת.

3. מגוחך להציג את תלמיד הישיבה, המקבל קצבה זעומה, על פי קריטריונים נוקשים של מספר ילדים, העדר רכב וכו' כגוזל הקופה הציבורית, כאשר עלות סטודנט בהשכלה גבוהה למדינת ישראל, גבוהה עשרת מונים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 47 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}