כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

יעקב אשר התחלחל, ויצא בזעם מן האולם

מבוכה נרשמה בכנס של משרד התמ"ת על תעסוקת חרדים • במהלך נאומו של פרופ' קימי קפלן, חובש כיפה, יצא אשר מהאולם כמחאה • יעקב אשר: "זו הפעם האחרונה שהם מזמינים אותו להרצות"

גוטרמן ויעקב אשר. צילום ארכיון
גוטרמן ויעקב אשר. צילום ארכיון

זעזוע הלם וחלחלה תקפו את ראש עיריית בני ברק, יעקב אשר, ואת ראש עיריית מודיעין עלית יעקב גוטרמן, במהלך כנס של משרד התמ"ת בנושא תעסוקת חרדים, זאת לאחר שמרצה הקריא קטעים מתוך מאמר שכולו מדיף שנאת חרדים ובוטות נוראה כנגד קודשי ישראל.

משרד התמ"ת עורך היום (ב') יום עיון בנושא תעסוקה במגזר החרדי. אחרי הפתיחה, בה נשא דברים שר התמ"ת, על השתלבות החרדים במעגל התעסוקה, עלה פרופ' קימי קפלן, הסטוריון באוניברסיטת 'בר-אילן' וחובש כיפה, שביקש אולי לברך, אך נמצא מקלל.

קפלן פתח את דבריו בציטוט של טור שכתב אסף וול באתר YNET, לפני חג החנוכה, בו תיאר בסרקזם דיאלוג בין אב חרדי לבנו בנושא מרד המכבים. בטקסט הסאטירי, שואל האב את בנו, בין השאר: "האם המכבים היו חילונים או גויים, כיוון שהיה להם נשק". הבן שאל את אביו "האם המכבים קיבלו כסף מאנטיוכוס כדי ללמוד בישיבות" ואביו אמר לו: "לא, הם עבדו והרוויחו פה ושם", והבן שאל אותו: "מה, בשחור, כמו הדוד ינקי"? הבן גם שאל את אביו "האם המכבים היו חסידי חב"ד" - ואביו השיב: "לא, הם היו ליטאים".

במהלך הקראת הטקסט, קמו אשר וגוטרמן ורוב המשתתפים החרדים שהשתתפו בכנס ויצאו מהאולם, תוך שהם קוראים: "אנחנו לא מוכנים לשמוע את הדברים האלה. זה גועל נפש וחילול השם, זאת אנטישמיות".

לדברי נוכחים באולם, קפלן ביקש מהם להישאר עד סוף דבריו כדי להבין את כוונתו, אך הם לא נענו לו. בסיום הקראת הטקסט מ-YNET אמר קפלן כי אינו מסכים עם המאמר, וכי השתמש בו כדי להראות את הסטריאוטיפים נגד החברה החרדית, כדי לצאת נגדם.

רגע אחרי שעזב, לאות מחאה, נראה יעקב אשר כועס מאוד. "הפטרונות שנשמעה מהדברים הייתה מקוממת", אמר לעומדים לצידו. "המרצה החל לערוך השוואות, לצאת באמירות לעגניות, מאד לא אהבנו, בלשון המעטה, לשמוע את הדברים, שהיו בעצם ניסיון לצייר את הציבור החרדי כציבור אינפאנטילי, לא מבין. הרגשנו רע. באותו רגע החלטתי לקום ולעזוב, יחד איתי יצא גם ראש עירית מודיעין עילית, יעקב גוטרמן".

לדבריו, עצם העזיבה היוותה מעין אמירה, סוג של מחאה. זמן קצר לאחר מכן פנו אליו מארגני הכנס וניסו להתנצל. הם טענו כי מדובר היה בסוג של פראפראזה, שהאיש לא התכוון. מה שברור הוא, טוען אשר, כי זוהי הפעם האחרונה בה הם מזמינים את הד"ר המלומד להרצות בנושא הקשור במגזר החרדי. כך, לפחות, הוא רוצה להאמין ולקוות.

משרד התמ"ת פרסם על קיום הכנס במדיה החרדית, אך עיתון 'יתד נאמן' סירב לפרסם את הפירסומים על הכנס, בטענה שאינו מתאים לציבור החרדי.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}