כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

הגר"ע: "רב ספרדי בבית יעקב? יגרשו אותו"

התייחסות ראשונה ונדירה נשמעה בשיעורו של הגר"ע יוסף ל'פרשת בעמנואל': בשיעור שעסק בהלכות שבת, התבטא הגר"ע: "הבנות הספרדיות טועות. הן שומעות רק את האשכנזים" • התמליל המלא

הגר"ע: "רב ספרדי בבית יעקב? יגרשו אותו"
יעקב כהן

שנתיים נמשכת פרשיית עמנואל. שנתיים בהם נאמר כל מה שלא היה צריך להיאמר, ואלי לא נאמר בקול צלול מספיק מה שכן היה צריך להיאמר. הציבור האשכנזי התגייס כולו לטובת המגמה החסידית. לשיאו הגיע המאבק ב'קול קורא' שהוציאו גדולי ישראל לטובת המגמה החסידית בעיר.

אלא שקול אחד דמם לחלוטין. כאילו נעלמו מהמפה הציבורית. חברי הכנסת של תנועת ש"ס, גזרו על עצמם שתיקה, ולא תשמעו מהם ולו בדל אחד של אמירה בנושא. בעבר דווקא כינס ח"כ הרב חיים אמסלם את ועדת הפנים, לאחר שערוץ 2 הציג כיצד הוקמה גדר הפרדה בין שני המגמות, אך מאז – יוק.

במקרה דנן, השתיקה היא תמיכה בצד האשכנזי. אם עמותת נוער כהלכה, בראשה עומד יואב ללום, הייתה זוכה לגיבוי פוליטי והלכתי מצד מנהיגי תנועת ש"ס, הרי שכל המשחק היה נראה אחרת לחלוטין. אף אחד מגדולי ישראל לא היה יוצא בחרב ובחנית נגד הגר"ע יוסף. השתיקה כמוה – כתמיכה בצד האשכנזי.

אלא שאמש (מוצ"ש), הופרה השתיקה. השיעור הפופלארי של הגר"ע יוסף בבית כנסת 'יזדים' עסק בהלכות שבת. הרב תמה על הנשים שקודם מדליקות את הנרות ורק אז מברכות את הברכה. "זה טעות", אמר הרב, "יש הרבה מסכנות למדו בבית יעקב, למדו צניעות, למדו מוסר הכל טוב, אבל הלכה? הלכה לא ככה. ולא מרשים שם שיבוא רב ספרדי שיראה שם מנהגים. אם יבוא שם רב ספרדי יגרשו אותו. זה טעות זה לא נכון".

ההתיחסות של הרב אמנם היא לא במישרין, אך די ברוח הדברים בכדי להבין לאן הרוח נושבת. הגר"ע, שראה את המבטים המופתעים של הקהל, מיהר להבהיר: "זה חינוך הכי טוב, אבל מצד ההלכה? הלכה לחוד, וזה לחוד".

מבולבלים? גם אנחנו.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 65 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}