כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

"אין גזענות? שקרנים!" • ראיון סוער

יו"ר סיעת טוב, אלי פרידמן, עוקף את ללום בסיבוב, ובראיון סוער הוא אומר: "אנחנו גזענים, לספרדים בוודאי, וגם לאנשים שעובדים" • "הרבנים אמרו שאין אפליה? מנהלי המוסדות לא שמים עליהם!"

אלי פרידמן עם ראש עיריית בית שמש
אלי פרידמן עם ראש עיריית בית שמש



בעוד הציבור החרדי נאנק תחת צווי הבג"ץ המתערב בבוטות בתכני הלימוד בבתי הספר החרדים, ובהרכבים שיאכלסו את הכיתות. בעוד גדולי ישראל מורים בצורה חד משמעית, על מלחמה על כל הקופה נגד החלטת הבג"ץ, נעמד דווקא יו"ר סיעת 'טוב' בבית שמש, אלי פרידמן, ומצדד בעמדת יואב ללום. שניים מול כל העולם.

יצאנו לשיחה מרתקת עם האיש וניסינו להבין מהם המניעים שעומדים מאחוריו.

"הכותרת שיצאתי להגן על יואב ללום היא לא מדויקת", פותח פרידמן את דבריו.

• אלא?

"לא יצאתי להגן על יואב ללום. אני רק באתי לומר דבר אחד האם יכול להיות שיואב ללום הוא לא האיש שאני הכי אוהב אותה. יש לי שאלה: האם אנחנו פועלים נכון האם אנחנו אצלנו אין אפליה? סתם הגיע איזה יואב ללום אחד להתחיל איתנו?"

• מה זה סתם יואב ללום? מתייצב האד"מור מסלונים, מתייצבים אד"מורים ורבנים ואומרים אין פה שום דבר עדתי יש פה דבר דתי. יש פה בנות שאומרים שההורים שלהם לא מחללים שבת.

"יכול להיות שבאמת בנושא עמנואל יואב ללום אינו צודק אני לא מכיר את הפרטים בהחלט יכול להיות אבל יואב ללום כאן בגלל משהו. סתם הוא הגיע לנו למכון סתם הקים איזו שהיא עמותה".

• אבל גדולי ישראל יצאו נגדו?


"יכול להיות אני חוזר שוב, שבנושא עמנואל הוא אכן טועה, ואני לא בא להצדיק אותו. אני רק בא לומר סתם הגיע איזה אחד להקים עמותה כזו? כי אנחנו צדיקים? כי אנחנו אף פעם לא מפלים ספרדים? כי אנחנו אף פעם לא מקפחים אותם? סתם הוא הגיע?, יש לי שאלה איפה החשבון נפש שלנו אנחנו רק צדיקים, רק זכים וטהורים ואף פעם לא עושים תמיד נקיים מטעויות"

• אז אני רוצה לשאול אותך שאלה אתה אומר פה בפה ברור כל הבנות האלה בבני ברק, בביתר לא משנה איפה שלא הכניסו אותם וכל זה על רקע עדתי?

"לא אמרתי, אני לא מכיר את כל הפרטים אבל בהחלט יש הרבה פעמים שזה על רקע עדתי ואי אפשר להשליך את זה, זה לא תמיד אבל במקרים רבים זה כן ובו לא נכחיש את זה וכל מי שמכחיש את זה הוא שקרן ומשקר את עצמו לא משקר אף אחד אחר".

• ואד"מורים ורבנים שיצאו נגד ואמרו בכל נושא אין פה משהו עדתי אנחנו נוגעים בכללי בציבור החרדי בבתי ספר האם אתה אומר יש שם עדתיות אומרים לך אד"מורים הכי חשובים אין עדתיות אין כזה דבר עדתיות?

"אמרו את זה רק לגבי עמנואל, לגבי שאר הדברים אד"מורים וגדולי ישראל אמרו את ההיפך הגמור הם אמרו שצריך לא להפלות ואני לא רואה שעושים את זה".

• כחבר מועצת עיריית בית שמש, בעיר בית שמש יש אפליה עדתית?

"לא תמיד אבל לפעמים כן בהחלט".

• אתה מדבר על המקרה האחרון, המנהלת שהוקלטה והושעתה?

"יש הרבה פעמים אפליה על רקע עדתי מי שמנסה לשקר שאין אפליה על עדתית הוא שקרן
הדרך לגרור הרב לייזרזון את החינוך העצמאי ששבעים שנה פועל לחינוך ילדי ישראל לבג"צ
לא, זאת אכן לא הדרך".

