כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

אחרי הפאשלה: הבכירים מתגוננים • סיקור

אחרי הפאשלה של הקומנדו הימי בניטרול המשט לעזה, נעמדים בזה אחר זה בכירי ההסברה והמערכת הצבאית בכדי להתגונן • מספר מסיבות עיתונאים כונסו בכדי לבלום את הנזק התדמיתי • כל הפרטים

אחת מיאכטות המשט בכניסה לנמל אשדוד. פלאש90
אחת מיאכטות המשט בכניסה לנמל אשדוד. פלאש90



בהמשך לפעילות צה"ל הלילה (א') בבלימת המשט לעזה, התקיים היום (ב') בשעות הצהריים תדרוך עיתונאים בראשות שר הביטחון, מר אהוד ברק, הרמטכ"ל, רא"ל גבי אשכנזי ומפקד חיל הים, האלוף אליעזר (צ'ייני) מרום.

"הלילה השתלט כוח צה"ל על המשט שניסה להגיע אל חופי עזה בניגוד להסגר. הקבינט המצומצם, ראש הממשלה ואני, הורינו ואישרנו לצה"ל לבצע את הפעולה. באחת משש הספינות, יזמו המשתתפים התנגשות אלימה. אנחנו מביעים צער על הנפגעים אך האחריות לכך מוטלת כולה על מארגני המשט ואלה ממשתתפיו שיזמו את הפעילות האלימה", אמר שר הביטחון.

"מדינת ישראל פנתה טרם יציאת המשט לים וגם במהלכו למארגני המשט בקריאה ובהזמנה להגיע לנמל אשדוד ולהעביר את מטען הסיוע המיועד לעזה לאחר בדיקות בטחוניות. כל הקריאות הללו, לפני יציאת המשט ואפילו במהלכו – נדחו ונענו בשלילה. במהלך העלייה לאחת הספינות, הותקפו החיילים שחלקם נפצעו כתוצאה מאלימות פיזית קשה, שתקפו אותם. עפ"י דיווח ראשוני נהרגו עשרה ממשתתפי המשט ואחרים נפצעו. כמו"כ נפצעו חיילי חיל הים, חלקם מירי אש חיה וחלקם מנשק קר. הפצועים כולם פונו לבתי החולים. אנחנו מקיימים הערכת מצב רצופה בנושא.

המשט הוא פרובוקציה פוליטית ותקשורתית

"בעזה אין רעב ואין משבר הומניטרי. האזור נשלט ע"י החמאס, ארגון טרור שמתעצם כל הזמן ע"י אמצעי לחימה ורקטות – כדי לפגוע בישראל. הוא מחזיק בחייל ישראלי בניגוד לכל אמנה בינלאומית. לפיכך עומדת לישראל זכות טבעית לבדוק כל מטען שנכנס לעזה. המשט הוא פרובוקציה פוליטית ותקשורתית, ביוזמת ארגונים אנטי ישראלים. ה-IHH העומד מאחורי המשט, הוא ארגון טרור.

"יהיו המחלוקות אשר יהיו, ישראל תמשיך לפעול בנחישות לשמירה על ריבונותה, בטחונה וזכותה להגן על תושביה, בכל מקום ובכל עת ובכל דרך שתדרש. האחריות על המצב בעזה מוטלת על שלטון הטרור של חמאס. שחרור גלעד שליט והפסקת הטרור הם תנאי לכל שינוי במציאות הנוהגת. ישראל מושיטה ידה לשלום", אמר.

הייתה אלימות קיצונית למן הרגע הראשון

הרמטכ"ל, רא"ל גבי אשכנזי, אמר בדבריו כי "הפעולה נועדה למנוע חדירה לא מפוקחת של אנשים ומטען אל עזה. משנכשלו במהלך הלילה כל הפניות למארגני המשט ולקבריניטי האוניות, חיל הים נערך להשתלטות כפי שהנחינו אותו, כדי למנוע הגעתם. מה שהתרחש על האונייה "מרמרה", בבעלות הארגון הקיצוני IHH, איננו דומה למה שהתרחש בחמשת האוניות האחרות. ממה שראיתי במהלך הלילה, אין שום קשר לא למסע והפגנה של פעילי שלום ולא לסיוע הומינטרי. הייתה אלימות קיצונית למן הרגע הראשון שהגיעו כוחותינו לאונייה, תוך מוכנות קודמת בברזלים ומוטות וסכינים. בשלב מסויים נעשה שימוש בירי, שבחלק מהמקרים מנשק שנחטף מחיילים.

"מעל לכל ספק ברור לי שהאלימות הזו חייבה, לאור סיכון חיי אדם, להפעיל נשק. החיילים פעלו כמתבקש בסיטואציה. כתוצאה מהפעולה אנחנו יודעים לפחות על עשרה הרוגים, אנחנו עסוקים בפינוי גופותיהם וזיהויים, וכמה עשרות נפגעים. ללוחמי השייטת יש מספר נפגעים שפונו כמו יתר הפצועים, חלק בינוני-קשה וחלקם ירי ודקירות סכין. כוחותינו פעלו ברגישות מחד ובנחישות מצד שני.

"כוח הוכן למשימה ונערכנו להפגנות. הציוד לפינוי הפגנות לא הספיק ומרגע שהגיעו לסיכון חיים – הם הפעילו את נשקם. האוניות עושות דרכם לנמל אשדוד – נפקח על פינוי האנשים והמטען ואת מה שנעביר לעזה. האירוע טרם הסתיים ואנחנו בהערכת מצב מתמשכת, כולל בגזרות האחרות, וייתכן שנהיה מוכנים גם במקומות הללו. לצערי, ברור לנו שבאונייה בחרו להתעמת באופן קשה, באלימות מאוד קיצונית, שהביאה לתוצאות הללו. נסיים את התחקירים ואם נלמד פרטים נוספים – נמסור אותם לציבור".

