כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

"אמרתי לביבי: התחלת, תגמור!" • ראיון

ד"ר חגי בן ארצי, גיסו של ראש הממשלה, פרסם היום מכתב ששיגר לבנימין נתניהו, הקורא לו לפעול בביקורו בארה"ב למען שחרור יונתן פולארד • בראיון מיוחד הוא מספר למה הוא עושה זאת

חגי בן ארצי. לא חושף מה שאנחנו מדברים אישית
חגי בן ארצי. לא חושף מה שאנחנו מדברים אישית



יוזמה מעניינת מגיעה מכיוונו של גיסו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. ערב יציאתו לוושינגטון כותב ד"ר חגי בן ארצי במכתב שכותרתו 'ביבי אל תשכח את פולארד': "אתה זכית שבתקופת פעולתך הראשונה כראש ממשלה הוכר יונתן פולארד באופן רשמי על ידי ממשלת ישראל כסוכן ישראל שתרם רבות לביטחון המדינה בעקבות ההחלטה פעלת בצורה נמרצת למען שחרורו של פולארד ואכן במסגרת הסכמי Y, התחייב הנשיא ביל קלינטון לשחרר את פולארד, אבל ברגע האחרון קלינטון חזר בו ואתה חזרת הביתה בידיים ריקות. זו הזדמנות להזכיר לנשיא האמריקני שאם הוא היה רוצה שניתן אמון בהבטחות האמריקניות הוא חייב לכבד הבטחה שניתנה לך באופן אישי'.

עוד כותב ד"ר חגי: 'יונתן פולארד העביר לישראל מידע חיוני לקיומה ובטחונה לאחר שנוכח שארצות הברית מפרה את התחייבותה כלפי ישראל, ומונעת ממנה מידע חשוב והכרחי. אפילו סוכנים שפעלו למען מדינות אויב לא ישבו בכלא האמריקאי תקופה כל כך ארוכה בתנאים כל כך קשים רוב הזמן בבידוד ובצינוק במצב בריאותי כל כך קשה יונתן פולארד נמצא בסכנת חיים ממש'.

בשיחה שקיימנו איתו בשעות הערב של יום א' שאלנו את ד"ר חגי בן ארצי מה הקשר הכמעט אובססיבי שלך ליונתן פולארד?

"תראה, זאת חובה מוסרית אצל כל אחד מאזרחי ישראל לפעול למען יהודי יקר שממש מסר את נפשו למען מדינת ישראל. הוא היה סוכן ישראלי והביא לישראל מידע חיוני ביותר. הוא כבר 25 שנה בכלא האמריקאי ואני חושב שזאת חובה של כל אחד מאיתנו חובה מוסרית כלפיו לעשות את כל מה שאנחנו יכולים כדי לשחרר אותו ולקיים בו את מצוות פדיון שבויים. אין אדם שראוי שנקיים בו מצוות פדיון שבויים יותר מאשר יונתן פולארד שפעל כסוכן ישראלי".

• מנגד אל תשכח גם שלישראל יש את האינטרסים שלה. רק בפעם שעברה שארצות הברית הבטיחה שתשחרר את פולארד יו"ר הסוכנות החשאית איים בהתפטרות.

"עד כמה שאני זוכר זה היה הנשיא קלינטון. צדקת שבמסגרת הסכמי Y הנשיא קלינטון הבטיח לביבי אישית שהוא ישחרר את פולארד בסוף הוא באמת חזר בו. כנראה בלחץ הארגונים האמריקאיים אבל מצד שני ביבי אחרי שהוא נכשל, הוא הודה שהוא נכשל. הוא התחייב שבקדנציה השנייה שלו הוא יעשה את הכל, את המקסימום כדי לשחרר את פולארד כי חיילים לא משאירים בשדה הקרב והנה הקדוש ברוך הוא נתן לו את ההזדמנות השנייה הוא נהיה שוב ראש ממשלה וזה בהחלט הזמן להזכיר לו את ההתחייבות שלו ולעשות את המקסי, פירושו קודם כל להגיש בקשה רשמית לממשלת ארצות הברית לשחרר את פולארד. הגיע זמן אחרי 25 שנה זה נחשב כבר מאסר עולם בכל מקום בעולם אין תקדים לזה בשום מקום בעולם שאיזה שהוא סוכן של מדינה שנחשבת ידידותית ישב יותר מ-25 שנה אין דבר כזה".

• אצל האמריקאים נחשב פולארד משום מה כסדין אדום?

"יש שינוי גם בעניין הזה. גם אנשים כמו ראשי ה cia שבעבר התנגדו לשחרורו של פולארד אומרים היום ומפרסמים את זה שאין להם שום התנגדות שפולארד ישתחרר אחרי 25 שנה. גם על רקע של בטחון ארצות הברית. הידע שהוא מסר, שהוא מחזיק כבר לא רלוונטי לשום עניין כי הוא התיישן עברו 25 שנה וגם מסיבות אנושיות והומנטריות. פולארד חולה במצב קשה מאוד. הוא עבר עינויים רבים בכלא האמריקאי, אנחנו יכולים לדרוש מהאמריקאים שאם ישראל אכן ידידה ובעלת ברית הם צריכים להוכיח את זה במעשים ולהראות שהם מתנהגים כלפי פולארד כפי שמתנהגים כלפי סוכן של מדינה ידידותית ובעלת ברית".

• בימים לחוצים שהמו"מ הפלשתיני על הפרק, האיום האיראני ועוד, אתה חושב שזה מה שיעמוד בראש מעיניו של ראש הממשלה?

"תראה, אין שום ספק שהבעיות הגדולות האסטרטגיות הם הדבר העיקרי ללא שום ספק. האיום האיראני ועוד הם בהחלט הנושאים הגדולים העומדים על הפרק. אבל אין שום סיבה שמדינת ישראל לא תפרע גם את החוב המוסרי שיש לה כלפי סוכן שלה שיושב כל כך הרבה שנים בכלא האמריקאי. צריך לזכור ואנחנו כאנשים שגם בדברים הלאומיים הגדולים יש סיעתא דשמייא לעם שמקיים את התורה ואחת המצוות הגדולות בתורה היא מצוות פדיון שבויים".

• יצא לך לדבר עם ראש הממשלה באופן אישי על הנושא?

"אני כמובן לא חושף מה שאנחנו מדברים בשיחות אישיות. יצא לנו לדבר הוא יודע את עמדתי בנושא הזה זו גם עמדתו הוא גם ביטא אותה באופן פומבי לא רק בשיחות איתי. באופן פומבי הוא היה הראשון שהכיר בכך שפולארד הוא סוכן ישראלי והכריז על זה ונתן לו אזרחות ישראלית ועשה את המקסימום בקדנציה הקודמת כדי לשחרר אותו. זה לא רק עמדתי זה גם עמדתו. מה שאני אומר לו ביבי חז"ל אומרים: "המתחיל במצווה אומרים לו גמור" יש לך עכשיו הזדמנות יוצאת מן הכלל על רקע הרצון של אובמה קצת לפייס אותנו לסיים את המצווה הגדולה שהתחלת בה בקדנציה הראשונה שלך כראש ממשלה".


להאזנה לראיון המלא חייגו: 052-999-66-00. "הכל בקול" – קו המידע הפופולארי

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}