כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

אטיאס נרדם? מחירי הדירות יעלו דרסטית!

נתונים מביכים נחשפו במסיבת עיתונאים שכינסה התאחדות הקבלנים • הבשורה המרה: "הגירוש הצפוי של העובדים הזרים בענף הבנייה ייקר מידית את מחירי הדירות הפרויקטים ב-60 אלף שקלים"

אטיאס נרדם? מחירי הדירות יעלו דרסטית!

"הגירוש הצפוי של מאות עובדים זרים מענף הבנייה, ייקר את העלויות עוד יותר ותשמוט את האופציה האחרונה לקורת גג ריאלית מאלפי זוגות צעירים בישראל, ובתוכם אלפי משפחות מהציבור החרדי", כך האשימה הבוקר התאחדות הקבלים את משרד השיכון, בכינוס מיוחד שנערך בבית ההתאחדות ת"א.

הכינוס, שנערך עקב החלטת הממשלה על מועד גירושם הצפוי של אלפי עובדים זרים מענף הבנייה, מהלך הצפוי לגרום להשלכות קשות על ענף הבנייה כולו, ובמיוחד על הסיכויים האחרונים לפתרונות ישימים למצוקת הדיור החרדית המחריפה.

מעט רקע על הפרשה: בישראל מועסקים כיום כ-92,500 עובדים זרים המועסקים ברישיון משרד התמ"ת, לפי הפילוח הבא: סיעוד – 60,000, חקלאות – 26,000, ואילו ענף הבנייה כולו מעסיק בפועל כ-6,500 עובדים בלבד בקבוצות עבודה של 5 שנים לכל היותר. (פחות מ-4% מעובדי ענף הבנייה כולו, לעומת ענפי החקלאות והסיעוד הנשענים באופן כמעט מוחלט על העובדים הזרים).

אך בעוד הממשלה מכריזה כל העת על הסיוע לזוגות צעירים במציאת קורת גג, ובמיוחד למצוקת הציבור החרדי, הרי שבפועל ביד השנייה היא עושה ממש את ההיפך. הגירוש הצפוי, יביא לייקור מיידי של כ- 60- 80 אלף שקלים בממוצע לדירה בפרויקטים המיועדים לציבור החרדי ומצויים בשלבי תכנון ופיתוח שונים.

לשם דןגמא, מחיר דירה ברמת בית שמש ג' צפוי לעמוד על 800,000 ₪ ליח"ד, אך עקב המחסור הצפוי בעובדים עקב גירוש העובדים הזרים יגרום לייקור מיידי שבין 50-80 אלף שקלים, מחיר דירה גבוה לכל הדעות.

על פי הנתונים החמורים אותם הציג מר ניסים בובליל נשיא ההתאחדות, הרי שבשנת 2009 וברבעון הראשון של השנה הנוכחית עלו מחירי הדירות בשיעור גבוה של 17% ויותר, כאשר במקביל גם משך זמן הבנייה הממוצע לדירה עולה בהתמדה. לשם דוגמא, אם בשנת 1996 משך זמן הבנייה הממוצע לדירה עמד על 20.2 חודשים לבניה פרטית ו20.9 לבנייה ציבורית, הרי שבשנת 2009 זמן הבנייה הממוצע עמד על 30.7 לבניה ציבורית ו- 25.5 לבנייה פרטית מה שמשפיע על רמת המחירים הגבוהה.

לדברי בובליל, המצב החמור בו נמצא ענף הבנייה בשנים האחרונות בשל מלאי הדירות הנמוך לבנייה ועליית מחירי הדיור כפי שמשתקף בבירור מהנתונים, לא מונעים מהממשלה הנוכחית להנחית עוד מכת מוות על הענף, ולהביא לייקור נוסף במחירי הדיור בשל מדד תשומות הבנייה המורכב משמעותית מסעיף העסקת העובדים בענף הבנייה ומחירי תקורת אתר שיעלו משמעותית, עקב משך בנייה שיואט משמעותית למרות שהקבלנים באופן אישי לא ייפגעו.

בהתאחדות הקבלנים לא מתכחשים לתופעת העובדים הזרים המתרחבת ונחשבת לפצצה חברתית מסוכנת, אך שואלים מדוע ענף הבנייה הוא הראשון והיחידי לשלם על כך למרות מצוקת הדיור המחריפה. לדברי בובליל, השקיעה ההתאחדות בסיוע משרד התמ"ת מיליוני שקלים בהכשרת עובדים ישראלים לתעשיית הבנייה הרטובה (קרי: יציקה, שלד, ברזל, טיח, ריצוף), אך התוצאה המאכזבת של פועלים בודדים בלבד, לא תוכל להשלים את המכסה גם בעוד עשרות שנים, כך שהקיצוץ אינו הגיוני בכל קנה מידה. "אם בראשית שנות ה2000 בתנופת הבנייה העסיק הענף 80,000 עובדים זרים, מספר שצומצם בחדות בלמעלה מתשעים אחוזים (!) למספר הנוכחי הנמוך של 6,500 עובדים מקצועיים, כך שכל פגיעה נוספת תהיה בלתי ישימה ותחסל את הסיכוי לפתרונות דיור ותפגע בענף כולו, עמדה הנתמכת גם על ידי ההסתדרות העובדים.

לדברי גורדון, בעוד שענפי הסיעוד והחקלאות מגובים בפעילות פרלמנטרית ענפה ובתמיכתם של גורמי הרווחה וקרנות הסיוע המאסיביות לחקלאות, הרי שהחרב מונפת כמו תמיד על המגזר הפרטי למוד הגזרות. "דווקא מחירי הדיור לזוגות צעירים יעלו ראשונה ודרמטית, עקב הגזרה הישירה על צמצום העובדים הזרים". בדברי הסיכום קראו נציגי ההתאחדות לנציגי הממשלה ולשר השיכון לערוך דיון מחודש בנושא, וליישם את מדיניות הממשלה להביא לפתרון מגורים ריאלי לאלפי זוגות צעירים, מבלי לפגוע בשכבות החלשות המשוועות לפתרון דיור בכלל, ובסיכוי לפתרונות ישימים לציבור החרדי בפרט.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}