כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

צה"ל השתלט: בספינות הרוגים ופצועים

10 חיילים נפצעו - 2 קשה - לאחר שנתקלו בהתנגדות במהלך השתלטות על ספינות המשט • 15 משת"פים של הטרור נהרגו ועשרות נפצעו • צה"ל: נחטף נשק; החיילים הותקפו; הספינות מחומשות

אנשי חיל הים בהשתלטות על ספינה. צילום: cnn
אנשי חיל הים בהשתלטות על ספינה. צילום: cnn



לוחמי חיל הים השתלטו לפנות בוקר על שש ספינות שביקשו להפר את הסגר הימי על רצועת עזה ודחו את קריאות האזהרה של ישראל ושל חיל הים שהגיעו אליהם קודם להשתלטות, כמו גם את ההזמנה להגיע לאשדוד ולהעביר את משלוח הסיוע דרך המעברים היבשתיים, לאחר בידוק בטחוני ישראלי.

במהלך ההשתלטות על אחת מספינות המשט, נחטף נשקו של חייל צה"ל ונעשה בו שימוש נגד הלוחמים.
15 משת"פים של הטרור נהרגו ועשרות נפצעו. הפצועים פונו לבתי החולים תל השומר ורמב"ם. 10 חיילים נפצעו - שניים מהם במצב קשה - ופונו לבתי חולים.

ההשתלטות על הספינות הסתיימה, והספינות נגררות לנמל אשדוד. לפי צה"ל, 10 ממשתתפי המשט נהרגו.

דובר צה"ל תא"ל אבי בניהו אמר בראיון בגל"צ: "ב-4 לפנות בוקר השתלטו כוחות חיל הים על הספינה הראשית, מרמרה, עליה שהו כ-570 איש. במהלך פעולת ההשתלטות, לאחר שהמשט לא שעה לקריאות ההזהרה, נתקלנו באלימות קשה ויוצאת דופן. דווח על היערכות ללינץ' קשה בלוחמים. הלוחמים הותקפו בירי מאש חיה, בנשק קר, בסכינים וכו'. מאחד הלוחמים נחטף כלי הנשק וככל הנראה פתחו בו באש.

"לפי התמונות שהובאו, לידיעתי אין שום קשר בין מה שהתרחש על הסיפון לבין משלוח הומניטארי ופעילי שלום. לאור סכנת החיים שנשקפה לאנשינו, הכוחות פתחו באש. ידוע לנו על למעלה מ-10 הרוגים בקרב המפגינים, וכ-10 פצועים בקרב לוחמי חיל הים. כל הפצועים משני הצדדים מובלים במסוקי חיל האוויר לבתי חולים ברחבי הארץ. האירוע האלים התרחש על ספינה אחת בלבד".

עוד דווח כי במהלך פעולת ההשתלטות על כלי השיט, נתקלו החיילים באלימות פיזית קשה מצד הנוסעים, שתקפו אותם לעדותם בירי מאש חיה, בנשק קר, סכינים ואלות שהוכנו מבעוד מועד ואף חטפו נשק מאחד הלוחמים. במהלך האירוע, לנוכח סכנת החיים שנשקפה, אומרים בצה"ל, נאלצו הלוחמים להפעיל אמצעים לפיזור הפגנות ואף נשק חי.

מעדות הלוחמים ניכר היה כי חלק ממשתתפי המשט "תכננו לבצע לינץ' בלוחמים". האירוע בים עודנו נמשך, פרטים נוספים יועברו בהמשך ככל שיתאפשר. מפקד חיל הים אלוף אלעזר מרום מפקד על המבצע מלב ים.

במהלך השעות הקרובות תובלנה האוניות לנמל אשדוד ובמקביל מבצעים לוחמי חיל-הים בדיקה ביטחונית באשר לזהות האנשים והאמצעים שברשותם וכן הציוד הנמצא על האוניות.

דובר צה"ל מוסר כי האירוע בים עודנו נמשך ופרטים נוספים יובאו בהמשך ככל שיתאפשר.

פעולת חיל-הים התבצעה בהתאם להחלטת הדרג המדיני למנוע מאוניות המשט מלהגיע חופי עזה תוך שהם מפרים את הסגר הימי.

ההשתלטות באה לאחר מספר רב של פניות שנעשו לממשלות, ארגונים ולמארגני המשט טרם יציאתם מנמלי המוצא וכן במהלך השיט בים לעבר חופי עזה. בפניות אלה, הובהר למארגני המשט כי הם יכולים לעגון בנמל אשדוד, לפרוק את הציוד אותו הן מובילות ולהעבירו לרצועת עזה באופן מסודר לאחר שייבדק ביטחונית כמקובל. משהבהירו מארגני המשט כי אין בכוונתם לשתף פעולה ולהיעתר להזמנה להגיע לנמל אשדוד, הוחלט להשתלט על הספינות ולהביאן לנמל אשדוד.

כאמור כוח צה"ל נתקל באלימות קשה מיד עם הגעתו לספינות, שכללה בין היתר שימוש בחפצים שהוכנו מבעוד מועד על מנת לפגוע בחיילים.

הכוח פעל על פי פקודות מבצעיות שהוכנו מראש ונקט בכל הפעולות הנדרשות על מנת להימנע מאלימות, אך כאמור ללא הצלחה.

תיעוד חיל הים כורז אל עבר ספינות המשט






תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}