כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

צפו: מה ההבדל בין חב"דניקים לשב"כניקים?

זה הפורום שבו בחר ראש השב"כ לשעבר, אבי דיכטר, להציג את עמדתו על המשט: ועידת מנהלי מוסדות חב"ד בארץ, ששמעו ב'אווניו' הרצאות מקצועיות על ניהול • וידאו בלעדי וסיקור נרחב • חובה לכל מנהל

סליחה מאוחרת. אבי דיכטר בנאומו. לצידו: חבר הכנסת עתניאל שנלר, והרב יוסף חיטריק, מנהל 'בית חנה' בצפת
סליחה מאוחרת. אבי דיכטר בנאומו. לצידו: חבר הכנסת עתניאל שנלר, והרב יוסף חיטריק, מנהל 'בית חנה' בצפת





ראש השב"כ והשר לבטחון פנים לשעבר, חבר-הכנסת אבי דיכטר ('קדימה'), סיפק היום טיפים ארגוניים למנהלי מוסדות חב"ד בישראל ב"וועידת המנהלים" הארצית של מנהלי מוסדות חב"ד שאורגנה על-ידי אגודת-חסידי-חב"ד, בראשותו של הרב יוסף אהרונוב.

דיכטר לא הסתפק רק בזאת, אלא הוסיף גם חוויות אישיות ממפגשים עם שליחי חב"ד ברחבי העולם, והביע קנאה בחסידי חב"ד, להם השאיר כ"ק האדמו"ר מליבאוויטש זצ"ל חזון ברור וידוע, לעומת 'ליקוי המאורות' שבו נמצאת ההנהגה המדינית בישראל.

באירוע שהתקיים באולם הארועים היוקרתי 'אווניו', בקרית שדה התעופה, השתתפו יותר מ-250 מנהלי מוסדות חב"ד מכל רחבי הארץ. הם האזינו להרצאות מיוחדות העוסקות בפיתוח מנהיגות למנהלי המוסדות, וכן בנושאים בוערים העומדים על הפרק, כגון: שיווק המוסד, פתרון בעיות מול משרד החינוך, גיוס כספים מקרנות וחשיבות שיתוף הפעולה בין המוסדות.

את הוועידה כיבדו בנוכחותם מלבד מנהלי המוסדות רבנים ואישי ציבור רבים: הרב הראשי לשעבר ורבה של תל אביב יפו הרב ישראל מאיר לאו, הרב הראשי לישראל, הרב יונה מצגר, מזכיר בית דין רבני חב"ד בארה"ק הרב יצחק יהודה ירוסלבסקי, סגן מזכיר בית הדין הרב מנחם-מענדל גלוכובסקי, יו"ר אגודת חסידי חב"ד, הרב יוסף יצחק אהרונוב, חברי הכנסת אופיר אקוניס, זבולון אורלב ועתניאל שנלר וכן אנשי מקצוע רבים מהשורה הראשונה.

על ניהול הוועידה ניצחו מזכ"ל אגו"ח הרב אריאל למברג ור' צבי יהודה פז, מנהל קשרי החוץ בארגון.

הרב הראשי לשעבר ורבה של תל אביב יפו, הרב ישראל מאיר לאו, הידוע בקשריו ההדוקים עם חב"ד ובהערצתו לרבי, פתח את החלק הרשמי של הוועידה, ודיבר על החשיבות של מוסדות מאוחדים ומלוכדים שהם סוד ההצלחה של ניהול מוסדות. הוא ציין כי הדברים משתקפים גם בהפטרת השבוע בה שולח יהושע את שני מרגלים לתור את יריחו, שליחות בה יש חיבור בין צעיר ומבוגר - מצד אחד פינחס, שהיה נכדו הצעיר של אהרון הכהן, ומצד שני כלב בן יפונה, שהיה מבוגר בן 80.

"יהושע הבין שסוד ההצלחה הוא החיבור בין "אש" ו"מים". העסקנים המבוגרים משולים ל"מים" הזורמים בניחותא בנהר, ואילו העסקנים הצעירים משולים ל"אש" – חדורים בלהט העבודה והרצון לשנות את העולם. סוד ההצלחה הוא לחבר את הכוחות, את המוסדות ואת המנהלים בכדי ליצור אחדות מנצחת".

"כוחה של ועידה זו היא לצאת יחד, בכוחות מאוחדים, עם רוח גבית חזקה, להמשך ביסוס וחיזוק המוסדות של הרבי, מתוך איחוד מוסדות חב"ד, כשכולם עומדים בזכות המתניים החזקות שמאחורי המנהלים, ועל עוצמתו של הרבי", סיים הרב לאו.

יו"ר אגודת חסידי חב"ד בארץ הקודש, הרב יוסף יצחק אהרונוב ציין כי 'הוועידה מהווה שלב נוסף באיחוד הפעילות בין מוסדות חב"ד. דרישה שעלתה מן השטח, נוכח הקשיים לפעול באופן עצמאי מול גורמים שלטוניים וציבוריים, ותוך הבנה כי רכישת שירותים משותפת כמגייסי כספים ואנשי שיווק מקלה על כל מוסד ומאפשרת ניצול טוב יותר של הכוחות המשותפים'.

