כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

ה'נמר מנייר' מדבר: 'אנו חזקים מאי פעם'

לאחר הכישלון בברזילי, שגרם לעיתונות לכנותו 'נמר של נייר', התפנה הגר"ד שמידל להתראיין לעיתונות החרדית ולהשיב על הטענות • "דורפמן שיקר לי. אנחנו חזקים מתמיד. מבחינתי המאבק עוד לא תם"

חזקים מתמיד. הרב דוד שמידל
חזקים מתמיד. הרב דוד שמידל

"נמר של נייר", כינה העיתונאי הבכיר נחום ברנע את הרב דוד שמידל, בטורו הפופולארי שפורסם בסוף השבוע. "נמר של נייר", היא גם ההגדרה שעלתה לרבים אחרים בראש, כאשר העוצמה הנמוכה שאפיינה את פעולות המחאה כנגד הזזת הקברים, הפתיעה בחולשתה אפילו את המשטרה, שנערכה להתנגדות גדולה הרבה יותר.

נראה כי הפעם, במאבק על 'ברזילי' שנכשל, איבד הרב דוד שמידל, שתמיד נחשב לאחד מכאבי הראש הגדולים של ראשי המדינה ואנשי רשות העתיקות, את כושר ההרתעה שלו. ייקח לו זמן רב לשקם את יכולת ההרתעה, ולגרום לרשות העתיקות ולרשויות ממשלתיות אחרות, לחשוב פעמיים, כבעבר, לפני העלאת דחפורים לשטח הנחשד בהימצאות קברים מתחתיו.

נחום ברנע: הרב שמידל התגלה כנמר של נייר

ומה יש לו, לרב שמידל עצמו, לומר?

הוא נחשב קשה עד בלתי אפשרי לראיון. כל ניסיון לקיים עימו ראיון – נתקל בטריקת טלפון. וזה במידה ועיתונאי כלשהו הצליח ליצור קשר עם האיש, הנחשב לכמעט בלתי ניתן להשגה.

השבוע, במעין עת רצון מיוחדת שנוצרה, ככל הנראה בעקבות הכישלון בברזילי, התראיין הרב שמידל ל'משפחה' ול'בקהילה'.

הוא התמודד עם הטענה לפיה הקברים הם של עובדי אלילים ואף התייחס לאובדן כושר ההרתעה.

"לשבחם ייאמר, שהם רואים צורך להצטדק שאלו קברי גויים", אמר הרב שמידל בראיון מפורט שהעניק לאריה ארליך מ'משפחה'. "אבל הם הורסים במודע גם קברי יהודים. רק לפני חודש הרסה רשות העתיקות קברים בצפורי, וגם היא הודתה שמדובר בקברי יהודים קדמונים".

על החפירות ביפו אמר הרב שמידל: "אני לא מאמין שזה מקרה שהם הלכו גם לשם באותו היום. הם ודאי רוצים לבעוט בהרבה מקומות".

כאשר הוא נשאל האם עוברים עליו ימים קשים, הוא השיב: "לא ציפינו שזה יקרה בצורה כל כך שפלה. היו הבטחות שונות, היו תוכניות, וכולן הופרו. היו הרבה אלטרנטיבות, אבל הם בחרו לעשות מבצע בזק חמור ביותר.

"שוקה דופרמן הבטיח לי באופן אישי, שגם אם הקברים ייעקרו, הדברים ייעשו באמצעות חפירה ארכיאולוגית מסודרת. מה שנעשה כאן זה מחטף, עבודה לילית מהירה. לא היה להם אפילו זמן לבדוק מה הם מוציאים".

"אני מאוכזב מראש הממשלה בעצמו", השיב שמידל לשאלת העיתונאי. "הוא, העוזרים שלו, גבאי. הם רצו להראות שהם גיבורים. שיהיה ברור: זה לא פיקוח ולא נפש. הם ידעו שאפשר לבנות את חדר המיון בצורה אחרת. עיתונאים לחצו עליהם, התקשורת".

כאשר הוא נדרש לאובדן כושר ההרתעה, הוא אמר: "תמיד המאבקים מתחזקים תוך כדי מאבק. הציבור היום הרבה יותר חזק מאי פעם. לדעתי, זה יימשך הרבה יותר זמן. לא ניתן להם לגמור כל כך מהר".

הוא גילה כי "בחודשים האחרונים שוקה דורפמן, יו"ר רשות העתיקות, מתבייש, ומדבר איתנו על ידי שליחים. אין עם מי לדבר. כשלוחצים עליו או משלמים לממשלה, הם מאבדים את חוט השדרה".

ובאשר לטענת רשות העתיקות כי מדובר בקברים פגאניים, אמר יו"ר אתרא קדישא: "ודאי שהם אומרים שאלו קברי פגאנים. לא ציפיתי אחרת. במשך שלושים שנות מאבק, תמיד הם טענו את הטענה הקבועה הזו. בכל מקום הם אמרו שזה גויים. גם במאבק הראשון, בתשט"ז, על יד קבר הרמב"ם בטבריה, הם צעקו שזה קברים של גויים. עיתון 'מעריב' תקף אותם על זה. הם מסוגלים לשקר".

בראיון לעיתונאי שמעון יהודה מ'בקהילה', אמר הרב שמידל: "התקשורת מחפשת רק דם. שואלים אותי כל העת: מתי ההפגנה הבאה. לנו יש סדר יום משלנו. אנחנו לא הבדרנים של התקשורת".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}