כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

"הרבנים הספרדים שחתמו נגדי? משועבדים"

לאחר ש'זכה' בעמוד שער של 'יתד', וגדו"י יצאו כנגדו, עונה ח"כ הרב חיים אמסלם להאשמות: "יתד? אני לא עוטף איתו אפילו דגים!" • "אני יודע איך מטעים רבנים. לא מתרגש מהחתמת 'גדולים'"

"הרבנים הספרדים שחתמו נגדי? משועבדים"



סוף השבוע האחרון לווה בכותרות ענק בעיתון 'יתד נאמן'. כאילו לא היה משט, ואין סוגיות בוערות העומדות על הפרק, קיבל ח"כ הרב חיים אמסלם את רוב העמוד הראשון של העיתון בגרסת הסוף שבוע המוגדלת.

עם חזרתו ממרוקו, לשם נסע להעתיר על קברי אבות, אנחנו תופסים אותו לשיחה קשה ונוקבת.
שנים לא נכתב על דמות חרדית מוסמכת לרבנות ונושאת בתפקיד ציבורי, מכתב כה חמור: "בדעת תורה שייך גיור אשר בדעת המתגייר לקיים מצוות באופן חלקי או מסורתי הננו להבהיר בזה כי אין שום צד בהלכה שיהיה גיור כזה דהיינו גוי גמור לכל דבריו. אין שום נפקא מינה בין אם אביו ואמו גויים ובין אם אימו בלבד גויה. והכותב אומר שכביכול יש בזה מקום לדון הינו מגלה פנים בתורה שלא כהלכה ואינו בר הוראה כלל". על המכתב הזה חתומים כל גדולי ישראל האשכנזיים, כשעליהם מצטרף גם הרב עדס, הרב יעקב הלל והרב ניסים טולידנו.

• הרב אמסלם כיצד אתה מתייחס לדברים. מכתב עליו חתומים גדולי ישראל אינו דומה למכתב של הנטורי קרתא?

"מאחר שאתה מדבר על רבניים חשובים, גדולים ויקרים בחלקם גם אישים שאנחנו צריכים כולנו לנהוג בהם בכבוד, לכן אני גם פטור מלענות על הדברים. אני חיברתי ספר גדול מאוד כ- 500 עמודים ובנלווה אליו יש עוד ספר דבר ראשון נקרא "זרע ישראל" הספר השני נקרא "מקור ישראל" ממנו מצוטטים דמותם כצלמם למעלה ממאתיים פסקי הלכה של גדולי הרבנים ספרדים כאשכנזים. כל מה שכתבתי לא עשיתי בסתר, כל מה שכתבתי עבר בקורת".

• הרב אמסלם אני לא יכול שלא לקטוע אותך. בקונצנזוס כזה רחב של רבנים אתה יודע שר' חיים קנייבסקי יכתוב על בן אדם שהוא אפיקורס?

"תקשיב טוב מה שאני הולך לומר לך. מי שמגלה פנים בתורה שלא כהלכה זה מי שמבטל גיור בגין אי קבלת מצוות לא את זה אני אמרתי. אמרו עשרות פוסקים שאני הבאתי אצלי בספר. מה שאמרתי בכל מה שאמרתי לא אמרתי דבר מליבי, לא אמרתי דבר מדעתי אני רק ציטטתי והבאתי גדולי עולם.

"עכשיו תראה, לנו יש גם מסורת של פסיקה. אנחנו בניגוד לאלה שחושבים שהספרדים כאן באו לארץ ישראל כדי ללמוד פסיקת הלכה מגדולים כאלה ואחרים כבודם אשר יהיה. אנחנו באנו לכאן לארץ ישראל בכלי הקודש וחצוצרות התרועה בידינו. יש לנו גדולי עולם שהורו הלכה למעשה וישבו בדין לא היו ראשי ישיבות וראשי כוללים או כל מה שאתה רוצה לדמיין אלא ישבו בדין וגיירו במשך מאות שנים יש לנו פסקים ויש לנו פוסקים לאורם אנחנו הולכים. נקודה. אלו ואלו דברי אלוקים חיים אני לא רוצה להתבטאות על מי שאמר אחרת מה אנחנו נגדיר אותו.

