כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

האיוולת ביפו: אתה חילוני? אהלן וסהלן; אתה חרדי? בוא לניידת • צפו

בעקבות מעצר הצלם דוד קורן שתיעד את האלימות המשטרתית נגד מפגינים ביפו - נסע עמיתו, הצלם יצחק לב ארי, ליפו, מחופש לחילוני • הוא זכה ליחס נח מצד השוטרים, שאיפשרו לו ולחברו ה'חילוני' לצלם ולשדר בשידור חי • אלי קובין תיעד אותם בפעולה

צלם 'בחדרי חרדים' מחופש לחרדי. היום, שכונת אנדרומדה ביפו
צלם 'בחדרי חרדים' מחופש לחרדי. היום, שכונת אנדרומדה ביפו

מסתבר שאם אתה צלם עיתונות חילוני, הסיכויים שלך מול שוטרי היס"מ טובים בהרבה. תשאלו את צלם 'בחדרי חרדים', יצחק לב ארי, שהגיע היום, מלווה בצלם 'שרלייב' דודי לזר, כששניהם מחופשים לחילונים.

הם זכו ליחס נח מצד השוטרים, שאפשרו להם לצלם מהיכן שרצו, ואף שיתפו עימם פעולה, וקרצו לעברם שיתעדו את מה שנראה היה כאלימות מצידם של מפגינים חרדים. הם הוכנסו אל המתחם, ואיש לא פגע בהם לרעה.

כל זאת מתוך מחשבה מוטעית, כי מדובר בצלמים חילוניים, המועסקים בכלי התקשורת הכלליים.

לו ידעו השוטרים כי מתחת לכובע המצחייה מסתתרות כיפות, ומתחת לחולצות הטריקו הצבעוניות משתלשלות ציציות - קרוב לוודאי שגורלם היה זהה לגורלו של דוד קורן, צלם אתר 'בחדרי חרדים', שהגיע יום קודם לכן בכדי לצלם באותו המקום, את אותם המפגינים ואת אותם השוטרים.

אלא שמדיו החרדיים וחזותו, עמדו לו לרועץ.

11 שעות בילה צלם 'בחדרי חרדים', דוד קורן, בתחנת המעצר ביפו, בעוון תיעוד מעשי אלימות בלתי מידתית של שוטרים. ציוד הצילום, שבאמצעותו תיעד את שוטרי היס"מ כשהם מפליאים מכות-רצח באברכים שהגיעו להביע את מחאתם על חילול בית העלמין העתיק בעיר - הוחרם.

קורן עמד בצד ותיעד כיצד שוטרי היס"מ מכים את המפגינים מירושלים, קורעים את מעיליהם, שוברים את משקפיהם ומכים מכות אגרוף בפניהם. השוטרים, שככל הנראה הבינו שהתיעוד עלול להפלילם – החליטו להחרים את ציוד הצילום היקר של הצלם, ולקחתו לבית המעצר.

"המשטרה לא אפשרה לי להזיז את מכולת הפח המסתירה ולצלם את העבודות", סיפר קורן. "עליתי על גג בניין הממוקם ממול, שבעליו הערבי נתן לי רשות לצלם ממנו. כל אותה העת הבחנתי בפועלים השולפים עצמות מהמתחם, ומצביעים לעברי.

"קיבלתי צעקות ממספר שוטרים, שראו אותי כשאני מתעד את התנהגותם הברוטאלית. הם דרשו ממני לחדול מלצלם. הצגתי את תעודת העיתונאי שברשותי ואמרתי שאני עושה את מלאכתי נאמנה ושלא יפריעו לי במלאכתי. התרחקתי כמה מטרים מהם, כדי שאוכל להמשיך ולתעד את הטרור שהתחולל שם בדקות שלאחר מכן.

"שמעתי את אחד השוטרים אומר לחברו, 'תיקח ממנו את המצלמה'. התרחקתי, והחלטתי שבזה אני מסיים את מלאכתי. תוך כדי שרגליי צועדות לכיוון רכבי, שחנה במרחק של כמה מאות מטרים מהמקום, פרץ אליי בריצה מהירה איש יס"מ עם מבטא רוסי כבד. הוא תפס לי את תיק הצילום ואמר לי: אני מעכב אותך.

אמרתי לו: אני לא מהמפגינים, אני באתי לתעד את האירוע וזו עבודתי. השוטר תפס את חולצתי, ומשך אותי בפראות ובברוטאליות, תוך שהוא אומר: 'בוא לניידת, לא מעניין אותי שום דבר'. כאשר שלפתי את תעודת העיתונאי, משך השוטר מסמך מזהה שבארנקי והכניסו לכיסו.

זעקתי אליו: 'הרפה מגרוני ואל תחנוק אותי'. השוטר השיב לעברי: 'אני אעשה מה שאני רוצה, ואני מעכב אותך. אל תגיד לי מה לעשות'. ואז שאלתי אותו: האם מפריע לך הצילום שביצעתי ולכן אתה עוצר אותי?. שוטר אחר אמר לי: 'לא מפריע לי, מצדי אתה יכול לתת את הציוד לאדם אחר'.

"ואז, כשניסיתי לבקש ממישהו שייקח ממני את הציוד וימסור אותו למערכת או למשפחתי, תפס השוטר הרוסי את הציוד והחרים לי אותו ללא אומר ודברים.

"במשך שבע שעות ישבתי בתחנת המעצר ביפו, יחד עם קבוצה של אברכים, ובמשך כל אותו הזמן אמרו לי: אנחנו לא יודעים למה אתה כאן, אנחנו מבררים", תיאר דוד קורן.

צפו בתיעוד עדכני שצולם במתחם החפירות ביפו, ביום השני לפרוץ המהומות. כאשר תיתקלו בזוג הצלמים החילוניים, תדעו כי מדובר בחרדים יקרים, מקפידים על קלה כבחמורה, שהתחפשו לשעה קלה בכדי לבחון את יחס השוטרים.

השוטרים, מסתבר, נפלו במלכודת.

התברר כי היחס המשפיל, המעצר והחרמת הציוד (שאגב, עדיין לא הוחזר), הגיעו לו בשל היותו חרדי. השוטרים ידעו היטב, שחומר מתועד שכזה המצוי בידיו של צלם עיתונות חרדי, עלול לגרור אותם לשעות ארוכות של חקירות במחלקה לחקירת שוטרים.































 






































































































































































 




































































 














תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 26 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}