כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

פרויליך: "מקווה שהשופט יפסול את העסקה"

בראיון נסער מסביר פטרונה (לשעבר) של האם, מדוע עסקת הטיעון מרושעת ואווילית • "כפו עליה הר כגיגית. התקשרתי אליה בכדי להניא אותה - וניתקו לה את השיחה" • "אני מקווה שהיא תחזור בה בהקדם"

נבגד. הרב פרויליך
נבגד. הרב פרויליך



כבר חודשים ארוכים הם עומדים אחד מול השני בעיניים רושפות, חושדים איש ברעהו בחמורים שבמעשים, ומפגינים חוסר אמון מוחלט אחד כלפי השני. הפרקליטות, ועסקני ירושלים. הראשונים מאשימים את האם י' ממאה שערים בחמורים שבמעשים האכזריים כלפי בנה, ואילו העסקנים שנעמדו לצידה, טוענים כי מדובר בעלילת-דם זדונית ושפילה, במעשים שהומצאו על ידי הרשעים מ'הדסה'.

בסוף השבוע שעבר, הם נעמדו בפעם האחרונה, ונאלצו לחתום על עסקת טיעון. עסקה, ששני הצדדים מרגישים שהפסידו. הפרקליטות יצאה לכלי התקשורת ואמרה כי מדובר בהסכם של אין ברירה, ואילו בצד של האם – רבים הביעו מרמור על ההסכמה לחתום ולהודות במעשים המיוחסים. "בשביל מה הבערנו את המדינה?!", הם שואלים.

מי שהתנגד בכל תוקף לחתימה על ההסכם הוא הרב אברהם פרויליך, העסקן שפרץ לתודעה בשל פרשיית האם, והתייצב לצידה לכל אורך הדרך. הוא אירח אותה בביתו, חתם על הערבויות הנדרשות ופרס עליה את חסותו המלאה.

כעת הוא מרגיש פגוע, נבגד. בני משפחתה ועורכי דינה של האם יעצו לה להודות, בניגוד מוחלט לדעתו.

בראיון ראשון, הניתן ל'בחדרי חרדים' וקו המידע 'הכל בקול', שופך פרויליך את מר ליבו ומביע את התרעומת האינסופית שיש לו כלפי מי שהעניק לאם את 'עצת האחיתופל' להודות כי היא הרעיבה את ילדה בן השלוש בנסיבות חמורות.

• הרב פרויליך, איך אתה מקבל את עסקת הטיעון?

פרויליך: "עצם הדבר שעושים עסקת טיעון זה רעיון טוב. אנשים לא יכולים לבזבז את שנותיהם בבתי המשפט. בפרט לא אישה צעירה שיש לה שישה ילדים. היא צריכה לטפל בהם, היא צריכה להקים את ביתה בחזרה.

"היא אישה מעולה, אישה ברמה, אישה משכמה ומעלה. אבל עסקת טיעון צריכה להיעשות בחכמה ובמצב בגובה העיניים. זאת אומרת ככה: המשפט חייב להתחיל, עדי התביעה חייבים לעלות על הבמה ולעבור חקירה צולבת מצד עורכי דין מעולים, ואחרי שעורכי הדין מוכיחים שאין הרבה בשר בכל העדות שלהם חוץ מהרבה רטוריקה, וספק גדול אם הם יביאו לידי הרשעה בכלל – רק אז שני הצדדים מעוניינים לעשות עסקת טיעון, ועסקת הטיעון היא בינונית, טובה כמו כל פשרה שעושים, שכל אחד מוותר משהו.

"אבל במצב הנוכחי, שלא נתנו בכלל לעשות חקירה צולבת לעד התביעה הראשון שעלה על הבמה ולחצו את האישה מבלי שנתנו לה אפילו אפשרות להיוועץ ברבותיה. לחצו עליה בכל הכוחות שהיא תודה. ומה היא תודה? אלמלא שלחנו את הרב ברגע האחרון, היא הייתה מודה בכל דברי ההבל שהעמיסו עליה. ומה העונש שהיא מקבלת? מה התמורה שהיא מקבלת? החמור מכל. אז איפה כאן העסקה? אז מה אם היא לא קיבלה כלא? כלא היא לא הייתה מקבלת ממילא".

