כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

'תראו שהללום הזה עוד יסגור ישיבות' • דעה

"מגלגלין חובה על ידי איש תככים ומדון, רע מעללים, אשר אין יראת ד' נוגעת ללבבו" • "יהודי המציג עצמו כשומר תורה, מחבל בתוככי עם ד'? אויה!" • איגרתו הכאובה של הרב דוד גוטליב על פרשת עמנואל

יואב ללום בדיון שיזם נגד החסידים בית המשפט העליון. צילום: מנחם הלוי
יואב ללום בדיון שיזם נגד החסידים בית המשפט העליון. צילום: מנחם הלוי

לכבוד אהובי יקירי דיתיב בתבנא דלבאי הרב ... נ"י הי"ו

בדבר שאלתך מהי צורת ההשקפה וההסתכלות הראויה לבן תורה ותופס ישיבה החי עמנו כאן בסערות התקופה, עת עיקבתא דמשיחא, הן במצגי השקר והערפל, והן בפרשיית החינוך העצמאי בעמנואל.

אכן, זוהי נקודה כואבת הנוגעת בציפור נפשנו, מעשה תקדימי המהווה לגיטימציה נרחבת לכל שונאי היהדות הצרופה, ומהווה חילול ד' שאין כמותו.

אך ישנם מספר נקודות שיש ליתן עליהם את הדעת.

כמדומני, שבמצב השקר והבילבול השורר - מחובתי להקדים כי אין לי שום שייכות עם בית סלונים ורבם שליט"א. אינני מכיר אף אחד מהצדדים הנוגעים כאן. שום משפחה אשר בתם לומדת שם בביה"ס, ואף לא קרובי משפחה.

את שורות אלו הנני כותב בדמע, מתוך הלם ותיסכול על צורת התנהגות של כביכול 'בן תורה' -
אך יש כאן הרבה מעבר לזה.

הנה איתא, "מהרסייך ומחרבייך ממך יצאו"... ורבו הביאורים לעונש זה. אך ודאי העונש המרכזי בזה (כפי המתבאר בראשונים) הוא עצם הבגידה של אחד 'משלנו'. הסטירה מצלצלת הרבה יותר כשהיא מגיעה מבפנים.

אם מעשה זה היה קורה על ידי יהודי אך חופשי ופורק עול, הזעזוע היה עמוק. אבל יש איזושהי תפיסה והבנה, רח"ל, אך במצב הקיים, יהודי המציג עצמו כשומר תורה ומצוות, וכביכול בשם ד' הורס מחריב ומחבל בתוככי עם ד'. אויה!

הסבר נוסף נמצא ב'ראשונים' למהרסייך ומחרבייך ממך יצאו. דהנה, ישראל שהם יורדים - הם יורדים עד לתהום. והסיבה לכך, כי כוחו של יהודי, בן של מלך, אינו ניתן לתיאור ותפיסה בהאי עלמא דשיקרא. בכוחו להחריב עולמות ולבנותם בהבל פיו כמתבאר בספרים הקדושים (עיין ב'נפש החיים'). ומשום כן, כשהוא יורד - זה עד לתהום, כי כגובה הנפילה כך נזקה.

ולכך, גדולי המהרסים והמחרבים אינם כי אם מזרע ישראל.

כמדומה שאין מן הראוי להגיב כלל לגופו של עניין, הדברים ברורים. הנה, כל כוח בני עדות המזרח בארה"ק הוא על ידי מסירותם ועבודתם של מרנן אבירי האומה יוצאי ליטא זללה"ה. די אם נקדים בכך כי מרן הרב זללה"ה מפוניבז' עז חפצו היה להקים ישיבה מיוחדת לבני עדות המזרח, ואף חנך מבנה בקרית הישיבה בבני ברק "נווה שלום" לבני תורה ספרדים בדייקא.

לשם כך אף שלח רבנו את רעו, המשגיח ה'מכתב מאליהו', להיפגש עם הגאון רבי עובדיה יוסף שליט"א שרצה למנותו לראש ישיבת פוניבז' הספרדית. (וכאן ישאל השואל: למה בנה להם ישיבה בנפרד ולא ישיבה אחת לכולם? והתשובה פשוטה!! ואין כאן המקום).

