כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

ב"ש מתכננת מצעד; הגר"י דרעי: ניאבק

בעוד בירושלים וביפו נאבקים על כבוד המת, באר שבע סוערת בשל החלטה לקיים מצעד תועבה • בפעילותו שקטה הצליח רב העיר להסיר פרסומי שחץ • בראיון בלעדי מספר הרב כיצד ילחם במצעד

הגר"י דרעי
הגר"י דרעי

ליד מיטת אביו שבבית החולים, רגע לפני חופתה של אחייניתו, דסי דרעי הזכורה מדמעות התפוח בדבש בסרט 'אני מאשים' של אביה – מדבר רבה של באר שבע, הגאון רבי יהודה דרעי, עם כתב 'בחדרי חרדים', על רוחות הסערה הנושבות בימים אלה בעוצמה רבה בעיר בה הוא מכהן כרב.

הכל החל כאשר ראש עיריית באר-שבע, רוביק דנילוביץ', החליט לאשר שלטי חוצות פרוצים, שכל נפש יפה סולדת מהן. רַבָּהּ של העיר, הגר"י דרעי, פנה לראש העיר, וביקש ממנו כי יסיר את שלטי החוצות. ראש העיר נענה לפנייתו והורה להסיר את השלט.

אבל אם מישהו התפלא כיצד נכנע ראש העיר בקלות – אולי התשובה טמונה בסערה הגדולה והאמיתית הפוקדת את בירת הנגב, הסוערת בעקבות החלטת העירייה על קיומו של מצעד תועבה מטונף ופרובוקטיבי שיתקיים בעיר בחודש הבא. חברי מועצה דתיים יחד עם רב העיר, מנסים להביא לביטול האירוע בכל דרך אפשרית.

עיריית באר שבע נתנה את חסותה לאירוע התועבה שיתקיים לראשונה בעיר באר שבע. "עיר האבות היא לא תל אביב, היא לא עיר מתירנית", הזדעק הגר"י דרעי. "לא אתן לפרוץ את הסטטוס קוו. אצלנו הנושא הזה הוא קו אדום שאין עליו שום פשרות".

"זאת החלטת העירייה ודבריהם של חברי המועצה אינם ראויים להתייחסות", אמר רוביק דנילוביץ, ראש העירייה, בתגובה לגל המחאות בעירייה.

בעקבות כך, פנה כתב 'בחדרי חרדים' אל הגר"י דרעי, בכדי לשמוע ממנו על מה שמסעיר את עירו. התברר כי הוא שוהה ליד מיטת אביו, דקות לפני שאחיו, יו"ר ש"ס לשעבר, מכניס את בתו לחופה.

• מה המצב של אבא?

"מצבו לא טוב. הוא מאושפז בבית החולים בטיפול נמרץ. הוא זקוק להרבה רחמי שמים".

• בימים של הפגנות, מחאות ושריפת פחים, איך הצלחת לשכנע את ראש העיר לוותר על הפרסומות הפרובוקטיביות מבלי שאבן אחת תורם?

"המיוחד בעיר שלנו הוא, שהעיר כולה מגובשת. היא לא חלוקה לפלגים. כולם מאוחדים מסביב לרבנים. כשאני פונה לראש העיר בבקשות שונות, הוא מייחס לכך את המשקל הראוי. כשכתב מקול ישראל פנה אליי שהציגו איזו פלזמה, מיד כששמעתי את התועבה ברחובה של עיר, הוריתי להסירה לאלתר. וכך עשה ראש העיר.

"אני וראש העיר עושים הכל בכדי לשמור על המרקם העדין שיש בעיר. בשומרי מסורת דתיים, דבר כזה פוגע מאד מאד. מה גם שהרבה עניינים אנחנו פותרים בצורה מכובדת.

"קיימים דברים שמבחינתנו הם קו אדום, ואז אנחנו נכנסים לפעולה. מניעת תחבורה ציבורית, מיסיון ועוד. אצלנו האוטובוס הראשון במוצאי שבת יוצא לאחר זמן רבנו-תם. זו העיר היחידה. וזה מתוך הבנה שחצי עיר מלוכדת ומאוחדת בעניין הזה. אם היה איחוד בכל הארץ, הינו פותרים את הבעיות".

• מה לגבי המצעד הנתעב המתוכנן בעיר בחודש הבא?

"אני לא שולל את זה שאם יהיה מצעד נעשה מחאות, אבל העיקר זה באיחוד. אני נדהם לשמוע שחושבים לעשות כזה דבר בעיר האבות. לא היה כזה דבר בעיר מאז שאני שם. שמעתי שיש כוונה כזאת, ופניתי לראש העיר ולכל הגורמים. יש תרעומת קשה מאד, התעוררות, נכונות ללכת למחאה רבתי. פניתי לראש העיר בכדי שהשטח לא יובער. אני רוצה להאמין שנפתור את זה בדרכי נועם.

"כבר קיבלתי הצעות שזה יהיה באולם נפרד, בלי חסות העירייה, ובלי מצעד. אבל אמרתי ברורות: לא משנה אם זה יהיה בהליכון, או בקביים. בעיר שלנו לא יהיה מצעד".

• כבוד הרב, בהצלחה לך, רפואה שלמה לאביך ומזל טוב לאחיך.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}