כפו עליה הר כגיגית, לחצו אותה אל הקיר

• ישאלו: הגאב"ד מינה אותך לטפל בפרשייה ולהיות בר הסמכא בנידון. לכן נעלמה ההשפעה שלך?

"שאלה טובה. היו שם אנשים עזי פנים שכיבו לה את הטלפונים שהגיעו ממני, כשהגיעו הטלפונים מהגאב"ד. כיסו לה את הטלפון וכיבו לה את הטלפון. לא נתנו לה לדבר.

"היא נכה, היא לא יכולה לקום ולצאת וללכת. היא יושבת בכיסא גלגלים. אז כיבו לה את הטלפון. לא נתנו לה בכלל לדבר, עד שאני באתי לאולם בית המשפט ולפני השופט, לפני הפרקליטות ולפני כל התקשורת עמדתי וזעקתי חמס על מה שנעשה פה. ואז, ברוך השם, את הדברים החמורים הצלחתי להוריד מעסקת הטיעון המטופשת הזו".

• אבל אנשים שואלים: הרי ר' אברהם פרויליך הוא האיש שחתם על הערבות הגדולה עם סגן שר הבריאות ליצמן, והוא האיש שכל הזמן עמד מאחורי האם. כל זה נעשה בלי שהוא ידע?

"לא, אני ידעתי. אבל עד כדי כך מה שהולך פה, להיות לא ידעתי. יתירה מזו, לא רק שאני לא ידעתי, אלא אפילו האישה עצמה לא ידעה. זאת אומרת, באחת עשרה בלילה אתמול הגעתי אליה לביתה לפי שמועה ששמעתי משהו. הגעתי לביתה, והיא לא ידעה מה לומר. היא לא ידעה על מה רוצים להחתים אותה".

מי מינה את אלו שיעצו לה לחתום?

"כפו עליה הר כגיגית. במקום לכפות על עצמם הר כגיגית של תורה וקיום מצוות - כפו עליה את ההודאה המטורפת הזו, על מעשים שלא עשתה, דברים שלא היו ולא נבראו".

• אנחנו עומדים בעידן של הסתה נגד הציבור החרדי, ואנשים אומרים: הנה, היא הודתה בכל האישומים. אז בשביל מה הבערתם את המדינה?

"לא, לא. זה כבר זמן רב שמנסים להרחיק אותה מכל מי שעזר לה עד היום, כבר חודש ימים בערך. לצערי הרב, כפו עליה הר כגיגית ממש. לחצו אותה אל הקיר והכריחו אותה כמעט. לא הכריחו אותה עם אקדחים, אבל כפו עליה ולחצו עליה, ואיימו עליה - עד שהיא לקחה את העט וחתמה.

"אבל יש עוד זמן עד יום ראשון בלילה לחזור בה מהעסקה הזו, והשופט עצמו גם עדיין לא אישר את זה עד יום שני בבוקר, ככה אני הבנתי - למרות שלא ראיתי את עסקת הטיעון. לא רק אני לא ראיתי, אלא גם האישה שחתמה לא ראתה. זאת אומרת, לא נתנו לה לקרוא את זה בצורה יסודית, לא נתנו לה בשום אופן להתייעץ עם רבותיה. היא ביקשה להתייעץ עם רבותיה ולא נתנו לה.

"נכון לרגע זה, אין לה ביד העתק ממה שהיא חתמה, בכדי ללכת ולהראות לה על מה היא חתמה. כמובן שהוציאו לי את זה מהידיים, כך שממש ההפקרות פה חגגה היום בכל כוחה. אם יהיה סיעתא דשמיא - השופט לא יאשר את זה ביום שני בבוקר, ואם יהיה סיעתא דשמייא נוספת - האם תתעשת ותתחזק והיא תודיע שהיא לא ממשיכה עם זה.

"יש כאן גם בעיה כספית. אנחנו היינו זקוקים דחוף לתורם של 30-40 אלף דולר בערך, כדי לשכור עורך דין שמוכן להשיב מלחמה שערה, אבל לא הרבה זמן, אלא רק כמה חודשים, בכדי לחקור את העדים כמו שצריך להיות. להוכיח שבעדותם של עדי התביעה אין הרבה בשר. ואז היו מקבלים עסקת טיעון נהדרת, בינונית וסבירה".