הרב הראשי לישראל, הרב יונה מצגר, שזכה לקבל לפני עשרות שנים את ברכתו המפורשת של הרבי, דיבר על שליחותם של מנהלי מוסדות חב"ד בישראל להנחיל לילדי ישראל הרכים חינוך יהודי אמיתי, וקישר את דבריו לפרשת השבוע, פרשת שלח.

הוא תיאר את מצב החינוך הירוד של החינוך בישראל, ומאידך, את החינוך של הרבי המקנה ערכים יהודיים. הרב מצגר התייחס גם למאבק המתנהל בימים אלו בשכונת רמת אביב בתל אביב, וסיפר כי לצד האיבה של חוגים מסויימים בשכונה, חלה גם עלייה רוחנית רבה בקרב תושבי השכונה הודות לפעילותם המסורה של שליחי חב"ד במקום.

"חב"דניקים ידועים כאנשים שלא מוותרים"

נאום בעל אופי שונה אך מקורי נשא ח"כ דיכטר, שפרש את משנתו הארגונית והניהולית, כשהוא שוזר בדבריו סיפורים מחיסול שחאדה ועד המשט לעזה, מהפצצת צמרת החמאס ועד נסיעותיו ברחבי העולם.

"חב"דניקים ידועים כאנשים שלא מוותרים. פגשתי אותם ברחבי העולם, גם כראש השב"כ, וגם מאוחר יותר. פגשתי אותם בהרבה יבשות ובהרבה מקומות. יש כאלו שקוראים למקומות האלו 'חורים', קצה העולם. אתה רואה אנשים, שאין עליהם בשטח מורא של מנהלים, אין עליהם מורא של משגיח ויש להם רק מורא שמים - ומרביצים תורה. זה דבר שמחמם את הלב".

"לפני שאספק לכם קצת טיפים, יש לי וידוי קטן", אמר דיכטר, "לפני הרבה מאוד שנים, בשנת '74, שימשתי מאבטח מטוסים. באחת הטיסות, זה היה מטוס ג'מבו, ראיתי שמתארגנים להם כמה חבר'ה חרדים, אולי חב"דניקים, לעשות מניין.

"הם היו תשעה אנשים", שחזר דיכטר, "והחלו לסרוק את המושבים כדי למצוא עשירי למניין. מכיוון שאני הייתי היחידי שהיה ער באותם רגעים, הם פנו אליי וביקש שאשלים מניין. למרות שהיה אסור לי על-פי הנוהלים להתפלל איתם, הצטרפתי לאחר שכנועים מצידם.

"בדרך חזור לישראל, קרה לי בדיוק אותו מקרה. תשעה יהודים שמחפשים עשירי למניין. גם הפעם, למרות שמדובר בהפרת נוהלים, הצטרפתי למניין. הבטחתי לעצמי שוב שלא אחזור על-כך".

ודיכטר המשיך. "כעבור מספר חודשים, המקרה חזר על עצמו עם העשירי למניין. החלטתי שהפעם אני לא חוזר על הפרת הנוהלים הבטחוניים. הם שוב הגיעו אליי.. אחד מהם שאל אותי 'אתה מדבר עברית'? השבתי: אני ממלטה'. הם עזבו אותי לנפשי ובגללי לא היה להם מניין. באיחור של 36 שנים, אני רוצה לבקש מהם סליחה... אולי אחד מהם יושב כאן?".

ברוח הארועים האחרונים, כשכל אישיות ציבורית מוכרחת להתייחס למשט שהבעיר את כל העולם, גם דיכטר העלה את הנושא בנאומו: "בניהול ובמנהיגות, יש כמה מאפיינים מאוד חשובים ומשמעותיים. בישראל זה מבחן יום-יומי. קחו למשל את המשט כדוגמה.

"נשאלתי על-ידי הרבה אנשים מדוע לא החליטו לעצור את המבצע. צריכים להבין דבר אחד", אמר דיכטר, "ברגע שחייל אחר יורד על סיפון האוניה, המבצע יצא לדרך, אתה חייב לעבוד. להמשיך לעבוד - זה אומר הכל. להגן על החיילים, לשמור על בטחונם.

"בתהליך קבלת החלטות, אתה נסמך לא רק על השכל שלך אלא גם על הניסיון.כשאתה נמצא במקום של אחד ממקבלי ההחלטות, אתה תמיד שואל: האם למנהיג יש חזון. חזון זה לא חלום - איתו אתה נשאר בבוקר ללא מציאות. אם חזון אתה מתקדם, אתה יודע לאן ללכת".

את הנאום המרתק שלו סיים דיכטר במשפט הבא: "אולי החיים שלכם, חסידי חב"ד יותר קלים מאחרים, כי לכם הרבי השאיר חזון מאוד-מאוד מוגדר וברור. החזון נמצא מעבר לאופק. אומנם לא רואים אותו, אבל יודעים לאן להתקדם כדי להגיע אליו".



תמונות : מאיר אלפסי













תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}