כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

הסכמה? ועדת רבנים עליונה • חשיפה

למרות הדיון המתוח בבג"צ מתגבש הסכם בין הצדדים הניצים, הזוכה לתמיכת גדו"י: ועדת רבנים תדון בכל נקודת מחלוקת • מי יהיו חבריה? • וגם: מדוע דחה האדמו"ר מסלונים את החתימה עד לאחר הבג"ץ?

יואב ללום וחסידי סלונים בבית המשפט. צילום ארכיון: מנחם הלוי
יואב ללום וחסידי סלונים בבית המשפט. צילום ארכיון: מנחם הלוי



בשעה שבה התקיים היום הדיון התקיף בבג"צ בנושא עמנואל, היתה מונחת על שולחנם של גדולי ישראל, ולפני כל הצדדים המעורבים בפרשה, הצעת פשרה מעשית, שאמורה להיות בסיס ראשוני לפתרון בעיית תנאי קבלת התלמידים למוסדות 'החינוך העצמאי' לא רק בעמנואל אלא בערים החרדיות כולן.

עוד בנושא:

חסידי סלונים ילכו לכלא עם שטרימל'ך
האדמו"ר מסלונים: אלך לכלא עם החסידים
ללום: "אני מצטער שהורים ילכו לכלא"
כך פרצה השירה • תיעוד בלעדי
"שמע ישראל", החרידה הזעקה את ההיכל • וידאו ותמונות
הגרי"ש אלישיב במכתב של הרגע האחרון אל הגר"י יוסף
קול שונה: "החלטת הבג"צ פסולה"


ההצעה מקובלת על כל הצדדים, ורק חוסר תמימות דעים אם לקבלה לפני הדיון היום בבג"צ, או להמשיך ולגבש אותה רק אחרי הדיון, היא שדחתה את הסיכום אודותיה.

כשהציע השופט אדמונד לוי במהלך הדיון, לאחד את המגמות בבית הספר בעמנואל עד לסיום שנת הלימודים הנוכחית, ואחר-כך למצוא פתרון אחר, הצעה שנדחתה בסופו של דבר על הסף על-ידי בא כח ההורים, עו"ד מרדכי גרין, ידעו אך מעט על הצעת הפשרה שכבר מצויה בהליכי גיבוש.

על פי ההצעה, תוקם ועדה של שלושה רבנים, המקובלים על שני הצדדים, שתהיה לה סמכות לדון בכל ערעור שיוגש לפניה בשל אי קבלת תלמידים לבית ספר של החינוך העצמאי. שני הצדדים הסכימו על שניים מתוך שלושת השמות, למרות ש'החתנים' עצמם עדיין לא נשאלו ולא הביעו הסכמה.

מדובר בהרה"ג רבי מיכל זילבר, ראש ישיבת זוויהעל, ומי שנמנה על חסידות סלונים שגם הרה"ג ר' יעקב יוסף הסכים עליו, ועל מועמד ספרדי מפתיע כשמדובר בהרה"ג רבי יעקב יוסף - אחיו הרה"ג רבי דוד יוסף, רבה של שכונת הר נוף בירושלים, העומד בראש מוסדות 'יחווה דעת'. שם ספרדי נוסף שהוזכר בהקשר זה, במידה ולא תתקבל מועמדתו של הגר"ד יוסף, הוא הרב משה פינטו, ראש ישיבת 'פאר משה' בפתח תקוה.

כל הצדדים הסכימו שעל החבר השלישי בוועדה לא יהיה ויכוח.

אחד השמות שעלה כשם מוסכם הוא הגאון רבי יצחק זילברשטיין, רבה של רמת אלחנן.

הגרצילום: הגר
הגר''ד יוסף. בורר מוסכם?


מעמד של בורר מוסכם

ההצעה עלתה לראשונה ביום ששי האחרון, בניסיון של גורמים פרטיים, המקורבים לשני הצדדים, ללום והחינוך העצמאי, לגשר ביניהם כדי שלא יבוא השלישי, ועוד הבג"צ, ויכריע ביניהם. היא דיברה על תקופה מסוימת של השגת שקט, ויצירת אמון בין הצדדים, שלאחריה תתחיל הוועדה הזו לפעול ושתהיה לה סמכות מלאה לכוף את החלטותיה על מנהלי בתי הספר. עד כה החליטו מנהלי בתי הספר, וועדי ההורים בעצמם על קבלתם או אי קבלתם של תלמידים במוסדות החינוך העצמאי, ומעליהם עמד רק סמנכ"ל החינוך העצמאי הרב בוימל. עתה מדובר על ועדת ערר ארצית, עם סמכויות אכיפה על כל מנהלי בתי הספר.

מאחר ומהבחינה המשפטית, אין כיום בעל בית ל'חינוך העצמאי', דרש יואב ללום, נציגו של הרה"ג רבי יעקב יוסף, כי הגוף החדש יוכר על ידי משרד החינוך כמי שאחראי על רישום תלמידים בחינוך העצמאי. גם לכך התקבלה הסכמה עקרונית.

אלא שכאשר התקדמה ההצעה לקראת גיבוש וביצוע, והרה"ג רבי יעקב יוסף הסכים להודיע, אם תתקבל, לבג"צ, כי נמצא הפתרון המיוחל לעמנואל, ואף יותר מזה - לכל הארץ, סבר האדמו"ר מסלונים כי הוא עלול לסכל את הסיכוי שבג"צ יאפשר לחסידיו בעמנואל להקים בית ספר נפרד במעמד של 'מוסד פטור' ודחה את המשך הדיונים בהצעה, עד לאחר קבלת ההחלטה היום בבג"צ.

ביום ששי בצהרים הונחה ההצעה על-ידי אחד מגדולי מורי ההוראה בפני גדולי ישראל, ואלה הסכימו לה עקרונית, אך לא הביעו דעתם ההחלטית בשאלה אם להמשיך במאמצים לגבשה לפני הדיון היום בבג"צ או אחרי הדיון.

משמעות הרעיון לגיבוש ועדת ערר של רבנים, בעלת סמכויות מחייבות היא, שהטענות ל'גזענות' ול'אפליה' על רקע עדתי או אפילו דתי, לא יגיעו עוד לבתי משפט, והם יופנו לוועדה הזו שתהיה לה מעמד של בורר מוסכם על כל מי שרוצה שילדיו ילמדו במוסדות של החינוך העצמאי.

משלא מוצתה הצעת הפשרה עד לדיון היום בבג"צ, נראה כי סיכויה להתקבל עתה, הם גדולים.

הסיכוי שההתבזות בפני הבג"צ תגיע לסיומה, יחד עם נסיונותיו להתערב, באמצעות פרשת עמנואל, בחינוך החרדי, טוב מאי פעם.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 24 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}