כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

"הבן שלי נרצח, מינעו את הקורבן הבא!"

ביום בו נפתח כביש 443 לפלסטינים ומאות אלפי ישראלים חזרו לקו האש - עמד שמואל לנדא, ששכל את בנו בפיגוע - ומחה כנגד אטימות הבג"ץ • בראיון כאוב מתריע לנדא על הסכנה, וקורא לבג"ץ להתעשת

כביש 443
כביש 443



ביום שלישי הוא עמד, יחד עם עוד אזרחים מודאגים, ביניהם כאלה ששכלו את יקיריהם על כביש הדמים – ונשא שלט מחאה. הוא מחה על אטימות הבג"ץ, הוא הפגין כנגד ההחלטה של היושבים במגדל השן לחשוף מאות אלפי ישראלית לסכנת טרור. הוא התריע מפני הסכנה וזכה לצפירות תמיכה של כל נהג יהודי חולף כמעט.

אף אחד לא רוצה להעלות על דל שפתיו את מה שעולה על דל מחשבתו – בעקבות הוראת בג"ץ להתיר תנועת כלי רכב פלסטינים בכביש 443. אותו הכביש שמאות אלפי ישראלים נוסעים בו מדי יום, וביניהם אלפי חרדים, חלקם תושבי מודיעין עילית - חוזר, חלילה, למעגל הטרור. והלוואי שנתבדה.

בשנים שקדמו לסגירתו לכלי רכב פלסטינאים, קיפדו יהודים רבים את חייהם על הכביש. טרוריסטים צמאי דם הגיחו מהיישובים הפלסטינאים הסמוכים, וזרעו טרור, הרג והרס. הם ירו מכלי רכב חולפים, ביצעו את הקשים שבפיגועים וקיפדו את חייהם של חפים מפשע.

בעקבות כך, כצורך בטחוני ראשון במעלה, החליטה המדינה שלא לאפשר מעבר פלסטינים בכביש. אלא שבג"ץ, המציב עצמו מעל למדינה, התעלם מהסכנה, והחליט לחשוף מאות אלפי ישראלים לסיכוני טרור. הוא נענה לעתירתם של גורמים פלסטינאים, ופתח שוב את הכביש.

אחד האנשים שנרצחו בדם קר על כביש 443 בשנים שבהן התנועה בו היתה משותפת, הוא רונן לנדא הי"ד.

יום לאחר שהכביש נפתח לפלסטינים בהוראת בג"ץ, חזרנו אל אביו השכול, שמואל לנדא, הנשמע סוער ומודאג.

• איך אתה מקבל את העובדה שביום שישי נפתח הכביש לתנועת כלי רכב פלסטינים?

"אני חושב שבג"צ עשה טעות. הוא פותח עכשיו סבב פיגועים נוסף. אני מקווה שזה לא יקרה, אבל אני בטוח שהם, הערבים, יעשו את כל המאמצים לירות עלינו ולחבל ולרצוח כמו שהם עשו אז.

"אז - הכביש היה פתוח, ומחבלים השתמשו בכביש הזה לרצח, ונהרגו ונרצחו הילדים שלנו. אני מקווה שזה לא יקרה אבל זה מה שעלול, חלילה, לקרות".

• מי שפתח את הכביש הוא בג"צ - בטענה של זכויות אדם. שלא נתעלל בפלשתינים. ביום שישי היית בהפגנה בכביש 443. מעבר לזה ניסית לפנות למישהו?

"אני מפגין, עושה מה שאני יכול לעשות. אני מפגין ומציג בפני העיתונות בארץ ובעולם את העובדה שהילדים שלנו נרצחו, פה בכביש הזה, כתוצאה מתנועה חופשית של מחבלים.

"יש להם דרכים חלופיות", מתקומם לנדא. "סללו להם דרכים מיוחדות, כדי שהם יוכלו לנסוע ישירות לרמאללה. אבל הם רוצים לנסוע דווקא בכביש הזה, שזה לא הדרך הישירה שלהם לרמאללה.

"יש להם אפשרות לעבור מתחת לכבישים. סללו להם צירים באותם מקומות, כדי שיוכלו לנסוע ישירות לרמאללה. פה, ב-443, הם היו מבריחים נשק. גם אמבולנסים היו מבריחים נשק".

• אם יבוא הצבא ויגיד לך: תשמע, הקמנו כל מיני מחסומים בעלות של ארבעים מליון שקל על מנת לבדוק את הרכבים שלהם, ונשגיח שלא יוברחו אמל"חים כמו שהזכרת – זה לא יניח את דעתך?

"אני בטוח שהצבא יעשה את כל המאמצים שלו. אבל אני חושב שהצבא לא יצליח בכך, בדיוק כמו שהם מבריחים לבתי סוהר כספים ומכשירים סלולריים, למרות ששם הפיקוח הוא יותר הדוק מאשר במחסומים. פה הם עם כלי רכב, והם יכולים להחביא ולהסתיר. גם באמבולנסים, גם במזוודות כפולות וגם בתחתיות כפולות. אני מאוד חושש".

• אתה נוהג לנסוע בכביש הזה?

"אני גר בגבעת זאב, וזו הדרך שלי. זה הכביש שלי. המשפחה שלי במודיעין, האחים שלי במודיעין. אין לי ברירה, אני חייב להשתמש בכביש הזה".

• והיום, אחרי שזה נפתח לתנועת פלשתינים, אתה תמשיך לנסוע בכביש?

"אני לא יודע איך ייראה הכביש. מאז שהוא נפתח, אני מאוד חושש. אינני יודע איך אני אתנהג בכביש הזה. נראה. אני סבור שיהיו הרבה כאלה שיסיטו את הדרך שלהם וייסעו בכביש מספר אחד, ואז כביש מספר אחד יהיה פקוק".

• דיברת עם תושבים? יש כולם נזכרים בחלחלה בשנים הקשות- 2001-2002?

"כן, אני בטוח. בשני לחודש יש עתירה לבג"צ של הרבה אזרחים, חלקם תושבי מודיעין, שהתארגנו. אני מקווה שהבג"צ ייתן לנו סעד בשנית".

• להערכתך, איך יתייחסו בבג"צ לעתירה שלכם?

"אני מקווה שבשיקול דעת שני, הבג"צ יתרצה ויבין אותנו גם כן. אני מקווה שלא ידחה אותנו".

אתה יודע, יגידו לך: תשמע, השקענו ארבעים מליון שקל. זה קטע מאוד קטן בכביש, לא צריך להיכנס כל כך לפרנויה, ערבים כבר לא רוצים לתקוף אותנו...

"ברגע שתהיה להם הזדמנות וברגע שהם יוכלו - הם יתקפו. המחסומים האלה לא ימנעו שום דבר".

• ביום שישי קיימת הפגנה בכביש 443. איך ההיענות מצד הנהגים היהודים שעברו שם?

"הנהגים היהודים כולם תמכו בי. כולם צפרו ועצרו, ואמרו: כל הכבוד, יישר כוח. הערבים כמובן הגיבו בבוז מוחלט.

• מחר תתכנס ועדת שרים לדון בהצעת חוק לסגור שוב את הכביש לפלשתינים. הערכה שלך היא שזה יעבור?

"אני מתאר לעצמי שיגידו: הבג"צ קבע. הבג"צ שליט פה, ולא נראה לי שמשהו ימרה את פיו של הבג"צ. לכן, זה לא נראה לי. אבל אני מקווה שכן".



להאזנה לראיון המלא חייגו: 052-999-66-00. "הכל בקול" – קו המידע הפופולארי


תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}