כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

סער למקלב: "מצאתם אצלנו רק סמים?"

ח"כ אורי מקלב תקף בכנסת את ההסתה נגד החרדים: "שריפת בתי כנסת? מהסתה!" • שר החינוך: "חולדאי צודק, אתם מחנכים לבורות" • ח"כ אמסלם: "כנס לאתרי האינטרנט החרדיים - תראה דיון נוקב"

אורי מקלב. "בחצרות בתי הספר קורים דברים איומים"
אורי מקלב. "בחצרות בתי הספר קורים דברים איומים"



עוד ועוד אישים בכירים מהמערכת הפוליטית קופצים על עגלת ההסתה החרדית, ונדמה כי נמצאה הנוסחה לשאוב רייטינג מהמדיות התקשורתיות: הכה בחרדים והושע את דמותך מאפרוריות חיי החולין השוחקים.

היום (ד) הצטרף לעגלה המקרטעת גם שר החינוך גדעון סער. סער השתתף בדיון מיוחד במליאת הכנסת על דברי ראש העיר תל אביב רון חולדאי, שאמר כי זרם החינוך החרדי "מטפח בורות". סער יצא להגנת חולדאי ודחה את ביקורת הח"כים נגדו.

חברי הכנסת החרדיים, בראשות יו"ר הוועדה לפניות הציבור, אורי מקלב, תקפו בחריפות את דבריו של חולדאי.



מקלב: "אנחנו עוברים במדינה הסתה קשה מאד, שמתמשכת ומתוזמנת ומתוקשרת על הציבור החרדי במשך שבועות רבים. אם אנחנו נעצרים, אנשים שחושבים, האנשים המתונים, שזה הרוב, חושבים למה זה קורה, מה הסיבה, על מה, מה הביא את זה, איפה החלק האמיתי בזה, או שיש מישהו שדואג להעצים את זה, מי שמלבה את זה – ארגונים, עמותות, ברקע של כתבות משמיצות ומתלהמות, אולי אפילו כאלה התארגנויות פוליטיות כאלה ואחרות, אולי מפלגת שנאה חדשה שרוצה לקום על חשבון מפלגות, על חשבון כאלה שהיום עוזרים להם בלי שהם שמים לב לזה בכלל, שצריכים את המצע ואת הרקע הנוח כי הדברים שהיו בעבר כבר לא רלוונטיים.

"הכפייה הדתית זה כבר סיסמאות שהציבור לא מאמין להן ויש היום דברים חדשים, דברים חברתיים, דברים אנושיים. דואגים לאנושות, דואגים לעתיד של הילדים – זה דבר שהיום מתקבל. בשביל זה לוקחים ראש עיר שהוא נבחר ציבור, איש ציבור מכובד, עם רקע, עם אחריות, שהוא מטיבו אחד שצריך כל הזמן דאגה גם אם יש לו תפיסות פוליטיות כאלה ואחרות, אבל הוא ראש העיר של כולם. כל ראש עיר שנבחר, למחרת: אני ראש העיר של כולם.

"הוא באמת מתעסק עם דאגות. מביאים אותו והוא זה שבא ואומר ומודאג מהבורות של הילדים האלה, מהנבערות שלהם. הוא עזב את הכל, עזב את כל הבעיות של העיר: תחבורה, זיהום, המצב הכלכלי, עזב את כל הבעיות של הנוער, מצב החינוך אצלו בבית. הוא עזב את הסמים, את האלכוהול ואת המוסר".

בשלב זה התערב שר החינוך גדעון סער ותקף את ח"כ אורי מקלב. בדבריו אמר שהחרדים מטפחים את הבורות ואחר-כך מביאים את הטענה שמוצע הציונים הישראלי נמוך. "זה בגלל שאתם לא משתתפים", הוא טען.

ח"כ אורי מקלב לא נשאר חייב, ואמר: "אנחנו עמי הארצות שלא מלמדים אותנו שום דבר, אנחנו היינו מעלים את הרמה. אבל החיבור הזה הוא חיבור טוב. מצד אחד מביאים ראש עיר, מצד שני מביאים שדרן נבוב שאין שום דבר, שהוא משחרר את חרצובות לשונו, הוא לא מחויב לשום כללים, לשום חוקים. הוא אומר מה שהוא רוצה, מדבר על תולעים, מדבר על כאלה שמביאים אסון. החיבור הזה נותן את המצע הנכון ויש כאלה שעכשיו שבאים לדאוג לציבור.

"לדאבוננו אנחנו צריכים לקחת את האחריות ולדבר על כך שהדיבורים האלה לא נהפכו ולא נשארו כדיבורים באוויר. אתמול נעצרה נערה צעירה שקנתה מצית, נכנסה לבית הכנסת ושרפה את פרוכת ארון הקודש ושרפה את בית הכנסת. וכשנעצרה היא אמרה: אני שונאת חרדים. אף חרדי לא פגע בה, אף חרדי לא פגע במשפחתה. היא שונאת חרדים. מאיפה זה מחלחל? לאן זה מחלחל?

"האנשים השפויים זה אנחנו, האנשים האחראים זה הרוב, אנחנו צריכים לעמוד. אנחנו לא צריכים להביא אסוציאציות ישנות בהיסטוריה היהודית. זה לא טוב, לא נעים לדבר על זה, איך זה מתחיל, מה הדינמיקה בדברים האלה.

