כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

המאבק החל: תבוסה לחסידים בעמנואל

עמנואל סוערת: בפסק דין סופי שיצא מבג"ץ, קובעים השופטים כי ההפרדה חייבת להתבטל, ואם ההורים לא יסכימו - יושת עליהם קנס יומי • ההפרדה תותר רק בעת התפילות ולימוד הלכה • הפרטים וההחלטה

פניהם למלחמה. ראשי המגמה החסידית בבית המשפט
פניהם למלחמה. ראשי המגמה החסידית בבית המשפט


נראה שזה סופי: החסידים בעמנואל מובסים, ללום, בא כוחה של הקרן החדשה לישראל – יכול לצאת בתרועת מנצחים.

בהחלטה ארוכה ומנומקת שהנפיק בג"ץ הבוקר, ובו מגוללים שלושת השופטים, אדמונד לוי, חנן מלצר ועדנה ארבל את השתלשלות הפרשה כולה ואת סיכומי הדיונים, כולל הדיון האחרון והמכריע, הם שוללים את הזכות להפריד בין הקבוצות בבית הספר, ומורים לאחד את המגמות לתמיד, כולל קנס כספי להורים שיפרו את ההחלטה.

"התמונה הנגלית לפנינו היא של אי-קיום פסק דין", כותבים שופטי בג"ץ בהחלטתם. "הסממנים הפיזיים, המפרידים בין שני אגפיו של בית הספר ואשר פילגו, באופן מנקר עיניים, בין התלמידות – אכן הוסרו (רובם – כבר לאחר שהוצא צו על תנאי בעתירה, ועוד לפני פסק הדין). אבל ההפרדה המהותית, שתוצאתה הפרדה בין "בנות אשכנזיות" לבין "בנות ספרדיות" נותרה בעינה, ומשיב 3, יחד עם הורי התלמידות ב"מגמה החסידית", נחזים כמי שפועלים בכל דרך על מנת להבטיח כי פסק הדין – כלשונו וכרוחו –לא ימומש".

"הנה כי כן מצאנו כי אותו מצב ממש שהתקיים עובר למתן פסק הדין, מתקיים גם עכשיו: קיום שתי "מגמות", שלפי הנטען אין ההפרדה בינן אלא מטעמי דת כביכול, אך למעשה באחת "המגמות" רוב מובהק של בנות העדה ה"אשכנזית" ורגלי האחרות מודרות ממנה, והאחרת, ה"כללית" – כמעט כל כולה מורכבת מבנות "ספרדיות".

כאן מורה בג"ץ על הטלת הקנס: "משניסיונו של משרד החינוך להפעיל את סמכויותיו על מנת להביא לאכיפת פסק הדין – כשלו בשלב זה, וכן אף אנו לא הצלחנו במאמצינו להביא את הצדדים להגיע לידי הסכמות משום דרכי שלום, שבסיסן הוא האמור בפסק הדין החלוט, הרי שאין מנוס אלא להפעיל עיצומים בהתאם לפקודת הבזיון.

"אנו חוזרים וקובעים עתה, כי המשיב 3 מפר באופן עקבי את הוראות פסק הדין. היתלותו של משיב 3 בכך שהורי התלמידות ב"מגמה החסידית" – שהחזירו את בנותיהן ללימודים בשטח בית הספר – מסרבים לאפשר את איחוד המגמות, לאו טענה היא. לא ההורים הם שיחליטו האם פסק הדין יבוצע, אם לאו".

ומכאן – להחלטה: "על משיב 3 להודיע לאלתר לכל המורים וההורים שהמגמות תאוחדנה (למעט שיעורי דינים ותפילות, שיכולים להיערך בנפרד על פי המסורות השונות האשכנזיות והספרדיות וכי בבית הספר יופעל תקנון אחד, שיאושר על ידי משרד החינוך (למעשה משיב 3 הסכים לכך בשעתו ומאוחר יותר חזר בו). המורות וההורים יידרשו לאשר בחתימת ידם הסכמתם לקביעות אלו. דבר זה אפשרי ומתחייב בנסיבות ממי שמנהל מוסד חינוכי".

כאן נדרש בג"ץ ל"קושי שעליו עמד מר ויינברג בדבריו, בדבר תלמידות שהן ומשפחתן נוהגות, כביכול, בניגוד למתחייב מתקנון בית הספר (זה שקדם להפרדה)".

"זה בר-פתרון פשוט", טוענים השופטים. "מי שאיננה עומדת בתקנון – "אשכנזית" או "ספרדית" – אין מקומה לכאורה כלל בבית הספר, ובאישור משרד החינוך, ניתן יהיה לפעול כדי להעבירה למוסד מתאים אחר. אולם הפיתרון להבטיח את "החינוך הטהור" של בנות "המגמה החסידית" – איננו יכול להיות בדרך של יצירת שתי מגמות נפרדות, בגדרי בית ספר אחד, שבמהותן נועדו למנוע מבנות עדה אחת מלהתערב בבנות העדה האחרת.

לקראת סיום, תוקפים השופטים קשות את עו"ד אריה הולצר, שאמר בבג"ץ כי הוא "מהמר" שלהורי המגמה הכללית יש טלוויזיה בבית: "דומה כי אין טוב מלהמחיש את הדבר מ"הימורו", נעדר התשתית העובדתית, של בא-כוח משיב 3, שניחש כי תלמידות "המגמה החסידית" – אין טלוויזיה בביתן, וכל בנות "המגמה הכללית" (שמוצאן ספרדי) – יש בביתן טלוויזיה, כאילו מתקיים מיתאם מלא בין מוצאה של תלמידה למידת אדיקותם הדתית של הוריה. מחובתנו להעיר כי הגישה, שעומדת בבסיס האפליה הנדונה בפנינו – מתעלמת מגדולתם ומגאונותם של הרבנים יוצאי עדות המזרח לדורותיהם ומפועלם המפואר של יוצאי עדות המזרח בתולדות העם והמדינה.

"היישום לענייננו הוא קשה למתנגדים, אבל אין לוותר עליו, שהרי עומדים כאן למבחן הן איסור ההפליה העדתית ככזה והן שלטון החוק וחובת הציות לפסקי דין", מסכם בית המשפט.

ההחלטה גרמה למורת רוח גדולה בקרב ראשי המגמה החסידית בעמנואל. "אנחנו לומדים את ההחלטה", אומרים שם. "אם נראה שבית המשפט אינו מותיר לנו ברירות, נשאל את רבותינו, ואחד מהשניים יקרה: או שנילחם על חינוך בנותינו במסירות נפש - או שנעזוב כולנו את עמנואל".

גם יואב ללום, המנצח לכאורה, מוסר לפונים אליו בשעה זו, כי הוא "עדיין לומד את ההחלטה".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 45 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}