לקחו אישה שבורה, שברו אותה עוד יותר

• למה העיסקה גרועה מבחינתך?

"מה שהיא קיבלה עכשיו זה חמור מכל. אני לא מבין בכלל את אותם אנשים שדחפו אותה בכוח לעסקה. הרי יש גבול לאכזריות. נתנו לה, לפי מה שהשמועה אומרת, (כפי שאמרתי, אין לי את הנייר ביד: היא קיבלה שנתיים ימים נוספים מעצר בית. שים לב, האישה נכה, שיושבת בכיסא גלגלים. מעצר בית עוד שנתיים, ועוד חמש שנים שהיא לא תגדל את הילדים בביתה. היא צריכה להיפרד מבעלה לחמש שנים, בעלה יגדל את הילדים בביתו והיא רשאית לראות את הילדים פעמיים בשבוע. אני לא חושב שיש לזה אח ורע בכל העולם התרבותי המערבי איזשהו מקום שבו אפשר לנהוג ככה לאמא וילדים בכזו אכזריות. אני לא מדבר עכשיו על האמא. על הילדים! הם הרי רוצים את האימא שלהם!

• כדאי לחזור מהעסקה הזו?

"חייבים לחזור מהעסקה הזו. העסקה הזו זו עסקה אווילית, מטורפת, שחייבים לחזור ממנה. חייבים למצוא תורם שיביא עוד 30-40 אלף דולר. נשכור עורכי דין אחרים שינהל את המשפט כמו שצריך להיות ולחקור את העדים. ואז, אחרי חודשיים שלושה, הפרקליטות תדפוק בדלת של עורכי הדין, והפרקליטות עצמה תאמר להם: רבותי, בואו נעשה עסקת טיעון. זאת עסקת טיעון!".

אבל אנו מבינים ממך שיש שם ג'ונגל ואין מי שיחליט. העסקנים לא נותנים לך דריסת רגל...

"מי שנתן עד היום את הטון היה הגאב"ד של העדה החרדית הגאון הרב טוביה ווייס. הוא זה שיברך גם על עסקת טיעון מעולה. אבל מה שהיה היום זו ממש הפקרות. לא נתנו לה לשאול אותו בכלל".

• היא חתמה נגד דעתו של הגאב"ד?

"ודאי נגד דעתו! הוא אמר לי במפורש שיש לו התנגדות חמורה לכל מה שנעשה פה. אבל תבין: צעקתי, איפה החינוך שלכם? הרי צריך לשאול רבנים. והם אמרו לי, אנחנו יודעים לבד מה לעשות. זהו.

• מי הם העסקנים האלה שמובילים את האישה שבקושי יודעת על מה מאלצים אותה לחתום?

"אגב היא אישה מאוד חכמה ונבונה".

• אבל יש מי שמוביל אותה

"היא אישה נכה, אישה שבורת נפש. כבר שנה שלמה היא סגורה בתוך ארבע כתלי הבית. היא לא ראתה את הילדים שלה כבר כמה חודשים. מה זה? איזה מין דבר זה? לקחו אישה שבורה, שברו אותה עוד יותר, החתימו אותה בכוח על משהו ועבדו עליה"...

• אז מי אלה אותם עסקנים? מי מינה אותם?

"אתה רוצה שאני אעבור על דברי החפץ חיים והלכות שמירת הלשון?"

• אבל יש מישהו שמינה אותם!

"אותי הרי כן מעניינת ההלכה".

• נכון, אבל אותך מישהו מינה. אותך הגאב"ד מינה - אותם אף אחד לא מינה...

"לא רק זה. היו אנשים טובים שליוו את העניין הזה במסירות במשך שנה. אבל עכשיו, לקראת הסיום, הם עייפו. הם הגיעו עייפים. אין להם כח. הם אמרו, העיקר שייגמר העניין.

"מה זה יגמר העניין?! אין לכם כח? תעזבו את התיק הזה. לא אלמן ישראל. יש כוחות צעירים, אנשים יותר רעננים, שעדיין לא נשחקו במשך השנה. הם יטפלו בעניין הזה. מה קרה?!