"נעצור אנחנו ונחשוב ביחד האם הדיבורים האלה – באמת, מי שמחפש, מי שנגרר אחרי הדברים האלה חושב באמת שאנחנו צריכים לדאוג לאנשים האלה. אתם באמת חושבים שיש מישהו בציבור החרדי, בחינוך החרדי שחושב שילדיו או שמישהו מרגיש שהוא בור ועם הארץ ולא לומד. המקומות מחנכים באמת לדרך ארץ, ללימוד, לחשיבה, לדעת מה טפל ומה לא טפל, להקשבה, לכושר ניתוח. לא רק חרדים, אנשים שרואים את בתי הספר התורניים כמקום ששם מלמדים, ששעה אחת בבית הספר הזה שווה ליותר מיום אחד בבתי ספר אחרים. האם זה יעזור?".

אחריו עלה לדוכן שר החינוך שהצטרף לדבריו של רון חולדאי: "בוא נאמר משהו אמיתי: אין שום דבר במה שהוא אמר?", פנה סער לח"כים. "אין שום יסוד של חשש? אין שום בעיה אמיתית? לפי דעתי דברי ראש העיר בסגנון שלו, שלא הייתי אומר כך, נאמרו מתוך מקום של אכפתיות לעתיד המדינה. בוא נמקד קצת את הבעיה - רכישת מיומנויות יסוד שנדרשות בשוק העבודה כדי להתפרנס בעולם המודרני. להגיד את האמת - גם אני מוטרד. אם מישהו אומר שהוא לא מוטרד, הוא לא אדם רציני.

"כל אחד מחברי הכנסת סיים את דבריו בקריאה לאחדות ובתווך הסית והשתלח במי שלא הוא", הצהיר שר החינוך. "מה מצאתם בתל אביב? רק סמים? לא אקדמיה, חתני פרס ישראל? כל זה לא ראיתם בתל אביב? שמעתי דברים שאינם אמת אצל אחד הדוברים. אצל כולם שמעתי הוקעה של האחר. מתלוננים על הסתה ומיד עוברים להסתה".

סער הוסיף: "לא נכון לבוא מתוך תפיסה של מלחמת תרבות. אני רוצה לדבר אל החרדים כאל אחים ודברי אמת שלא תמיד מתנגנים טוב באוזן, כי בסופו של דבר הבעיה שהוצגה היא משותפת. העתיד שלנו משותף. אנחנו ביחד, ונהיה ביחד. יש מגמות של שינוי. הן באות מלמטה. הרבה מאוד חרדים רוצים שילדיהם ירכשו מיומנויות רלוונטיות לחיים, אבל השינויים הם לא בהספק מספק".

הוא ציין כי ברוב בתי הספר היסודיים במגזר החרדי מלמדים מקצועות ליבה וכי בנות חרדיות לומדות מקצועי ליבה גם בחטיבה העליונה. עם זאת, בהרבה מאוד מוסדות לא לומדים אנגלית, לדבריו. "הרי זה לא עניין הלכתי", אמר סער. "זה לא איסור מדאורייתא. יש כאלה שרוצים ומנסים לעשות מהעניין הזה פוליטיקה והון פוליטי. חלקי לא יהיה עימהם".

עוד אמר שר החינוך: "היום אנחנו עובדים על תוכנית עם יעדים שנוגעת גם להגדלת ההשכלה הגבוהה, בוודאי לאלה שלומדות את לימודי הליבה. נוכל להצליח הרבה יותר עם שיתוף פעולה של הנהגת הציבור החרדי. יש פה אינטרס של הציבור החרדי ושל מדינת ישראל. אם לא נצליח לעשות את השינויים הללו, בסופו של דבר העתיד של כולנו יהיה הרבה פחות טוב".

גפני: המורה שם מתחבא מתחת לשולחן

עם פתיחת הדיון, אמר ח"כ מיכאל בן ארי: "שיספר לנו רון חולדאי כמה חרדים הוא מעסיק אצלו בעיריית ת"א. האם יש סיכוי לחרדי להשתלב בעבודה יחד עם חילוניים? מי שמחפש בעיות ימצא אותן בכל מקום. צריך לפתור את זה מתוך הבנה".

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני תקף את שר החינוך ואמר: "אנחנו הכי גרועים במזרח התיכון בשיטת החינוך שלנו, אנחנו קמים כל בוקר לאלימות, סמים ושאר דברים שצריכים לבייש אותנו, מערכת החינוך כושלת".

עוד הוסיף ח"כ גפני, כי כשסייר בבתי הספר החרדיים בירושלים יחד עם יולי תמיר שרת החינוך לשעבר, עמדו בפניה התלמידות. הסברתי לה שמדובר בדרך ארץ של התלמידות כלפיה, ככה מחנכים אותם. כשהגעתי אני לנאום בבתי ספר חילוניים בת"א גם התלמידים שם עמדו, על השולחנות, המורה שם מתחבא מתחת לשולחן".

גם ח"כ שלמה מולה, חבר סיעת קדימה, העניק גיבוי מלא לחרדים. "אין אחד כאן שיסכים על סגנון דבריו של רון חולדאי או על דבריו המסיתים של מר גזית. כולנו מגנים את הדברים", מולה הוסיף: "צריך לעשות מאמץ כדי לתקן את הפערים, העוני והקשיים. צריכים לקבל את החרדים
במקומות עבודה ולא לדחות אותם בגלל הצבע שלהם או בגלל איך שהם נראים".

ההסתה נגד הציבור החרדי ממשיכה גם היום כשעיתונים חילוניים ואתרי אינטרנט מפרסמים ללא הפסקה מאמרים ועובדות נגד הציבור החרדי.

ח"כ חיים אמסלם הזמין את שר החינוך להיכנס לאתרי האינטרנט החרדיים לראות כמה הדיון שם הוא
נוקב. "תאזין למוסיקה המתנגנת מהציבור החרדי, היא זאת שתנחה אותך", הציע.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 24 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}