כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

עדות: "הקהילה סגורה. פרצו לחנויות"

פעיל יהודי מאיסטנבול, המסוגר בביתו מאז פרצו המהומות ל'בחדרי חרדים': "אני לא יוצא מהבית, זו סכנת נפשות" • "אתמול פרץ המון זועם לחנות יהודית" • עדות בלעדית מהמדינה הבוערת

כעשרת אלפים איש הפגינו בכיכר. ממראות ההפגנות באיסטנבול
כעשרת אלפים איש הפגינו בכיכר. ממראות ההפגנות באיסטנבול

איסטנבול סוערת ובוערת. משט הטרור האנטי ישראלי שהסתיים במותם של תשעה מנוסעיו, חלקם הגדול טרוריסטים מטורקיה - עורר גל של שנאת ישראל בעולם כולו, אך בעיקר בטורקיה, שכיכרותיה נגדשו בעשרות אלפי מפגינים הקוראים קריאות בגנות ישראל.

מי שראה את המראות ושמע את הקולות הזורמים מטורקיה, הבין שהמפגין הטורקי הממוצע, אחד מאותם אלפים הגודשים בימים שלאחר התקרית את רחובות איסטנבול, מחפש יהודים בכדי לכלות בהם את זעמם. אוי לו לבעל חזות יהודית שייקלע בימים אלה לרפובליקה הזועמת, שפעם, כמה מוזר לחשוב על כך, עוד נחשבה לידידת ישראל.

רבה של טורקיה בראיון מבחיל: "ישראל אשמה"

בראיון לרדיו 'קול ברמה', אמר אמש רבה הראשי של טורקיה, יצחק חליבה, כי לא מסוכן להיות בטורקיה, וכי אין שם שנאה ליהודים. לצד זאת, הוא מתח ביקורת על פעולת שייטת 13, וגינה את ישראל, אותה האשים בהסלמה האחרונה.

לא ברור מה מניעיו של הרב הטורקי. ייתכן שאמר את מה שאמר מתוך אימת המלכות שהוא מכהן בה כרב, ומתוך דאגה לשלומם של אזרחי טורקיה היהודית. ייתכן גם, כי נאמנותו לטורקיה אינה מאפשרת לו לראות את הדברים בפרספקטיבה הראויה ליהודי הדואג לשלום העם היושב בציון. לא ניתן לשופטו בשעה קשה זו.

מה שכן ניתן וצריך לעשות בשעה זו, הוא להעמיד דברים על דיוקם. לבדוק את לשונות האש העולות מטורקיה. מתברר כי האש המתלקחת הזו, אינה עומדת לדעוך בימים הקרובים.

"קשה להאמין כמה שנאה רוחשים לישראל במדינה שהייתה פעם ידידה קרובה", כתב שליח 'מעריב' לאיסטנבול, אחיקם משה דוד, בעיתונו. "איסטנבול בוערת. בוערת משנאה לישראלים, בוערת מכאב על ההרוגים בספינה ורותחת מעצבים על 'הציונים הפושעים', כפי שהם מכונים כאן על ידי חבורת המזוקנים שעומדת על אוטובוס סמוך לקונסוליה הישראלית ומשלהבת את הקהל הלהוט גם כך".

מאות מפגינים טורקים ניסו ביום התקרית לפרוץ לקונוסוליה ויידו לעברה אבנים. דגלי פלסטין, צעיפים של חמאס ותמונות של איסמאעיל הניה בצבע ירוק ואדום הם הלהיט בטורקיה. דגלי ישראל נשרפים, והתחושה היא כי אם בעל חזות יהודית ייקלע למקום, הוא עלול להפוך לקורבן השנאה.

ל'בחדרי חרדים' נודע, כי ועד הכשרות של העדה החרדית החליט, לאחר התייעצות עם גורמי ביטחון, להחזיר את כל משגיחי הכשרות השוהים בטורקיה, לצורך פיקוח על מפעלים לייצור מזון. יו"ר ועד הכשרות של העדה החרדית, הרב גבריאל פפנהיים, אישר את העובדה כי כל המשגיחים חזרו בטיסת חירום לארץ, בה יישארו עד יעבור זעם - אם בכלל יעבור.

בעקבות דבריו של הרב יצחק חליבה, הרב הטורקי, יצר כתב 'בחדרי חרדים' קשר עם פעיל יהודי בטורקיה, בכדי לשמוע ממנו על המצב. מתברר, כי המצב איום ונורא.

האיש עימו שוחח כתב 'בחדרי חרדים', נשמע סהרורי ומפוחד. קולו רועד כעלה נידף, והוא חש מאוים ומסויט. "אני לא נפגש עם אף אחד ולא יוצא מהבית", הוא אמר ל'בחדרי חרדים'. "אני שומר על דממת אלחוט ולא דיברתי עם שום עיתונאי. זה מסוכן".

איש שיחנו חרד מאוד. הוא מדבר בטון שקט, וקולו רועד. הוא פוחד מפני הבאות, ומשוחח איתנו כאשר הוא מסוגר בביתו. תריסי החלונות בביתו מוגפים. שאלנו אותו על תפקוד הקהילה היהודית מאז פרצו המהומות, והלה השיב: "ההקהילה סגורה, בתי הכנסת סגורים. יש כל העת הפגנות על יד הקונסוליה הישראלית".

לישראלי מסוכן לשהות באיסטנבול? שאלנו את איש שיחנו.

"מאוד מאוד", הוא ענה בחרדה. "יש כאן אספסוף של מופרעים שגם יכולים להסתובב ולהחטיף לך מכות רצח אם ייראו שאתה ישראלי או יהודי".

איך אתה רואה את ההמשך? העניינים יירגעו להערכתך?, הוספנו לשאול.

"רק שלא יהיה יותר גרוע", הוא משיב. "אתמול שברו חלונות בחנויות של יהודים ונתנו מכות ליהודי, שנזקק בעקבות כך לתפרים".

הוא ממהר לסיים את השיחה. "אני מקווה שלא יהיה יותר גרוע", הוא חוזר ואומר. "אני פוחד, פוחד מאוד".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}