מי שיתרום, ירים את קרנה של כל היהדות החרדית

• במידה ואפשר לחזור לאחור – אתה מוכן לקחת לידיך את התיק שוב?

"ודאי! מה השאלה!. זה לא שאני לוקח ללב. אבל איך אפשר להתעלל ככה בבת ישראל ולהחתים אותה על כזה דבר? אני לא מדבר על הפרקליטות או על בית המשפט - הם עושים את העבודה שלהם. אבל אנשים שקרובים אליה - איך הם נתנו לה לעשות את זה?!".

"בעזרת השם, אני מקווה מאוד שהקב"ה יעשה איתנו ניסים ונפלאות, ועד יום ראשון בלילה הכל יתבטל".

• אבל אנו מבינים שגם עורך הדין של האישה יצא נגדך ממש בדברים חריפים. הוא אמר שאתה לא יודע על מה אתה מדבר, ושאתה עושה צחוק

"אף אחד לא אמר לי את המילים 'אתה לא יודע'. כולם יודעים שאני כן יודע אבל מה העורך דין אמר? סליחה, אתה מוכן לחזור על זה? לא שמעתי כזה דבר".

• פורסם שהעורך דין יצא נגדך בבית המשפט ואמר לך: אל תדבר מה שאתה לא יודע, אל תעשה צחוק מעצמך

"כשאני דיברתי עם התקשורת והסברתי את העוול הזה, הוא יצא מהאולם ואמר שם כמה מילים כאלו. הוא קיבל את התשובה שלו במקום".

• מה הייתה התשובה?

"מה השאלה הבאה?".

• השאלה הבאה היא באמת האם יש לך איזשהם כוחות להיאבק נגד מה שאתה מאמין שהוא עוול? זה נראה שכנפיך נקצצו בפרשה הזו.

"רבותי, הקב"ה מוביל את העולם שלו ועוד יהיו הפתעות לטובה. אני מדבר בצורה הגיונית ושכל ישר, בהוראת הרבנים. אבל הקב"ה גם יכול להפוך את הכל לטובה. אשמח מאוד מאוד אם אני אוכל לומר בעוד שבוע או שבועיים - ברוך ה' שטעיתי. לצערי הרב, אני לא יודע איך זה יכול לקרוא בצורה הגיונית, מכיוון שחמש שנים היא לא תוכל לגדל את ילדיה ושנתיים היא צריכה עכשיו לשבת בבית. זה פשוט פשע חמור. מי הבן אדם שהסכים לכזה דבר?!

"על בית המשפט אני לא מדבר. הרי נותנים להם נייר, למה שלא יקחו את כל הקופה. אבל אני כן מדבר על אלה שמקורבים אליה, שהיו אמורים לדאוג לאינטרסים שלה".

ובמידה וביום שני יבטל השופט את עסקת טיעון - אתה תברך על זה?

"ודאי, מה השאלה. בתנאי שיימצא תורם שימשיך לנהל את המשפט עם עורך דין אחר. לא עם זה שניהלו איתו עד היום, כי אלו הרימו ידיים בגלל שהיה להם טענות כספיות גם כן, ואולי אפילו מוצדקות. מי שיכול לתרום פה 30-40 אלף דולר - ירים את קרנה של כל היהדות החרדית.

• מי שדאג להוציא את הציבור באותו שבוע לילה לילה, לא יכול לתרום את הסכום?

"תראה, הם תרמו כבר הרבה כסף. הם תרמו בשביל עורכי הדין הנוכחיים. עורכי הדין הנוכחיים טענו שמגיע להם יותר. אבל בכל הם אופן תרמו כבר הרבה כסף, ואי אפשר לבוא אליהם בטענות. עכשיו מחפשים תורם חדש. אולי אתם תצליחו להשיג לנו איזה תורם חדש, שירים את קרנה של כל היהדות החרדית ויציל אישה עם 6 ילדים מרדת שחת".



להאזנה לראיון המלא חייגו: 052-999-66-00. "הכל בקול" – קו המידע הפופולארי


תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 23 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}