כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

המגזר החרדי 2010: עניות, אבטלה ופערים

מנתוני משרד התמ"ת עולה: 56 אחוזים מהחרדים מוגדרים כעניים • רק 37 אחוז מהגברים עובדים • פערי השכר בין המגזר החרדי לכללי עולה על 50 אחוז • קרוב ל-50 אחוז אינם יודעים אנגלית

צילום: מנח זרקא
צילום: מנח זרקא

יאה עניותא ליהודאי: 56% מתושביה החרדים של ישראל מוגדרים כעניים. כך עולה מניתוח מאפייני תעסוקה של האוכלוסייה החרדית שערך מינהל מחקר וכלכלה במשרד התמ"ת, נכון לשנים 2009-2010. כמו כן, על אף ששיעור האוכלוסייה החרדית נע בין 8% ל-9% מכלל האוכלוסייה בישראל, מהווים החרדים כ-19% מכלל העניים בארץ.

מנתוני המחקר עולה, כי שיעור התעסוקה הכללי של המגזר החרדי בכללותו (כולל נשים) עומד על 43.2%, לעומת 72% בקרב החילונים. שיעור התעסוקה של גברים חרדים בממוצע רב-שנתי עומד על 37% בלבד, והוא נמוך באופן משמעותי משיעור התעסוקה של גברים חילונים-מסורתיים העומד על כ-80%.

גם שיעור התעסוקה של נשים חרדיות שעמד על 49% בתקופת המחקר, נמוך באופן משמעותי משיעור התעסוקה של נשים חילוניות - 70%.

הפערים לא נגמרים באלו שבוחרים להשאר מחוץ לשוק העבודה.

על פי הדו"ח, גם בקרב האוכלוסיה העובדת נמצאו פערי שכר מטרידים בין חרדים לחילוניים. רמת ההכנסה הממוצעת למשק בית חרדי עומדת על כ-6,100 שקל בחודש והיא נמוכה במחצית מההכנסה החודשית הממוצעת למשק בית שאיננו חרדי העומדת על כ-12 אלף שקל. כמו כן, השכר הממוצע של אישה חרדית עומד על כ-3,700 שקל בלבד, והוא נמוך ב-54% מהשכר החודשי הממוצע של אישה חילונית שעומד על 5,700 שקל.

גם אצל הגברים יש פערי שכר: השכר החודשי הממוצע של גבר חרדי עומד על כ-6,100 שקל, בעוד שהשכר החודשי הממוצע של גבר חילוני עמד על 8,950 שקל - פער של 46%.

ואם חשבתם שוק העבודה החילוני ממתין לקליטת עובדים חרדיים. מגלה הדו"ח כי 8% בלבד מהעסקים במגזר העסקי בישראל מעסיקים עובדים חרדים, זאת למרות שכ-90% מהמעסיקים סבורים שלמרבית החרדים כישורים מתאימים לתפקידים שונים בעסק. לדברי 95% מהמעסיקים הסיבה לכך היא שיהיה קשה לשלב עובדים חרדים במקומות עבודה שאין בהם הפרדה בין נשים לגברים. מנגד, 65% מהמובטלים החרדים מצהירים כי הם אינם מוכנים לעבוד בסביבה מעורבת.

נתוני המחקר מגלים עוד, כי גברים חרדים לומדים 14.8 שנים בממוצע, רובם ככולם במסגרות תורניות שונות. עם זאת, רק ל-9.5% מהם יש תעודת בגרות או תואר אקדמי.

כמו כן עולה כי כ-40% מהגברים החרדים אינם יודעים כלל אנגלית, ואילו 41% מהם יודעים אנגלית ברמה בינונית ומטה, זאת בהשוואה ל-17% מהחילונים שאינם יודעים כלל אנגלית. מנגד, רק 21% מהנשים החרדיות אינן יודעות כלל אנגלית, בעוד שכ-49% מהן יודעות אנגלית ברמה בינונית ומטה, ושליש יודעות אנגלית ברמה טובה. כמו כן, 42% מהנשים החרדיות הן בעלות תעודה על-תיכונית, בעיקר בתחום ההוראה והחינוך. 11.5% בלבד הן בעלות תואר אקדמי.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 24 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}