כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

הגראי"ל הפתיע: "אנחנו דור האחרון"

הגראי"ל שטיינמן, שהגיע לביקור בזק בקהילה היהודית באודסה, הפתיע את בני הקהילה בשיחה שנשא: "אנו עומדים ממש קרוב לגאולה. הצרות שאנו רואים - אלו חבלי משיח" • להאנזה ולקריאה

הגראי"ל בביקורו באודסה. צילום: בחדרי חרדים
הגראי"ל בביקורו באודסה. צילום: בחדרי חרדים

את ההתרגשות ששררה בהיכל בית הכנסת הגדול באודסה, ניתן היה לחתוך בסכין. אל מול בני הקהילה היהודית, ניצב הגראי"ל שטיינמן, שהגיע לביקור בזק מישראל, ונשא דרשת חיזוק ארוכה.

הדרשה נאמרה בעברית, בטון איטי, מילה במילה, למען יבינו האודסאים את דבריו, שיצאו ממעמקי ליבו. דבריו הועברו באמצעות מגבירי קול לכל רחבי אולם בית הכנסת ועזרת הנשים, שהיו גדושים מפה לפה.

בדבריו קרא הגראי"ל לבני הקהילה להתחזק בקיום המצוות וההליכה באורחות התורה. הוא דיבר על הדורות שלא הלכו בדרך ה', והעדיפו להיות רוצחים וגזלנים, שאינם נותנים צדקה. ועם זאת, הקב"ה בחר להמשיך ולקיים את העולם, בזכות התורה. בזכות התורה שנקראת ראשית, ובזכות בני ישראל שנקראים ראשית.

כאן הפתיע הגראי"ל את מקורביו שבאו עימו מהארץ, כאשר בחר לספר לבני הקהילה המתקרבים על אודות הגאולה, "הקרובה מאוד", כלשונו. בני הקהילה עשו אוזנם כאפרכסת, ואלה מביניהם שאינם דוברים עברית, זכו לתרגום סימולטני.

"אנחנו הדור האחרון לפני הגאולה", אמר ראש הישיבה לבני הקהילה האודסאית. "העולם לא יודע, יש דורות שנקראים 'חבלי משיח'. אנחנו היום נמצאים לפני הגאולה. הגאון מווילנא אומר, שזה כמו יולדת - ככל שהיא קרובה ללידה, כך הכאבים יותר חזקים.

"לכן יש צרות גדולות מאוד. אלו חבלי משיח. אנחנו צריכים להשתדל לקיים את התורה והמצוות, ולמסור את נפשנו על כך".

הגראי"ל סיפר לבני הקהילה על אביו של רש"י, רבי יצחק, "שהיתה לו אבן טובה, ששווה הרבה מיליארדים. הנוצרים רצו לתת לו הרבה כסף שייתן להם את האבן. הוא אמר: עבודה זרה? אני לא רוצה. הוא עשה כל מיני תחבולות והוא החליט לזרוק את האבן לים.

"בזכות כך הוא זכה לאבן טובה, שהאירה את העולם, עד סוף כל הדורות. כל הון דעלמא היה שווה לו שהבן שלו יהיה רש"י. כל הדורות נהנו לאור תורתו של רש"י".

מוקדם יותר נחת הגראי"ל בשדה התעופה באודסה, במסגרת ביקור בזק היסטורי בן 48 שעות באודסה, ברלין וגיברלטר. הביקור יצא אל הפועל הודות לבקשת ראשי הקהילה המתחזקת באודסה, בראשות הרב שלמה בקשט ומנכ"ל הקהילה הרב רפאל קרוסקל.

המסע נערך לאחר מספר שנים בהן לא יצא הגראי"ל למסעות חיזוק, אותם נהג לערוך מידי פעם יחד עם האדמו"ר מגור. השניים יצאו מספר פעמים למדינות אירופה ואף לארצות הברית, למסעות משותפים שהותירו רושם עז על הקהילות בהם ביקרו.

פמלייתו של הגראי"ל שהתה באודסה עד לשעות הצהריים של יום רביעי. משם המריאו אל הקהילה היהודית בברלין. בשעות אחר הצהריים המשיכו לגיברלטר, שם שהו במהלך הלילה.

מחר, יום שישי לפני חצות היום, ינחת הגראי"ל בנמל התעופה על שם בן-גוריון.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}