• אז מה הדרך?
"אבל אני לא יודע אני באתי לצאת רק נגד דבר אחד אי אפשר לקרוא לאחד רשע ולשני צדיק גמור זה לא האמת. האמת היא איפה שהוא באמצע אתה מבין היא אפשר להגיד ההוא רשע ומה אנחנו כאלה צדיקים גמורים".

• אין באמצע. יש קריטריונים שגדולי ישראל קבעו מי שלא עומד בקריטריונים האלה לא יכול להיכנס לחיידר או לבית הספר זה לא על רקע עדתי בכלל.

"הבנתי. אז אני יכול להראות לך עשרות ציטטות שאמרו לקבל אני לא מדבר על אלה שלא עומדים בקריטריונים עשרות בנים של אברכים לא מתקבלים למוסדות של אשכנזים מה אתה מיתמם. אם יש כזה דבר לגופו של עניין יש רבנים אד"מורים אבל מי כאן ועד ללכת לבג"צ ואחרי זה להגיד: יואב ללום".

• אולי לא צודק אבל הוא מזכיר לנו להסתכל במראה זה אמירה נגד רבנים?

"חס וחלילה אני לא באתי לצאת נגד רבנים אני באתי לצאת איפה חשבון נפש שלנו אם אתה כל היום תגיד אנחנו צדיקים כי הרבנים אמרו שאין כאן אפליה עדתית זה עדיין לא יתקן את המציאות. המציאות היא שישנה אפליה זה לא יתקן את המציאות. מה אתה מבלבל את המוח שאין אפליה באמת כל טמבל רואה את זה יודע ברחובה של עיר האם מישהו מוכן לקבל כל אברך ספרדי בו נבדוק את זה אברכים לא מדבר איתך כבר לא על בעלי בתים ולא על חוזרים בתשובה"

• איפה זה עומד אתה עומד באמצע כאילו ללכת על חבל הדק מצד אחד להגן על ההוא מצד אחד לא לצאת נגד גדולי ישראל יש פה צד של ללום יש פה צד של גדולי ישראל

"אני לא מגן על ללום בכהו זה זה הטעות שלך. אני נהפוך הוא אני בכלל לא"

• למה אמרת שהוא גרם לך להסתכל במראה ולהגיד כן יש פה עדתיות

"במקרה הזה גם אנשים שלא פועלים תמיד לרוחי יכולים לגרום לי לחשבון נפש ועל זה אני אומר לו תודה. אני לא אומר לו תודה כן לך תגיש כל יום בג"צ, לא בהחלט לא אל תגיש. אני לא אומר לו אבל להגיד את האמת הוא לא נוצר סתם זה בדיוק מה שאני רוצה לטעון הוא סתם הגיע לעולם היואב ללום הזה כי אנחנו תמיד עובדים על פי קריטריונים ואף פעם לא מפלים?".

• אז יש מקום שבו אפשר להעלות את הטענות. יש גדולי ישראל בבית שמש אתה חבר מועצה יגידו גש לרבנים יש בעיה לא מחליטים על רישומים בכוונה.

"הלוואי והיו תמיד מקשיבים תמיד לגדולי ישראל האם ראשי המוסדות מקשיבים תמיד לגדולי ישראל כשגדולי ישראל קובעים להם לקבל את אותם מי שהם קובעים להם לקבל".

• זה אמירה חמורה מה שאתה אומר. אתה אומר מנהלי החיידרים ומנהלי הבתי ספר שגדולי ישראל סמכו את ידם עליהם לפתוח את זה יש להם הרבה עדתיות

"נכון בהחלט זאת האמת על מה קמה תנועת טוב אם לא על האפליה של אי ציות לגדולי ישראל הרי בו נשים את העניינים על זה כמה טוב".

• גדולי ישראל יצאו גם נגד טוב.

"לי אין שום בעיה: יצאו נגד טוב? שיגידו לי למה. אבל דבר שני אני אומר לך זאת המציאות מי שרוצה קבלו אמת ממי שאמרה המציאות היא שישנה אפליה לאו דווקא נגד ספרדים גם נגד בעלי בתים וגם נגד עוד קבוצות בציבור החרדי וזאת עובדה".




להאזנה לראיון המלא חייגו: 052-999-66-00. "הכל בקול" – קו המידע הפופולארי


תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 64 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}