כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

משבר בגוש היורו • ירידות בישראל

חשש ממשי בשווקי העולם ובמוקדי הכח הפוליטיים, מקריסת גוש היורו בשל המשבר בכלכלי של קבוצת המדינות הקתוליות, ובראשן יוון • הבורסות בשווקי העולם יורדות • ירידות חדות גם בישראל

משבר בגוש היורו  •  ירידות בישראל

לחזון הכפר הגלובלי, שעמד בבסיס השינויים רחבי ההיקף שעברו על העולם בעשורים האחרונים, שינויים ששיאם בתהליך הפיכת אירופה הישנה, המפולגת בין מדינות ומוקדי כח שונים, לאיחוד האירופי, על כוחו הכלכלי וגוש היורו שבמרכזו, יש מחיר - מחיר אותו לומד העולם על בשרו בימים אלו.

החשש הגדול בשווקי ההון כמו גם במוקדי הכח באירופה ובעולם, בבוקר, הוא מפני קריסת שוק היורו בשל הקשיים האופפים את מי שכבר זכו לכינוי 'המדינות הקתוליות' – יוון, פורטגל, ספרד וגם אירלנד.

"אירופה חייבת לפעול עכשיו. זו לא שאלה בדבר סכנת הידבקות במגפה. ההידבקות עצמה כבר התרחשה". כך צוטט מזכ"ל ארגון ה-OECD, אנחל גוריה באתר הטלגרף הבריטי. "זה כמו אבולה. כשאתה מבין שנדבקת אתה חייב לקטוע את הרגל בשביל לשרוד", הוסיף גוריה, בטענה כי המשבר "מאיים על היציבות של המערכת הפיננסית".

אליסטר דרלינג, שר האוצר של בריטניה, קרא למדינות גוש היורו להסכים בדחיפות לחלץ את יוון, או להסתכן בירידה נוספת בביטחון המשקיעים בשוקי המניות. לדברי דרלינג, בעיותיה של יוון חייבות להיפתר "במהירות, ביעילות ובהחלטיות

"מדינות גוש היורו יודעות שהן חייבות לפתור את הבעיה. הן הבטיחו כספים, ולדעתי הן צריכות להזרים אותו מוקדם ככל האפשר".

החשש מפני משבר היורו, משבר שעל פי תחזיות גרועות יכול למוטט את גוש היורו ולהשיב את המדינות למסגרת כלכלית פרטית שתכלול שינוי בשווקי המטבעות, גוררות את שווקי העולם ובכללם את שוק ההון הישראלי למטה.

המדדים המובילים באחד העם נסחרים בירידות שערים חדות . אופציות המעו"ף פקעו הבוקר פקעו בירידה של 1.2% בשער של 1,171.76 נקודות.

מדד המעו"ף צונח ב-1.76% לרמה של 1,165.13 נקודות, מדד תל אביב 100 משיל 1.97% לרמה של 1,096.57 נקודות, מדדי התל טק והפיננסים מאבדים 2.78% ו-2.01% בהתאמה ומדד הנדל"ן צונח ב-2.44%.

בזירת המט"ח, מתחזק המטבע המקומי אל מול שני המטבעות העיקריים כאשר הדולר נחלש ב-0.42% לרמה של 3.733 שקלים ואילו היורו משיל 0.3% לרמה של 4.934 שקלים. אמש, צנח שער היורו היציג לאחר הורדת הדירוג של ספרד ל‭4.917-‬ שקל, הנמוך ביותר מזה שנה וחצי.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}