כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

אבל כבד: הראשון לציון הגר"מ אליהו זצ"ל

ניצחו אראלים את המצוקים: הגאון רבי מרדכי אליהו זצ"ל, 82, השיב בשעות אחר הצהריים את נשמתו ליוצרה • הלוויתו תצא מבית מדרשו, בקרית משה בשעה 22:00 • 'בחדרי חרדים' יעביר שידור חי

אבל כבד: הראשון לציון הגר"מ אליהו זצ"ל
יצחק לב ארי מהיר חימה



היהדות התורנית מתעטפת אבל: הראשון לציון הגאון רבי מרדכי אליהו זצ"ל, השיב היום (ב) אחר הצהריים את נשמתו לבוראה.

עוד בנושא:
דברי מרדכי • הראיון האחרון של הראשל"צ
'שעון הגאולה' שהופקד אצל הגר"מ אליהו


פטירתו אירעה שעות ספורות לאחר שנרשמה הידרדרות חמורה מאוד במצבו הרפואי.

בשנתיים האחרונות היה מצבו של הגר"מ אליהו קשה, וידע עליות ומורדות. מאז לקה באירוע לבבי בחול המועד פסח לפני שנתיים - הוא הבריא, חזר לביתו, ושוב הידרדר מצבו - ממנו לא התאושש עד כה.

בשעה האחרונה הלך מצבו הבריאותי והחריף, עד שבני המשפחה נקראו לעמוד ליד מיטת חוליו, כדי להיות נוכחים בשעת יציאת הנשמה.

הלוויתו תצא בשעה 22:00 מבית מדרשו בשכונת קרית משה בירושלים.

תמונתו האחרונה לפני מספר שבועות. צילום ארכיון: בחדרי חרדיםצילום: תמונתו האחרונה לפני מספר שבועות. צילום ארכיון: בחדרי חרדים
תמונתו האחרונה לפני מספר שבועות. צילום ארכיון: בחדרי חרדים


תחנות בחייו: הרבצת תורה

הגר"מ אליהו נולד בעיר העתיקה בירושלים לרב סלמאן אליהו ורעייתו מזל. אביו עלה מבגדאד, לפי צוואת רבו ה'בן איש חי' זצ"ל, והיה רב ומקובל. הגר"מ אליהו התייתם מאביו בגיל 11. אמו מזל הייתה אחותו של הגאון רבי יהודה צדקה, ונכדת אחותו של ה'בן איש חי'. את הכשרתו הרוחנית קיבל במספר ישיבות, בהן בישיבת פורת יוסף אצל הגאון רבי עזרא עטייה.

במלחמת השחרור השתתף יחד עם קבוצת צעירים בסיוע לכוחות המגן של הרובע היהודי בהקמת ביצורים.

באפריל 1950 נמנה עם הוגי ומקימי 'ברית הקנאים', מחתרת שמטרתה הייתה הקמת מדינת הלכה.

הרב אליהו, שבראשית דרכו ובדומה לאחיו, בחר בשם מרדכי בן אליהו, שימש את גדולי ישראל בהם ה'חזון איש' והרב יצחק ניסים. הוא היה מקורב מאוד לזקן המקובלים הרב מרדכי שרעבי ולרבי ישראל אבוחצירא (הבבא סאלי). הרב אליהו נסע כמה פעמים לחו"ל להיפגש עם האדמו"ר מליובאוויטש זצוק"ל, עמו היה בקשר הדוק.

הרב יצחק נסים הורה לרב אליהו לטפל בעניין העלאת עצמותיו של החיד"א ארצה, מהעיר ליוורנו שבאיטליה. ואכן בכ' באייר ה'תש"ך 17 במאי 1960 הועלו עצמותיו של החיד"א להר המנוחות בירושלים.

בראשית שנת ה'תש"ך קיבל כושר דיינות ממועצת הרבנות הראשית ולאחר מכן התמנה לדיין בבית הדין הרבני בבאר שבע, והיה לדיין הצעיר ביותר בישראל. אחרי כארבע שנים עבר לבית הדין בירושלים ואחרי שלוש שנים נוספות (בשנת תשכ"ז) התמנה לדיין בבית הדין הרבני הגדול.

לאחר פרישתו מהרבנות הראשית, נודע הרב אליהו כמנהיג הרוחני של הציבור הדתי-לאומי יחד עם הגר"א שפירא. הרב אליהו ידוע כמקובל.

בניו הם הרב שמואל אליהו, רבה של צפת, והרב יוסף אליהו, ראש כולל "דרכי הוראה לרבנים" בירושלים.

השפעתו הרבה של הרב אליהו התגברה בתחילת המאה ה-21 בזכות הקמתם של עשרות רבות של גרעינים תורניים בכל רחבי ישראל, מערי פיתוח ועד לערי המרכז. הרב עמד בראש "קרן מורשת", רשת הגרעינים התורניים הגדולה ביותר בזמנה, אך נסגרה ב-2005. ב"גרעינים" של קרן מורשת הוקמו בתי מדרש ("כוללים" או ישיבות גבוהות וישיבות הסדר), ועסקו גם בפעילות ציבורית. הקמתם של הגרעינים התורניים תחת הסיסמה "להתנחל בתוך הלבבות" הפכה לתנועה בעלת השפעה רבה בציונות הדתית. הרב מפרסם מדי שבוע מאמר קצר בעלון פרשת השבוע של "תנועת מעייני הישועה", שפועלת להחזרה בתשובה.

הרב אליהו עומד בראש כולל "דרכי הוראה לרבנים" בירושלים. כולל זה מכשיר אברכים לרבנות ודיינות ולהנהגת קהילות בארץ ובעולם. ברחבי העולם ישנם למעלה מ-60 שליחים של הרב במדינות שונות ועוד שליחים נוספים בארץ.

הרב אליהו היה רבו של המרגל הישראלי יונתן פולארד ומשתתף במאבק לשחרורו, ואף ביקר אותו בכלאו שבארצות הברית מספר פעמים.

ב-25 באפריל 2008, בשביעי של פסח, לקה הרב אליהו בלבו ואושפז במרכז רפואי שערי צדק בירושלים, בעקבות התקף הלב עבר ניתוח מעקפים. לאחר מספר ימים עבר גם אירוע מוחי. ב-27 באוקטובר 2008, בעקבות הליך צנתור שנכשל, עבר הרב ניתוח לב פתוח במהלכו הוגדר מצבו קריטי. לקראת סוף שנת 2008 שוחרר לביתו וחזר בהדרגה לאורך חיים איטי משהורגל אליו, עד שארושפז שוב בחודש אלול האחרון.

מתוך אתר ויקפידיה

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 34 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}