כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

המשבר לצרחן: מחתימים נגד קווי הנייעס

הגר"י רוזן, הגר"נ זוכובסקי והגרמ"מ קארפ מחתימים נגד קווי הנייעס "המקררים את האמבטיה" • סבב ההחתמות יימשך בימים הקרובים • קצבורג מ'קול הציבור': "אתפטר מיד" • חשיפה

יענקי קצבורג, ממנהלי 'קול הציבור' בשיחה עם הגראי"ל שטינמן, טרום פרוץ הסערה. צילום ארכיון: בחדרי חרדי
יענקי קצבורג, ממנהלי 'קול הציבור' בשיחה עם הגראי"ל שטינמן, טרום פרוץ הסערה. צילום ארכיון: בחדרי חרדי

טלטלה של ממש בעולם קווי הנייעס החרדיים, וסערה רבתי בעולם הצרחנות: האם בקרוב תיגמר התחרות על ה'סקופ ב-12', והמרדף אחרי מרואיינים יוקרתיים ייפסק? כפי שזה נראה כעת, התשובה חיובית בהחלט.

בימים אלה מתגבש בין בתי גדולי הציבור הליטאי מהלך להחרמתם של 'קווי הנייעס' החרדיים. בכרוז מיוחד, שחלק מן הרבנים כבר הוחתמו עליו, נקרא הציבור להתנזר מהאזנה לקווים הללו, "המחדירים קרירות נוראה".

בשנים האחרונות, פורחת בעולם המדיה החרדי תופעת 'קווי הנייעס', המתפקדים כתחנות רדיו טלפוניות. המחייג מתקשר אל מספר הטלפון של הקו, ומאזין לעדכונים חדשותיים, סקופים חמים וראיונות בלעדיים. אלא שבניגוד לתחנות רדיו, את החשבון על כך מקבל המאזין בסוף החודש.

הוותיק בתחום 'קווי הנייעס' הוא 'הקול החרדי', שהוקם על-ידי האחים יום טוב ויעקב ביכלר. לאחריו הוקם 'קו הציבור', ולאחר דיון בבית משפט הוקמה מערכת 'קול הציבור', קו שהוקם על-ידי אבי קעניג ומתופעל על-ידי מקבילו של יעקב ביכלר והמתחרה הגדול שלו על רמת הדציבלים הקוליים - יענקי קצבורג.

בנוסף פועלים 'הכל בקול' הפופולארי, אשר לו שיתוף פעולה פורה עם אתר 'בחדרי חרדים', 'הקו החדש', ו'חדשות 24'. בימים אלו נערכים מספר משקיעים חרדיים להיכנס אף הם אל הנישה הצפופה הזו, ולפתוח קו נייעס נוסף.

אלא שלנוכח ההתארגנות בבתי הרבנים, נראה כי יהיה עליהם לקבור את התוכנית.

את המאבק החדש נגד קווי הנייעס, מובילים שלושה רבנים: רבי משה מרדכי קארפ - מרבני קרית ספר, רבי יגאל רוזן - ראש ישיבת אור ישראל, ורבי נתן זוכובסקי, מחברי הוועדה הרוחנית של 'יתד נאמן' ואביה של אשת השיווק בעיתון, שהוביל את המאבק הכושל כנגד השבועונים.

ל'בחדרי חרדים' נודע, כי הערב (ד') נכנסו שלושת הרבנים לביתו של הגראי"ל שטיינמן, וביקשו ממנו כי יחתום על 'קול קורא' ברור ונחרץ, האוסר את ההאזנה לקווי הנייעס. הגראי"ל שמע את טיעוניהם, נענה וחתם.

בהמשך עלו השלושה לביתו של ראש הישיבה הגרמ"י לפקוביץ, שהתבקש לחתום אף הוא, ונענה לבקשה.

בימים הקרובים מתכוונים שלושת הרבנים להשלים את הסבב, ולגייס מספר רב ככל הניתן של גדולי תורה ומנהיגי היהדות החרדית, שיחתמו על הכרוז האוסר להאזין לקווי החדשות הטלפוניים.

הכרוז שנוסח על ידי הרבנים, מדבר קשות בגנותם של הקווים, "המביאים רוח קרירה ורדידות, על ידי שדרנים משולי המחנה".

מלבד 'חרם המאזינים' - הכרוז שיפורסם, יאסור גם כל סוג של שיתוף פעולה עם קווי החדשות - כולל ובעיקר התראיינות אצלם ועלייה לשידור במסגרתם. איסור זה ייצור קושי רב עבור הקווים, שכן הם מבוססים על ראיונות עם אישי ציבור ודמויות בולטות בציבוריות החרדית, שייאלצו מעתה להשיב את פניות שדרני הקווים ריקם.

עוד נכתב בכרוז, כי האיסור חל במיוחד על אותם קווים "הנשמעים במסלול 'קו ונקי' של בזק". הסיבה לכך היא קריאה קודמת, בה התבקשו ציבור היראים להתחבר למסלול זה, המאפשר סינון מפני תכנים בלתי רצויים. לכן, הקווים שאינם פתוחים להאזנה במסגרת תוכנית 'קו ונקי', אסורים ממילא להאזנה.

בין הקווים המאושרים במסגרת 'קו ונקי', נמצא 'קול הציבור' הפופולארי, המתופעל על-ידי השדרן יענקי קצבורג, אברך תושב ירוחם.

בשיחה עם כתב 'בחדרי חרדים' בעקבות המהלך הנרקם והכרוז ההולך ומתמלא, אומר קצבורג: "ברגע שתצא הוראה מגדולי ישראל, מפיהם אנו חיים, כי עלינו לסגור את הקו, אתפטר מייד מתפקידי".

כאשר המאבק יקרום עור וגידים וסבב ההחתמות יושלם, ילווה החרם במסע תעמולה ביומונים החרדיים - בעיקר ביומון הליטאי 'יתד נאמן', שיטיל על יחיאל סבר, כתב העיתון לענייני 'הדים נרחבים', להכין כתבות מחאה תוקפניות כנגד הקווים המוחרמים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 46 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}