כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

החלו עבודות השיפוץ בבית העלמין בחיפה

חברת "גינות עדן" פועלת בימים אלו לניקוי ושיקום המצבות בכניסה לבית העלמין העתיק, כאשר המטרה לשקם את בית העלמין כולו. שר הדתות יעקב מרגי: זהו ביזיון להפקיר כך את כבוד המת

עבודות השיפוץ בבית העלמין
עבודות השיפוץ בבית העלמין

בית הקברות העתיק הנמצא במבואות חיפה בו טמונים קדושי ישראל ובראשם האמורא אבדימי דמן חיפה, נמצא בהזנחה במשך עשרות שנים כאשר שום גורם מוסמך אינו מטפל בתחזוקה השוטפת. במקום לא ניתן כמעט לראות קברים בשל הצמחייה העבותה קוצים ושיחים גדלים באופן פראי, פסולת ועוד.

לפני מספר חודשים פורסם כי השר לשירותי דת יעקב מרגי נפגש בעבר עם ראש עיריית חיפה יונה יהב והעלה בפניו את סוגיית ההזנחה המתמשכת בבית העלמין העתיק בעיר חיפה. ראש העיר הביע נכונות מצד העירייה ליטול אחריות ולתחזק את בית העלמין.

כפי שפורסם, בהנחיית ראש העיר הגיע יו"ר המועצה הדתית הרב אבי ויצמן לבית העלמין יחד עם צוות מתוגבר של פועלי התחזוקה והניקיון של העירייה ובמקום בוצעו בפיקוחו עבודות גיזום כללי באתר בסיוע כלי גיזום מקצועיים ומנוף איסוף גזם. במשך שבוע הגיע צוות "המלקושים" מהעירייה לנקש ולרסס את העשבים השוטים.

שבילי בטון נוצקו במעברים הראשיים. מאז, בעקבות גשמי ברכה שירדו בחורף האחרון גדלה שוב העשבייה פרא ועזובת הקברים הטעונים שיפוץ עדיין נצרכת. בעקבות התערבות נוספת של השר מרגי בחודשים האחרונים גייס יו"ר המועצ"ד אבי ויצמן את חברת "גינות עדן" אשר פועלת בימים אלו לניקוי ושיקום המצבות בכניסה לבית העלמין כאשר המטרה הפעם לנקות ולשפץ את כל בית העלמין ולשים קץ להזנחה, כאשר המטרה שלב אחרי שלב לשפץ את כל בית העלמין.

כל זה הודות לתרומה ראשונית שנתרמה בסך 20.000 דולר ע"י גב' שושנה שרייבר החלו העבודות בשטח. בנוסף בשבוע הבא יגיע צוות מתוגבר של פועלי התחזוקה והניקיון של העירייה ובבבית העלמין העתיק יבוצעו שוב עבודות גיזום לעשביית הפרא בעלות של כ-10.000 ש"ח זאת בפיקוח יו"ר המועצ"ד אבי ויצמן המלווה את עבודות השיקום.

השר מרגי אשר רואה בחומרה את ההזנחה רבת השנים בבית העלמין חיפה ושאר בתי העלמין העתיקים ברחבי הארץ הצהיר לא אחת כי "זהו בזיון ובושה לנו כמדינה יהודית להפקיר כך את כבוד המת במדינת ישראל, אם זה היה קורה בגולה הייתה קמה זעקה גדולה, אני עומד בהבטחתי לפעול ככל יכולתי לניקוי ושיפוץ בית העלמין במסגרת התקציב אותו יאשר משרד האוצר ועם אישור הקריטריונים במשרד המשפטים המשרד לשירותי דת יעמיד אף הוא תקצוב לטובת פרויקט בית העלמין העתיק בחיפה.

יצוין כי תחום המשרד לשירותי דת הינו קבורה וחברות קדישא (לא בתי עלמין עתיקים), פיתוח מבני דת, מקוואות ובתי כנסת, מועצות דתיות,נוהלי כשרות, שירותי דת בהתיישבות, שירותי דת לעדה האתיופית, עירובין, רישום נישואין. על תחום בתי העלמין העתיקים מופקד המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים תחת סמכות משרד התיירות, למרות האמור רואה השר מרגי בחשיבות שיפוץ בית העלמין ועד להפעלת הרשות המוסמכת בעניין, הבטיח לפעול לשיקום בתי העלמין העתיקים ברחבי הארץ בכלל בנוסף לבית העלמין העתיק בעיר חיפה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}