כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

הקסטרופה: נתניהו ביטל פגישתו עם אובמה, ויחזור לארץ • העולם מגנה

מה שהיה אמור להיות מבצע שקט בלב ים, הולך ומתברר כקטסטרופה • ראש הממשלה הקדים חזרתו לארץ • בבירות אירופה תוקפים את ישראל • האו"ם יתכנס לכינוס מיוחד לדון בתקיפה • דם בלב ים

בנימין נתניהו על בימת האו"ם. צילום ארכיון
בנימין נתניהו על בימת האו"ם. צילום ארכיון



בעקבות התוצאות הקשות של השתלטות חיל הים על המשט לעזה ביטל ראש הממשלה בנימין נתניהו את פגישתו עם נשיא ארצות הברית ברק אובמה והחליט להקדים את שובו ארצה מצפון אמריקה.

בשעה הקרובה יקיים נתניהו את פגישת העבודה המתוכננת עם ראש הממשלה הקנדי ולאחר מכן ימריא לישראל. פגישת נתניהו ואובמה הייתה אמורה לרכך את היחסים בין המדינות, לאחר שפגישתם האחרונה של השניים לוותה בטונים צורמים על רקע הבנייה במזרח ירושלים. אתמול התקבלו נתניהו ורעייתו בחום ובתשואות בקרב הקהילה היהודית בטורונטו, קנדה.

מוקדם יותר הגיבה וושינגטון באיפוק על פעולת חיל הים, במהלכה נהרגו למעלה מעשרה מהמשתתפים במשט לעזה ונפצעו עשרה חיילי צה"ל, שניים מהם באורח בינוני-קשה.

ההשתלטות. גינויים חריפים בעולםצילום: ההשתלטות. גינויים חריפים בעולם
ההשתלטות. גינויים חריפים בעולם


האיחוד האירופי הפך ליתד: הלם זעזוע וחלחלה

בתוך כך, הממשל האמריקאי הביע היום (ב') צער על האירועים הקשים במהלך השתלטות החיילים הישראלים על ספינות המשט בים התיכון, אולם נמנע מלגנות באופן ישיר את הפעולה הישראלית כמו התגובות במרבית מדינות אירופה.

בהודעה שמסר דובר הבית הלבן, ביל ברטון, נאמר כי הממשל "מצר עמוקות על אובדן החיים ועל הפצועים שנגרמו, ופועל כדי להבין את הנסיבות סביב הטרגדיה הזו".

פשיטת חיילי הקומנדו הישראלים על המשט שהיה בדרכו לרצועת עזה עוררה גל תגובות זועמות ברחבי העולם, כולל בקרב ידידותיה של ישראל באירופה. משרדי החוץ בטורקיה, צרפת, ספרד, אירלנד, יוון, שבדיה ודנמרק זימנו את הנציגים הישראליים כדי לקבל הסברים.

מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון, קרא לקיים חקירה מקיפה על האירועים והביע הלם לנוכח הנפגעים הרבים בפעולה הישראלית. "חשוב שתהיה חקירה מלאה כדי לבחון בדיוק כיצד אירעה שפיכות הדמים הזו", אמר באן במסיבת עיתונאים באוגנדה. אני מאמין שישראל חייבת לספק הסבר מלא".

שר החוץ הבריטי החדש, ויליאם הייג, אמר כי התקרית מלמדת על הצורך לקדם את הסרת המצור על רצועת עזה. "על ישראל לפעול בריסון ובהתאם למחויבויות בינלאומיות. חשוב לעמוד על העובדות בנוגע לתקרית הזו, וחשוב לוודא אם נעשה די כדי למנוע מוות ופציעות", אמר הייג בהודעה שפרסם.

"האירוע הזה מדגיש את הצורך להסיר את ההגבלות על גישה לעזה בהתאם להחלטה 1860 של מועצת הביטחון", הוסיף השר הבריטי. "הסגר אינו מתקבל על הדעת ואינו יעיל. אין תגובה טובה יותר מצד הקהילה הבינלאומית באשר לטרגדיה הזו מאשר להגיע לפתרון דחוף של משבר עזה".

מלשכתו של נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, נמסר כי הוא הביע הלם מוחלט לנוכח "התוצאות הטרגיות של הפעולה הישראלית". "הוא מגנה את השימוש הבלתי פרופרציונלי בכוח ושולח את תנחומיו למשפחות של הקורבנות", ציין ארמון האליזה.

נציגי 27 מדינות האיחוד האירופי יקיימו ישיבת חירום על ההתפתחויות סביב המשט. הממונה על מדיניות החוץ באיחוד, קתרין אשטון, הביעה צער על האירועים האלימים. דוברה מסר כי אשטון דורשת "חקירה מלאה על הנסיבות שבהן הכל התרחש", וכי "המשך מדיניות הסגר אינו מקובל ואינו יעיל מבחינה פוליטית".

השר הספרדי לענייני האיחוד האירופי, דייגו לופז גרידו, ציין כי ארצו – אשר משמשת הנשיאה התורנית של האיחוד - מגנה "באופן חד משמעי את ההתקפה הישראלית נגד המשט ההומינטרי".

מגרמניה נמסר כי הממשלה המומה מהאירועים. "כל ממשלה גרמנית תומכת בלא תנאים בזכותה של ישראל להגנה עצמית", אמר דובר הממשלה, אולריך וילהלם, שהוסיף כי הפעולות הישראלית צריכות לעמוד "בעיקרון הבסיסי של תגובה יחסית".

היוונים, שזימנו את שגריר ישראל באתונה, נקטו גם בצעדים בתחום הביטחוני, כאשר החליטו להפסיק היום את התמרונים המשותפים עם חיל האוויר הישראלי. התרגיל "מינואס 2010" החל ב-25 במאי והיה אמור להימשך עד יום חמישי הקרוב, אולם לנוכח האירועים נמסר כי הופסקה הפעילות.

דובר הוותיקן, האב פדריקו לומברדי, אמר כי הכנסייה מתנגדת לאלימות "מכל צד שממנו היא מגיעה". "זה אירוע כואב ביותר, במיוחד בשל אובדן החיים", אמר.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}