כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

"מי שרוצה ללכת לצבא - שיילך. איננו רוצים משתמטים בקרבנו"

סבר פלוצר, הפרשן הכלכלי הבכיר של 'ידיעות אחרונות', נפגש עם ראש ישיבת פוניבז', הגר"ג אדלשטיין, ראש עיריית בני-ברק, ואישים נוספים • ציטוטים מרשמיו, המתפרסמים ב'ידיעות אחרונות'

מי שלומד - שומר. הגר"ג אדלשטיין
מי שלומד - שומר. הגר"ג אדלשטיין

סבר פלוצר, הפרשן הכלכלי הבכיר של עיתון 'ידיעות אחרונות', נפגש השבוע - כפי דווח לראשונה באתר 'בחדרי חרדים' - עם ראש ישיבת פוניבז', הגאון רבי גרשון אדלשטיין. פלוצקר נפגש גם עם ראש עיריית בני ברק, יעקב אשר, ואישים נוספים.

היום, ערב חג, מתפרסמת במוסף הכלכלי של העיתון כתבה אוהדת, המתפרסת על פני ארבעה עמודים, על הציבור החרדי ובמיוחד על העיר בני-ברק.

"שמו יעקב אשר, הוא רב חרדי עטור זקן, וזה כשנתיים הוא מכהן כראש עיריית בני ברק", מתאר פלוצקר את ראש העירייה."צעיר ונמרץ, פורש לפניי מפות. הנה, הוא אומר בהצביעו על משבצות ריקות על המפה, על השטח הבתולי הזה תקום קריית טכנולגיה, ועל השטח ההוא - הוא מזיז את האצבע - תקום קריית תעשייה ופנאי. ראש העיר מקירן להט: במגדלים החדשים שיצמחו כה קרוב למרכז העיר שלי, הוא אומר, ישכנו משרדים של רואי חשבון, עורכי דין, יועצים, מתכנתים, בנקאים, יזמי הייטק. התושבים והתושבות של עירי יוכלו למצוא תעסוקה מכניסה ומקדמת לא רחוק מבית מגוריהם".

יעקב אשר ממשיך בשיחתו עם פלוצקר ומסביר לו על תוכניות העירייה, אך לסיכום כותב הפרשן: "נשמע נאום רגיל אצל ראשי ערים בארץ; רבים רוצים להפוך את עיריהם למוקדי מחקר, פיתוח וייצור טכנולוגי ולשפר את איכות החיים. רק שראש העיר הזה מוסיף אחרי כל משפט שני 'בעזרת השם' או 'אם ירצה השם'".

על הפגישה עם הגר"ג אדלשטיין, ששמו המפורש לא מופיע בעיתון, כותב פלוצקר: "אישיות רבנית מובילה מהזרם הליטאי נפגשת עימי בשובה מתפילה אחת ולפני שיעור גמרא אחד. ערב מאוחר, דירה צנועה במרכז בני ברק, עמוסה ספרי קודש. אברכים מצטופפים סביב, שותים בצמא מפיה. יהודי זקן, צלול ובכל זאת עייף", מתאר פלוצקר את דמות של הרב אדלשטיין.

"מי שרוצה ללכת לצבא", פותחת האישיות הרבנית החרדית את תשובותיה למטר שאלותיי, "שיילך. מי שלא לומד תורה - שילך לשרת. אין לו זכות שלא להתגייס לצה"ל. איננו רוצים משתמטים בקרבנו. שישרת אפילו כמחסנאי. אבל מי שלומד תורה, הוא שומר על ביטחון ישראל".

"לא", אומר לי תלמיד חכם, עילוי, הממלא תפקיד ניהולי באחת הישיבות הבינוניות שבני-ברק מלאה וגדושה בהן, "אנחנו בהחלט לא בוחרים להיות בעוני. אנחנו רק מסתפקים במועט גשמי וחומרי. איננו מרגישים עניים, כי יש לנו חיי רוח עשירים".

"אין לנו התנגדות ליציאה לעבודה", פוסק רב מכובד שראיינתי בבני-ברק, כשתלמידיו מקליטים את דבריו במכשיר הקלטה דיגיטלי מזערי, גאדג'ט חדשני.

"הדור הבא", אומרת לי אשת היי-טייק חרדית שפגשתי, "יהיה הרבה יותר פתוח למציאות ישראלית חיצונית. החילונים לא רואים זאת, אבל החברה החרדית בבני-ברק עוברת תהליך עמוק של ישראליזציה".

לאורך הכתבה מראיין פלוצקר אנשי מחקר שעשו את עבודתם בשנים האחרונות על הציבור החרדי כשהם מעניקים לו נתונים מעניינים על חייו ואורחות חייו של הציבור החרדי.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}