כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

ה'גדולים' חתמו: ההורים יעזבו את העיר!

אחרי כשבוע ללא מקום לימודים לבנות החסידיות, מתפרסם מכתב מחאה של גדולי ישראל: "הניסיון לחייב - יביא לעזיבת העיר" • חתימת האדמו"רים מגור ובויאן לא התקבלה • הפרטים והמכתב המלא

יעזבו את העיר? ההורים החסידים מעמנואלץ צילום: מנחם הלוי
יעזבו את העיר? ההורים החסידים מעמנואלץ צילום: מנחם הלוי

לאחר שהסאגה סביב מקום לימודן של הבנות המשתייכות למגמה החסידית בעמנואל נקלע לנקודת אל-חזור, החליטו גדולי ישראל להתערב באופן רשמי ולהביע את דעתם בפומבי, לאחר שעד היום היו מעורבים בעיקר מאחורי הקלעים של המהלכים.

נכון לעכשיו, כ-70 תלמידות שלמדו ב'מגמה החסידית' ביישוב עמנואל, מרביתן מחסידות סלונים, יושבות בבית, ללא מקום לימודים. על כל יום בו הן אינן לומדות בבית הספר, על הוריהן לשלם קנס כספי בן 400 שקלים, ועל הנהלת החינוך העצמאי מוטל קנס של 10,000 שקלים.

למרות זאת, בהוראת גדולי ישראל, נמנעים ההורים מלהישמע להוראות בג"ץ, שביקש לכפות על הורי התלמידות את מקום לימודיהן ואת צורת החינוך אותה יקבלו.

יתרה מזו: בימים האחרונים הגישו כל הצדדים המעורבים בפרשה תצהירים לבג"ץ - מלבד ההורים, שכבר השלימו עם המאבק הגלוי שנפתח מול בית המשפט העליון.

התסבוכת המסעירה שהתלמידות מעמנואל נקלעו אליה בעל כורחן, באה בעקבות עתירתו של יואב ללום, העומד בראש ארגון 'נוער כהלכה', שנתמך כלכלית בידי גוף השמאל הקיצוני 'הקרן החדשה לישראל'. לדבריו, הגר"י יוסף עומד מאחוריו ומגבה את עתירותיו ומהלכיו הסדרתיים כנגד החינוך העצמאי.

בתחילת המערכה ניהלו חסידי סלונים את המאבק לבדם. כאשר המאבק החריף ובג"ץ בחר לאמץ את עתירתו של ללום ולכפות על ההורים לאחד את המגמות, תוך אזהרת קנס ואיום מאסר – קיבלו הסלונימאים מסר ולפיו הציבור החרדי איתם במאבקם - גם במחיר ישיבה בכלא. כך קרה שהמאבק המקומי בעיר שבשומרון, הפך למאבק על דרכו ועצמאותו של החינוך החרדי כולו.

עם זאת, עקב הוראה מפורשת של משרד החינוך שאסרה על כל בית ספר חרדי בארץ לקבל את הבנות לשורותיהן, נקלעו ההורים למצוקה אמיתית, כאשר אין לבנותיהן מקום ללמוד.

בלית ברירה, החלו בחסידות סלונים להרהר בקול על האפשרות לעזוב את העיר מחוסר ברירה - אפשרות שעלתה ברמזים גם בשלבים מוקדמים יותר של המאבק, בתקווה כי לא יהיה צורך לממשה.

עתה, ב'קריאת הקודש' עליה חתמו גדולי ישראל והגיעה לידי 'בחדרי חרדים', ניתנת התייחסות מפורשת לסוגיית העזיבה. "הניסיון לחייב דרך חינוך בניגוד להוראת רבותיהם - יגרום לכך שתושבי עמנואל ייאלצו לעזוב את מקום מגוריהם, ואף להפסיד חלילה את פרנסתם ולעקור מהעיר, על אף הקושי הרב הכרוך בזה, כאשר החינוך הוא בציפור נפשנו ונשמת אפה של אומתנו הקדושה", כותבים גדולי ישראל.

בראשית המכתב, כותבים הרבנים כי הם באים בזה "לחזק את ציבור ההורים תושבי עמנואל, העומדים בעוז ובגאון על המשמר בהבטחת וטהרת החינוך, הנתקלים בקשיים מרובים, בתלאות ומכשולים, בבואם לקיים לשם כך מוסד קדוש שבו יקבלו את חינוכם בנות ישראל מכל העדות והקהילות מקרב ציבור היראים לדבר ה', בהתאם למסורת הקודש, לפי התקנון שנערך על ידי גדולי ישראל, בגדרים וסייגים שקבעו בענייני הצניעות ויראת שמים והנהגת הבית – המהווה יסוד וערך נעלה להצלחת החינוך.

"מאז ומתמיד", ממשיך הכרוז, "ידענו פה בארצנו הקדושה שאין כל מניעה לקיים מסגרת חינוכית מתאימה כך שכל הורה יכול לשלוח את צאצאיו ללמוד במוסד המחנך בהתאם למסורת אבותיו ובהכוונת רבותיו, כאשר כל העת נמנעו מלהתערב בעצמאותנו החינוכית".

לאחר שגדולי ישראל מדברים במפורש על אופציית העזיבה, הם מסכמים: "פונים אנו בזה בבקשה לכל הגורמים לתת בידם את האפשרות לקיים מסגרת חינוכית שבו יוכלו לחנך את בנותיהם כהוראת רבותיהם כמסורה לנו מדור דור, כאשר נושא החינוך הוא בראש מעייננו ועל כך מסרו אבותינו את נפשם בכל שנות קיומנו כעם, ובדבר זה חייבים אנו להמשיך בדרכם לעמוד בנחישות על משמר חומת קודש זו".

בין החתומים על המכתב, נמנים הגרי"ש אלישיב, הגר"ש וואזנר, הגראי"ל שטיינמן, הגרמ"י לפקוביץ, הגרח"פ שיינברג, הגר"ח קניבסקי, הגרנ"צ פינקל, הגר"ש אויערבך, הגר"א ברלנד, הגר"י הגר והאדמו"רים מערלוי, סדיגורא, סערט ויז'ניץ, צאנז, מודז'יץ ועוד - וכמובן האדמו"ר מסלונים.

המכתב מופיע בגיליון יום שישי של שלושת היומונים: המודיע, יתד נאמן והמבשר.

על ההחתמות עמלו סגן שר החינוך מאיר פרוש בצד החסידי, וח"כ משה גפני יחד אברהם רובינשטיין, מזכיר מועצת גדולי התורה של דגל התורה - בצד הליטאי.

עוד נודע ל'בחדרי חרדים', כי עד לרגע האחרון ניסו המחתימים להשיג את חתימותיהם של האדמו"רים מגור ומבויאן - אך אלו לא הושגו, מסיבות שלא נומקו.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 83 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}