וכידוע כאבו של מרן החזון איש על כך שיוצאי עדות המזרח לא מצאו במה מכובדת כראוי וכיאה למעמדם, והדברים ידועים ומודפסים בהרחבה בספר פאר הדור.

וכן תנועת ש"ס הוקמה בשעתו לבני תורה ספרדים על ידי רבינו הגדול רבן של ישראל זללה"ה מתוך דאגה וכאב למצבם. את ש"ס הקים על מנת להחזיר עטרה ליושנה, להרים את קרן יהדות ספרד המפוארה. מרן זללה"ה ליווה את התנועה מהיווסדה בדאגה עמוקה ובמערבות אישית בכל צעד ושעל, עד למקרה הידוע ואין כאן מקומו.

אכן, נקודה זו שיש לשים עליה ליבנו, כי מנטליות שונה לגמרי היא של יוצאי ליטא ופולין לבין יוצאי עדות המזרח, והיא נקודה שלא שייך להתווכח עליה כלל. ואשר נמצא אם כן, כי ודאי צורת החינוך הראויה לאלו שונה מהראויה לאלו, וחנוך לנער על פי דרכו.

וממילא, ודאי מה נואלו אלו השולחים ילדיהם ללמוד במקום בו צורת החינוך שונה מהחינוך הראוי להם.

נכנסו אלי השבוע ב' אברכים מאחד הכוללים היותר חשובים בארה"ק, והציגו בפני את התוצאות ההרות אסון ממעללי יואב ללום בעמנואל. בתוך הדברים אמרתי להם כי ברור הוא שאם לא יעצרו אותו עכשיו - בכוחו ינסה לסגור ישיבות!

ומגלגלין זכות ע"י זכאי, וחובה על ידי... ללום, איש תככים ומדון, רע מעללים, אשר אין יראת ד' נוגעת ללבבו בכי הוא זה, יפתח ויביע דעה בעניינים השייכים למרנן גדולי ישראל שליט"א, (וטענות שונות ומשונות כי קיבל 'היתר' ו'שליחות' וכו').

צודקים אלו שלא קיבלו את בניו ובנותיו של זה וחבריו, כשהציגו בפני מסמכים ברורים על היותו חבר רשום ופעיל באתר פייסבוק, חבר בקבוצות שונות ומשונות מלבד אשר מעביר זמנו בהבל וריק, וזה הדוגמא שמראה ליוצאי חלציו, הלזה טמא טמא יקרא!

צא ממחננו, בן בליעל! וכי גם לזה תאמר כי הגר"ע יוסף לא אסר את האינטרנט ופייסבוק? - או שמא יש לך היתר ושליחות מבנו?, או שלזה כבר יש לך רבן חדש?.

האיך בושה לא תכסה את פניך ביודעך כי מקומך רחוק מהמחנה פנימה, ומלבד ממלבושיך אין לך שום שייכות עמנו?! איך לא יכלמו כל חבריך החרדיים ביודעם מי שליחם?!

הלא ברור הוא כי האיש מוביל במישרין את בני התורה האשכנזיים למצב של גזענות. הוא, אותו יואב ללום, שבמעשיו מביא שנאה אמתית ופעמים אף צודקת כלפי כל מי שבקלפי הניח פתק מסוים, במעשיו מביא למלחמת אחים, ושנאת חינם נוראה, שמתחילה כאן ומי יודע לאן תוביל.

זהו מצב שנכדי שיחי' בן ה-8 אומר לי כי אינו מסוגל ללמוד בכיתה עם ה'פרנקים', בגלל הנחיתות הנוראה שהמיטו על עצמם בתקופה האחרונה.

ודאי הוא שהכעס הגדול צריך להגיע, ואכן מגיע דווקא מכיוונם של אנשי התנועה ש"ס, תלמידי מנהיגם הגר"ע יוסף שליט"א, ואף אם הרב אריה דרעי אכן לחץ את ידו של ללום בחתונת בתו החודש - המסר היה חד וברור, יותר הזקת מאשר הועלת!

העץ גבוה, אבל כרגע הוא 3 קומות. עדיף לקפוץ עכשיו ואולי להיפצע, מאשר לקפוץ ממאה קומות - שהוא התאבדות של ממש.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 128 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}