כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

בין הפחים והפשקווילים: הצצה נדירה

הקבוצה הקיצונית הלא אהודה - גירתה את סקרנותו של מנשה דרש, שהציג בימים אלו את ספרו 'נטורי קרתא של מאה שערים', הכולל מאות פשקווילים ומביא את סיפורה של הקבוצה הקיצונית • סיקור וראיון

בין הפחים והפשקווילים: הצצה נדירה

הם מרגיזים, מקוממים. הם מוציאים את דיבת הציבור החרדי רעה, הם משחירים את פנינו בתקשורת ובכל מקום, ומשחירים את רחובותינו בפיח שריפה סמיך ובקריאות גנאי שתצילנה אוזניים משמוע.

אבל הם מרתקים. יש להם, מסתבר, עולם ששווה להציץ אל תוכו. מקבוצה שהיתה בעבר חוד-חנית בעדה החרדית, היא הפכה לקבוצה מנודה ומורחקת, שבשנתיים האחרונות אף התפצלה בתוך עצמה לעוד תתי-פלגים, המסתדרים זה עם זה פחות טוב משאגודת ישראל מסתדרת עם נטורי קרתא.

הכוונה כמובן, ל'נטורי קרתא'. אותם שורפי דגלים, מנשקי אחמדינג'אד, קוראי 'נאצים' ומדפיסי פשקווילים – הציתו את דמיונו של מנשה דרש, סופר חיפאי שכבר כתב בעבר שני ספרים העוסקים במגזר החרדי. הוא אסף פשקווילים לרוב, ותיעד את קורותיה של ההתארגנות הקיצונית והמרגיזה, מאז היותה ועד היום.

בספרו 'נטורי קרתא של מאה שערים', המעוטר, איך לא, בפשקווילים מכוננים, בסטיקרים פרובוקטיביים ובתמונות שכל חרדי התחלחל למראם – מספק דרש הצצה ראשונית מסוגה אל עולמם של הקנאים, אל מאבקיהם, פשקוויליהם, התנשקויותיהם עם הגרועים שבאויבנו.

הספר מתחיל בשבח – בימים שבהם עמד רבי עמרם בלוי זצ"ל בראשם, וכל חרדי, אף אם לא הסכים עם הדרך, לא יכול היה לומר מילה רעה על האנשים שעמדו בראש – ומסיים בגנות – בשנים האחרונות עד לימנו אלה, בהם התנהלה ומתנהלת הכת הזו כעדר מופרע ללא רועה, כקומץ פרוע שאין לו סמכות רוחנית כלשהי, המסוגל לקיצונים שבמעשים מבלי הנד עפעף.

"זהו סיפורם של קומץ חרדים מקנאי הקנאים לתורת ישראל ומצאצאי היישוב הישן בירושלים", כותב דרש בדברי ההקדמה לספרו. "נטורי קרתא התנגדו התנגדות עיקשת ובלתי מתפשרת לרעיון הציונות ולהקמת מדינת ישראל בטרם בוא משיח צדקנו.

"עד לשנות השבעים של המאה העשרים", מגולל דרש, "היו אנשי נטורי קרתא ומנהיגם, רבי עמרם ברש"י בלוי, גיבורי הרחוב החרדי וחוד החנית של 'העדה החרדית'.

"הם הובילו ביד רמה את ההפגנות נגד חילול השבת בירושלים. התקשורת החילונית סיקרה את מעשיהם בהרחבה, ורבים מהציבור הישראלי ראו בהם בוגדים.

"משנות השבעים ואילך, הידרדר מעמדה וכוחה של נטורי קרתא בחברה החרדית, והיא סולקה בבושת פנים מהעדה החרדית.

"העובדה שחלק מחברי נטורי קרתא, המתגוררים בארץ ובחו"ל, חברו לאויבי ישראל, גרמה כעס רב לא רק ברחוב החילוני - אלא גם ובעיקר ברחוב החרדי, שגינה את מעשיהם גינוי חריף.

"שלטונות המדינה התייחסו לקבוצה זו כאל קבוצת אנשים הזויים וקיקיוניים, שאין נשקפת סכנה מצידם לביטחון המדינה.

"הספר", מעיד מחברו, "מכיל מאות פשקווילים - נשקם העיקרי של קנאי הקנאים במאה שערים, אשר משקפים בצורה נאמנה את דרכם האידיאולוגית. הספר הוא מעין ראי להיסטוריה של נטורי קרתא, ובמידה מסוימת גם לקיצונים קנאים מקבוצות שונות של 'העדה החרדית'. יש להבהיר, כי ספר זה אינו נוקט עמדה לכאן או לכאן".

בראיון לאתר 'בחדרי חרדים', מספר הנחתום דרש על עיסתו המרתקת והמרגיזה. "הספר זוכה לפופולאריות רבה", הוא מספר. "הוא נמכר בארה"ב ובקנדה, עקב הביקוש לספר שם".

• קיבלת תגובות גם ממושאי הספר?

"תתפלא, אבל קיבלתי מהם תגובות חיוביות. "נטורי קרתא התעניינו מאד בספר. הוזמנתי לשם בשבוע שעבר, והם רכשו ממני מיד חמישים ספרים, וגם תלו בשכונת מאה שערים פליירים, בכדי ליידע את התושבים על הוצאת הספר.

"ביקרתי בביתו של משה הירש ז"ל, ונאמר לי כי המבקרים לניחום אבלים זוכים לקבל מידע על הספר ואפילו לעיין בו. הייתי במאה שערים יותר מארבע שעות, ולהפתעתי, נטורי קרתא קיבלו אותי בסבר פנים יפות. הם רואים בספר דבר בעל חשיבות עבורם".

מקומם, אבל מרתק.












תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}