כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

המפקד ל'בחדרי חרדים': "נעצור את כולם"

בשעה 2 בלילה החלו דחפורים בפינוי הקברים • מפקד המשטרה ל'בחדרי חרדים': "לא ניתן למפגינים דריסת רגל. הם ייעצרו" • הארכיאולוג הראשי: "חבל שאתרא קדישא נוהג כך" • הרב רוז'ה ילווה הפינוי

חישוף השטח לפינוי הקברים, לפני דקות אחדות, פלאש 90
חישוף השטח לפינוי הקברים, לפני דקות אחדות, פלאש 90

בשעה 02:00 עלו דחפורי רשות העתיקות על השטח הסמוך לבית החולים 'ברזילי' באשקלון, והחלו בעבודת פינוי העצמות הקבורים במקום מזה מאות או אלפי שנים. בכך תגיע לסיומה הסאגה ארוכת-הימים שקדמה לפינוי הקברים המתוקשרים ביותר בארץ.

עוד בנושא:
על הטרקטורים • גלריית תמונות ווידאו מהשטח הסגור
המאבק: המשטרה מתעתעת, מאות באשקלון
כך נראתה נסיעת המפגינים לאשקלון
הקרב על ברזילי: עשרות ישבתו באשקלון

הטיימינג הסופי נקבע רק בצהרי יום שישי האחרון. רשות העתיקות, בראשו עומד שוקה דורפמן, נתנו את התחושה כי הפינוי ייערך ביום ראשון בבוקר, מה שהרדים במעט את עסקני המאבק.

40 אברכים נשלחו עוד בערב השבת לשהות בסמוך למתחם, אך אלו היו רק מיעוט קטן שנועד 'לאבטח' את המקום. ההרגשה הייתה כי מוצאי שבת יהיה זמן ההיערכות, וביום א' בשעות הבוקר יינתן האות ליציאת מאות המפגינים.

אלא שרשות העתיקות שיבשה את התוכניות. טלפון שקיבלו הח"כים החרדים הבהיר כי הפינוי ייערך בצאת השבת. בשעה זו מתארגנים בשכונות החרדיות מאה שערים ונחלה ומנוחה בבית שמש, מאות אברכים המתכוננים להעביר לילה לבן בסמוך לארכיאולוגים.

אלא ששם מצפה להם עבודה לא קלה: המשטרה הגיעה מיד עם צאת השבת (לאחר הבטחה שקוימה, לפיה לא יבואו כוחות במהלך השבת) בכוחות מתוגברים, ובשעה זו זורמים כוחות רבים לכיוון אשקלון. המתחם כולו מוקף בגדרות תיל, שהוכנו במקום מבעוד מועד, ונראה כי המאבק בפינוי נועד לכישלון.

בשעה זו, מוצבים בכניסה לאשקלון מחסומים שנועדו למנוע כניסת אברכים חרדים לעיר, והמשטרה מקווה כי עד לשעות הבוקר המבצע כולו יהיה מאחוריהם.

כתב בחדרי חרדים שהגיע עם מכוניתו לשערי העיר אשקלון נעצר לתשאול בידי השוטרים. לשאלתו, ענה השוטר: "קיבלנו הוראה לעצור כל חרדי, ולשאול אותו לשם מה הוא מגיע לאשקלון".

בדרשות השבת ביקשו רבנים מהעדה החרדית מהאברכים לצאת ולהפגין באשקלון כנגד פינוי הקברים. המשטרה נערכת לאלפי מפגינים, אך נראה כי מספרם הסופי לא יעלה על מאות בודדות. מי שמחפש טרמפ לאזור יכול לבוא לרחבת בית המדרש סאטמר, משם יוצאים בשעה זו מספר אוטובוסים לאזור המריבה.

ובינתיים, בשטח לא נראה כי הפינוי עומד להתבצע בשעות הקרובות. ההערכה היא כי הדיס-אינפורמציה סביב מועד הפינוי, יזומה על ידי משטרת ישראל, במטרה לתעתע במפגינים ולשבש את תוכניותיהם.

בשעה זו (12:20) עולים הדחפורים על הקרקע, כשאותם מלווים עשרות ארכיאולוגים. מפקד משטרת אשקלון חיים בלומנפלד אמר הערב ל'בחדרי חרדים': "אנחנו ערוכים לכל התרחישים. נעצור את כל המפגינים כבר בכניסה לאשקלון, ולא ניתן להם דריסת רגל באזור מתחם הפינוי".

ואכן, המצב בשטח מאשש בהחלט את דברי המפקד. משאיות ועליהם מאות מחסומים הגיעו בשעה האחרונה למתחם הפינוי, ומאות שוטרים החלו לפזר אותם ממרחק של קילומטרים רבים לפני בית החולים. הנהלת בית החולים הודיעה כי הערב יתקבלו רק חולים דחופים. השאר, יתכבדו ויחפשו מרכז רפואי אחר, עד לשוך הסערה.

את הדחפורים מלווים בשעה זו עשרות ארכיאולוגים שמגיעים בכדי לפנות את העצמות. הארכיאולוג הראשי, ד"ר יגאל, אומר ל'בחדרי חרדים', דקות ספורות לפני הפינוי: "לאורך כל הדרך עבדתי בצמוד לארגון 'אתרא קדישא', ולא עם עם חברא קדישא תל אביב המקלים יותר. לא רציתי שיאמרו שאנחנו מחפשים פשרות. לצערי הם החליטו בימים האחרונים לנתק מגע".

מה יקרה אם תמצאו עצמות יהודים?

"הגענו לסיכום עם הרב עמר, המקובל גם על הגר"ע יוסף, שנעביר את העצמות לירושלים, שם נקבור אותם. אנחנו מקווים שנעבור את הלילה בשלום".

ל'בחדרי חרדים' נודע כי מי שילווה את הפינוי לכל אורכו הוא הרב רוז'ה המכהן כרבה של זק"א, וכן צוות מיוחד של משרד הדתות.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 32 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}