הלוחמים נדרשו לפתוח באש כדי להגן על חייהם

מפקד חיל הים, האלוף אליעזר מרום, הסביר כי "על חיל הים הוטלה המשימה לעצור את המשט לעזה. ערכנו הכנה מסודרת לכוחות שכללה הכנה מנטלית, פיזית ומבצעית. במהלך השבועות שקדמו למשט, הזהרנו את המארגנים. אתמול בלילה, משסירבו לשנות את יעד ההפלגה לאשדוד ולהעביר דרכנו את הציוד ההומינטרי והחליטו להפליג לעזה כדי לשבור את המצור הימי – יצאנו לים לביצוע המשימה תוך שאנחנו מזהירים את האוניות שלא יוכלו להיכנס לעזה שנמצאת תחת סגר.

"הועברו מספר מסרים ברורים לאוניות, שכולם נדחו על ידם, בניבולי פה ובהתנהגות לא ראויה. באוניית מרמרה עלו כ-600 נוסעים, הותקפו הלוחמים באמצעים קרים וחמים, באלימות יוצאת דופן. כך שנשקפה להם סכנת חיים, כדי להגן על חייהם הם נדרשו להפעיל נשק וכדי למנוע מהאנשים לעלות ניסו בהפרות סדר שהיו ברשותם למנוע מהנוסעים לפגוע בהם. מאחר שלא הצליחו לעשות זאת, והיו בסכנת חיים, הם נדרשו לפתוח באש כדי להגן על חייהם.

"הלוחמים הפגינו נחישות ואומץ לב ופעלו באיפוק רב והתוצאה של עשרה הרוגים באירוע הייתה יכולה להיות חמורה בהרבה אילו הלוחמים היו נוהגים אחרת. מבחינת הנפגעים לכוחותינו: לוחם עם פציעת ראש קשה, שני לוחמים מירי ולוחם שנפצע מדקירת סכין. בכל חמשת האוניות האחרות לא פעלנו באש חיה ובטיפול כולל כבעבר – הצלחנו לעצור ולהשתלט על האוניות.



פרובקציה מתוכננת ויזומה

"המשט לעזה הינו למעשה פרובוקציה מתוכננת מראש וסדורה בהנהגת ארגוני הטרור", כך אמר היום סגן שר החוץ, דני איילון, במסיבת עיתונאים ראשונה בה התייחס לבלימת המשט לעזה ע"י כוחות חיל הים.

סגן השר איילון הדגיש כי "על הסיפון מצאנו נשק מוכן מראש בו השתמשו נגד הכוחות. כוונת המארגנים הייתה אלימה והתוצאות היו לצערנו לא נעימות. ישראל מצרה על כל אובדן חיים, קראנו למארגנים לעצור את הפרובוקציות - אך לא היו אלה מטרות הומניטריות, אלא לכאורה בלבד". לדבריו, הסיוע ההומניטארי היה אמור להגיע לעזה בדרכים המקובלות, באמצעות ארגוני הסיוע ודרך מעברי הגבול החוקיים, אך פתיחת מעבר הספינות באופן בלתי חוקי היה "פותח נתיב של הברחות טרוריסטים לעזה שהיה מוביל לאלימות רבה ולפגיעה באלפי אזרחים".

"אחרי הקריאות החוזרות והנשנשות שלא נענו על ידי המארגנים של הספינות נמסר להם שלא יוכלו לשבור את המצור. שום מדינה ריבונית לא הייתה סובלת אלימות שכזו נגד החוק ואנשיה ואנחנו בישראל קוראים לכל הגורמים הרלוונטיים והמדינות הרלוונטיות לעבור יחדיו כדי לפתור את המצב", אמר.

מי נמצא מאחורי המשט לעזה? פעילי חמאס

אנשי משט הסיוע לעזה אולי מציגים עצמם כפעילים אידיאולגיים הדואגים למצב ההומניטרי בעזה, אולם נדמה כי הפרובוקציה אותה הם מנסים ליצור מסייעת לפעילים אידיאולגיים מסוג אחר – פעילי חמאס. ועמדותיהם של מארגני המשט עצמם, קיצוניות לא פחות.

לפי פרסומי מרכז המידע למודיעין ולטרור (מל"מ), בטקס השקת הספינה התורכית שתשתתף במשט לעזה, שהתקיים השבוע באיסטנבול, לקחו חלק פעילי איסלאם רדיקלי. בין המשתתפים ניתן למנות את מחמד צואלחה וזאהר אלביראוי, שניהם פעילי חמאס בכירים הפועלים כיום בבריטניה, וחמאם סעיד, מנהיג האחים המוסלמים בירדן .

מסתבר שגם מארגני המשט עצמם מחזיקים בתפיסות רדיקליות שזוכות לבמה מרכזית באיסטנבול. "ישראל נוהגת כמו שהיטלר נהג ביהודים. היטלר בנה מחנות ריכוז בגרמניה, והיום הציונות בונה מחנות ריכוז בפלסטין", אמר בטקס חניכת הספינה יו"ר ארגון ה-IHH, הארגון הפרו-פלסטיני שפועל בתורכיה וממלא מקום מרכזי בארגון המשט. יו"ר הארגון, בולנט ילדרים, הנחשב לרוח החיה מאחורי המשט, נשא באיסטנבול נאום מתלהם, לקול תרועותיהם של פוליטיקאים תורכים בכירים ופעילי איסלאם רדיקלי.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}