"מי שרוצה יש ספר שיעיין שילמד. לכן הספר הוגש לפני עשרות רבנים. לכן הספר מלווה ומעוטר הסכמות נלהבות. מי שרוצה לקבל שיקבל אני לא מתרגש מעיתון יתד נאמן, אני לא מתרגש לצערי מהחתמת גדולים כי אנחנו רואים כל יום שני וחמישי איך מטעים את הרבנים, איך מחתימים אותם ואני לא רוצה להרחיב בנושא הזה".

• אפשר להטעות כל כך הרבה רבנים? הגר"ח קנייבסקי הוא לא רב שחותם לפני שהוא מברר את הדברים

"אני רוצה לומר לך אני חונכתי דרך אחרת אנחנו למדנו בדרך אחרת, אנחנו יודעים שתורה מנהלים לא בפשקווילים ולא בניירות בעיתונים. יש פה ספרים, יש פה מחלוקות יש פה דעות. בראיון אני לא יכול להסביר את הדברים. יש ספר של 450 עמודים ויש בסופו גם פרוטוקול של מורנו ורבנו מרן הרב עובדיה יוסף הראשון לציון הרב הראשי לישראל, מי שרוצה ילמד, יקרא, יבין יקבל – יקבל, לא יקבל - לא יקבל. אני לא מתרגש".

• המכתב הזה פורסם דווקא ביתד נאמן..

"שיתפרסם. ביתד נאמן זה אפילו לעטוף בו דגים ביום שישי, לפני שזורקים אותם לפח את השאריות של הדגים, אנחנו לא משתמשים בו. כולם יודעים בדיוק מה רמת האמינות שלו. מי שיכול להחתים גדולי ישראל על אנשים שהתגלה קלונם בטעם או על כל מיני אנשים בדין אז תשמע הכל יודעים לצערנו איך מחתימים גדולים אני לא רוצה להיכנס לזה. חוץ מזה אני רוצה לומר לך לדרכו איש לרבניו אנחנו ברוך ה' יש לנו את הפוסקים הגדולים שלנו".

• גם רבנים ספרדים חתומים על המכתב? הפוסקים שלכם

"אתה רוצה שאני אגיד לך שלרבנים שפזורים ומשועבדים לאשכנזים כבר חמישים שנה למה להיכנס לדקירות. אנחנו יש לנו את כלי הקודש והחצוצרות ונראה איך נהגו למעשה אלה גדולי ישראל שישבו מנהיגים איך נהג בישראל אהרון בן שמעון. איך נהג רבי אליהו חזן, איך נהגו כל גדולי עולם יש לי עשרות. מכריעים הלכה בפשקווילים מכריעים הלכה תאמין לי לא אני ולא ידידי הרבנים שאנחנו הולכים באותה הדרך לא מתרגשים, לא התרגשנו עשו לנו קצת פרסומת לא יותר מזה

• ידעת על המכתב לפני שהתפרסם?

"אני שהיתי בקברות צדיקים במרוקו. התפללתי. לא התרגשתי. ואני לא מתרגש מי שרוצה להתרגש – שיתרגש"

• אתה גורם לא מעט כאב ראש לסיעת ש"ס.

"אני אגיד לך. לו הדברים שלי לא היו דברי טעם, ודברים שאפשר היה לטחון אותם כערימת הבנין אז היו כאילו מתייחסים. הרי מה מדובר כאן? פה מדובר בחבר כנסת לא דיין, לא רב ראשי, לא אב בית דין, לא מגייר, אדם שיושב ולמד סוגיה ואסף את גדולי הפוסקים הספרדים מדורי דורות".

• יש לך קשר לפחות עם אחד מכל הרבנים המוזכרים שחתמו?

"אין לי שום קשר ומעולם לא היה לי שום קשר. אני מכבד אותם, לומד את תורתם. דברי הרב אליישיב בכמה תשובות מוזכרים אצלי בספר ונתתי דבריו אבל אינני רואה את עצמי כתלמידם. אינני רואה את עצמי כפוף אליהם אני כפוף אך ורק לתורתם של חכמי הספרדים והוראתם למעשה מדורי דורות. נקודה!".

• אתה לא פוחד שזוהי הקדנציה האחרונה שלך בכנסת?

"לא. לסכן קדנציה? מה אנחנו באנו לפה למטרות אישיות באנו לקבל ג'ובים? מי שצריך ג'ובים אז הוא בא לכנסת אז הוא בבעיה אני לפני שבאתי לכנסת הרווחתי פי שלוש ממה שיש לי בכנסת".

להאזנה לראיון המלא חייגו: 052-999-66-00. "הכל בקול" – קו המידע הפופולארי

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 54 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}